کد خبر: ۴۹۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) نظر به رسالتی که در رصد فعالیت نهادها و تشکل‌های مختلف و مرتبط با صنف دامپزشکی برای خود قائل است و به منظور تبیین رشد صورت گرفته در دوره اخیر و با توجه به اتمام دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی به بررسی فعالیت این سازمان پرداخته و با تکیه بر نکات مثبت خواستار ادامه این روند بوده و با گوشزد نمودن برخی کاستی‌ها در قالب تأملات امید به رفع آنها در دوره آتی داشته و این نکات را در قالب 74 بند به اطلاع صنف معزز دامپزشکی می‌رساند...

حکیم مهر -  با توجه به اتمام دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی، مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی (حکیم مهر) در گزارشی مفصل به بررسی عملکرد این سازمان پرداخته و در قالب 74 بند این گزارش را به شرح ذیل منتشر نموده است.

بسمه تعالی

 گزارش مرکز مجازی پ‍ژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر)

درباره فعالیت و عملکرد سازمان نظام دامپزشکی

در دوره سوم شورای مرکزی

 

بیش از یک دهه از تشکیل سازمان نظام دامپزشکی می‌گذرد و این سازمان در این مدت در کنار تشکل قدیمی و تخصصی جامعه دامپزشکان ایران که قدمتی طولانی دارد سبب ارتقاء جایگاه دامپزشکان و سایررده‌های دامپزشکی گردیده است.

فراز و نشیب‌های طبیعی در طول سه دوره شورای مرکزی این سازمان از دوران تشکیل تا توسعه و تثبیت همواره محل نقد و بررسی صاحبنظران بوده است. با شروع دوره سوم شورای مرکزی حرکت رو به جلو و رو به رشد این سازمان با توجه به تلاش‌های قبلی در دو دوره پیشین و با تزریق نیروی جوان،‌ شتاب بیشتری گرفت.

مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) نظر به رسالتی که در رصد فعالیت نهادها و تشکل‌های مختلف و مرتبط با صنف دامپزشکی برای خود قائل است و به منظور تبیین رشد صورت گرفته در دوره اخیر و با توجه به اتمام دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی به بررسی فعالیت این سازمان پرداخته و با تکیه بر نکات مثبت خواستار ادامه این روند بوده و با گوشزد نمودن برخی کاستی‌ها در قالب تأملات امید به رفع آنها در دوره آتی داشته و این نکات را در قالب گزارش مشروح ذیل به اطلاع صنف معزز دامپزشکی می‌رساند :

فهرست اقدامات مثبت سازمان نظام دامپزشکی در این دوره به شرح ذیل می‌باشد :

1 -  شجاعت در تصمیم‌گیریها و مصمم بودن در ایجاد تغییرات رو به جلو و ارتقاء جایگاه سازمان نظام دامپزشکی

2 -  تغییر ساختار اداری و ایجاد معاونت‌هایی نظیر رفاه و امور اجتماعی ،‌ برنامه‌ریزی و پشتیبانی و آموزش

3 -  تغییر شکل ظاهری و جنس کارت عضویت و نیز کاهش قابل توجه زمان صدور کارت

4 -  پیگیری و واگذاری تعداد بیش از هزار اسپری دفاع شخصی

5 -  واگذاری سهمیه سوخت (بنزین) به اعضای سازمان نظام دامپزشکی در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

6 -  اختصاص سهمیه حج عمره به اعضای سازمان نظام دامپزشکی در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

7 -  برقراری بیمه خویش‌فرما و بیمه مکمل درمان و نیز سایر خدمات بیمه‌ای برای اعضای سازمان نظام دامپزشکی

8 -  قصد برقراری و راه‌اندازی سامانه {امداد و اورژانس دامپزشکی}

9 -  تعیین، تصویب و ابلاغ تعرفه خدمات دامپزشکی بخش غیردولتی پس از وقفه طولانی‌مدت و چندین ساله

10 -  تعیین و انتصاب مشاوران در حوزه‌های مختلف که عمدتاً‌ از مجربین حوزه دامپزشکی بوده‌اند

11 -  بازسازی و به‌روزرسانی منظم سایت سازمان نظام دامپزشکی و نیز فراهم نمودن امکان بهره‎مندی از خدمات الکترونیک برای اعضاء سازمان نظام دامپزشکی

12 -  انتصاب مشاور در امور رسانه و ارتباط با صدا و سیما، خبرگزاریها و مطبوعات در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

13 -  تعیین مسئول و سپس مشاور امور بین‌الملل و توجه به انعکاس اخبار دامپزشکی ایران در مجامع جهانی در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

14 -  برگزاری جلسات متعدد کمیته‌های تخصصی (بیش از 150 جلسه) در زمینه‎ها و موضوعات مختلف

15 -  انتشار نسبتاً‌ منظم نشریه نظام دامپزشکی و تبدیل فصلنامه به ماهنامه

16 -  برگزاری کنگره‌های مختلف ملی و بین‌المللی در جهت تقویت سطح علمی اعضاء

17 -  عقد قرارداد با مراکز آموزشی و پژوهشی از جمله مرکز تحقیقات گوارش و کبد

18 -  شروع استانداردسازی مشاغل و تدوین استانداردهای مرتبط

19 -  راه‌اندازی انجمن علمی طیور

20 -  تأسیس صندوق تعاون و رفاه

21 -  ثبت شرکت بین‎المللی نظام سبز صبا در قالب صندوق تعاون و رفاه

22 -  واگذاری برخی اقلام نظیر لپ‌تاپ و غیره و برقراری تورهای مسافرتی ویژه دامپزشکان اعم از زیارتی ، صنفی و سیاحتی

23 -  راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن استانی

24 -  تدوین نظام و الگوی استقرار و تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی مسئولین فنی و امتیازبندی متقاضیان تأسیس مطب، داروخانه و غیره

25 -  تجلیل از چهره‌های ماندگار در کنگره‌های سازمان نظام دامپزشکی

26 -  اهتمام بر اصلاح قانون سازمان نظام دامپزشکی

27 -  انتصاب مشاور ویژه سایررده‌های دامپزشکی و تشکیل کمیته ویژه در این زمینه

28 -  اختصاص یک ساختمان 5 طبقه به سازمان نظام دامپزشکی ، خرید آن و تبدیل دو طبقه‎ ساختمان اجاره‎ای به پنج طبقه در مالکیت سازمان نظام دامپزشکی

29 -  برگزاری دوره‌های متعدد بازآموزی برای اعضای سازمان نظام دامپزشکی

30 -  تأسیس شرکت نظام سبز سلامت و اهتمام به قطع رابطه مالی مسئولین فنی بهداشتی (دامپزشک) با کارفرمایان

31 -  پیگیری اجرای آئین نامه نظارت بهداشتی ماده 19

32 -  اختصاص وام از صندوق مهر حضرت رضا علیه السلام

33 -  پیگیری اختصاص سهمیه فاجد به دامپزشکان جوان

34 -  ارتقاء شناخت جامعه از سازمان نظام دامپزشکی و حرفه دامپزشکی با برگزاری کنگره‎های مختلف علمی و حضور در عرصه رسانه‎ها و مطبوعات

تأملات :

1 -  گرچه وجه غالب در مدیریت دوره اخیر سازمان نظام دامپزشکی شجاعت در تصمیم‌گیری‌ها و مصمم بودن در ایجاد تغییرات رو به جلو بعنوان فاکتوری مثبت بوده است، با این حال این فاکتور مثبت گاهی به دلیل تعجیل به یک نقطه ضعف تبدیل شده و این تعجیل سبب تجربه آزمون و خطا گردیده که نمونه این تعجیل اعلام برخی وعده‌های بی سرانجام نظیر اشتغال هزار نفری دامپزشکان می‌باشد.

2 -  ایجاد معاونت رفاه و امور اجتماعی با دو قید مجزای رفاه و امور اجتماعی برای نخستین بار که تشابه زیادی با همتای خود در سازمان نظام پزشکی داشته نوید پیگیری مباحث رفاهی و امور اجتماعی دامپزشکان را می‌داد اما علیرغم کارهای صورت‌گرفته توسط این معاونت،‌ بزرگترین نقطه ضعف آن قائم به فرد بودن معاونت بوده است. به همین دلیل پس از کناررفتن نخستین معاون رفاه و امور اجتماعی مدتی سرپرستی به مشاور عالی سپرده شده و سپس معاون بعدی زمام امور را بدست گرفته اما پس از مدتی کوتاه وی از سمت خود کنار رفته و معاونت هم منحل شده است.

3 -  تغییر شکل ظاهری و جنس کارت عضویت پس از چندین سال و تجدیدنظر در پروسه صدور و تمدید کارتها و کاهش قابل توجه زمان صدور علیرغم وقفه چندین ماهه به دلیل تصمیم‌گیری در خصوص شکل و طراحی کارتها در ابتدا، از مهمترین و مؤثرترین اقدامات سازمان نظام دامپزشکی و معاونت رفاه و امور اجتماعی وقت آن سازمان بوده است.

4 -  از دوره قبلی و مدیریت پیشین،‌ تعدادی از اعضای سازمان نظام دامپزشکی وجوهی بابت دریافت افشانه دفاع شخصی واریز کرده بودند و متأسفانه نه تنها اسپری دریافت نکرده بودند بلکه وجوه آنان هم مسترد نشده بود. در دوره اخیر و در اوایل دوره بلافاصله اهتمام ویژه‌ای بر توزیع افشانه‌ها صورت گرفته و بیش از هزار اسپری به متقاضیان واگذار گردیده و در این میان متقاضیان مذکور و مربوط به دوره قبل هم دیده می‌شده است. این اقدام هم از جمله اقداماتی بوده که در این دوره رضایتمندی اعضاء را به دنبال داشته است. علیرغم شروع این اقدام مثبت با انحلال معاونت رفاه و امور اجتماعی این روند متوقف گردیده و نه تنها واگذاری سایر ابزارهای دفاع شخصی نظیر {شوکر} پیگیری نشد،‌ بلکه توزیع افشانه هم تا روزهای پایانی دوره سوم شورای مرکزی متوقف گردیده است و چند روز مانده به پایان دوره سوم شورای مرکزی مجدداً شرایط ثبت نام برای دریافت افشانه دفاع شخصی و شوکر اعلام شده است.

5 -  در این دوره متعاقب سهمیه‌بندی بنزین به اعضای سازمان نظام دامپزشکی از طریق معاونت رفاه و امور اجتماعی سهمیه مشخص بنزین تعلق گرفت که از طریق نظام استانها اقدامات اجرایی آن انجام شد لیکن در همان مرحله اول متوقف گردید.

6 -  سهمیه حج عمره جهت بهره‌مندی اعضاء سازمان نظام دامپزشکی تنها در یک نوبت در بدو فعالیت دوره سوم شورای مرکزی اختصاص یافت،‌ لیکن این سهمیه در نوبت‌های بعدی متوقف و منتفی شد.

7 -  برقراری بیمه خویش‌فرما و مکمل درمان و سایر خدمات بیمه‌ای جهت بهره‌مندی اعضاء سازمان نظام دامپزشکی در این دوره پیگیری شده که از جمله اقدامات شایسته تقدیر سازمان نظام دامپزشکی بوده و رضایتمندی اعضاء را در پی داشته است. نکته قابل تأمل در این میان مشکل در ارتباط سریع شهرستانها با مرکز بوده است که به نظر می‌رسد در دوره بعدی باید تمرکز این سازمان بر توزیع امکانات در همه استانها و شهرستانها قرار گیرد.

8 -  متعاقب اعلام عمومی و چندباره رئیس سازمان نظام دامپزشکی برای اولین بار در کشور قرار بود سامانه امداد و اورژانس دامپزشکی راه‌اندازی شود، لیکن این موضوع به نتیجه نرسیده است.

9 -  پس از سالها توقف در تصویب تعرفه‌های جدید خدمات دامپزشکی در این دوره با پیگیری فراوان، تعرفه‌های جدید تدوین، تصویب و ابلاغ گردید که این مسئله نیز با رضایتمندی فراوان اعضاء روبرو و از جمله اقدامات مثبت و بسیار مؤثر سازمان نظام دامپزشکی بوده است. با این حال نحوه محاسبه تعرفه‌ها و تعجیل زیاد در تصویب که در برخی موارد به تصویب تعرفه‌های خارج از عرف کار بخش خصوصی انجامیده از نقاط ضعف این موضوع به حساب می‌آید. ضمن آنکه متعاقب اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‎ها هیچ حرکتی از سوی سازمان نظام دامپزشکی در تبیین اثرات اجرای این قانون بر تعرفه‎ها و اصلاح آنها مشاهده نشده است.

10 -  انتصاب مشاوران مختلف اعم از مشاور عالی،‌ مشاور حقوقی و مشاورینی از بخش خصوصی و مجربین حوزه دامپزشکی از اقدامات مثبت این دوره بوده،‌ لیکن کناره‌گیری برخی از مشاورین پس از مقطعی کوتاه و عدم شرکت بعضی از مشاورین در جلسات و حضور در سازمان نظام دامپزشکی، تجربه آزمون و خطا و نیز عدم توانمندی مدیریت سازمان در تجمیع افکار مشاورین را به ذهن متبادر می‌سازد.

11 -  بازسازی و به‌روزرسانی نسبتاً‌ منظم سایت سازمان نظام دامپزشکی که نسبت به دوره گذشته از فرم و محتوای بسیار بهتری برخوردار شده نیز از جمله اقدامات بسیار مناسب و شایسته تقدیر بوده است. هر چند گاهی تمایل به رسانه‌های خاص و سانسور اخبار تولیدی رسانه‌های منتقد در آن از رنگ غالب برخوردار بوده و نقطه ضعف محسوب می‌شده است.

12 -  تغییرات محتوایی در نشریه

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صفری
|
-
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
0
0
سلام. بنده عضو شورای نظام دامپزشکی یکی از استانها بوده ام. الحمدالله همه شونو شناختم. و اما در مورد بند 14: باید به عرض برسانم که اگر ذهن یاری کند پیگیری خرید500 دستگاه خودرو با استفاده از تسهیلات کم بهره رو سازمان محترمتان پیگیری کرد و البته زحمات آقایان ببار نشست ولی با یک تفاوت خیلی ساده و به کسی ربطی نداشته باشه، که اون تسهیلات پنج میلیونی رو ........ استانها با این عنوان که سازمان نظام برای ..... شورای استانها در نظر گرفته، ... کردند. (ببخشید از تسهیلات استفاده کردند.). در مورد بند 16 : سازمان غذا و دارو و دامپزشکی ( یه همچین اسمایی تو آمریکاو دیگر کشورها، البته معنی فارسیش) تمامی دامپزشکان رو به استخدام خودش در آورده و اگر شرکتی،کشتارگاهی، کارگاهی، مرکز ... ، خلاصه هرچی که به دامپزشکی مربوطه، نیاز به خدمات داشته باشه ، هزینه تعرفه ( پول مربوطه ) رو به حساب دامپزشکی می ریزه و دامپزشکی هم حقوق کارکنانشو می ده. ولی تو کشور ما نمی دونم نظام دامپزشکی از کجا پیدا شده و مثل عقل کل ها در مورد همه چی نظر می ده ولی افسوس و صد افسوس از یه ذره کاربلدی. در مورد بند 17: قبلا نوشتم. البته در مورد خبر دیگه ای بود. ولی باز هم تکرار ( خواه پند گیر، خواه مثل گذشته گوش کر) مادامی که قانون سازمان نظام دامپزشکی اشکال داشته و اصلاح نشده است، تا ان شاء الله حقوق تمامی اعضاء آن بطور مساوی حفظ نشود ، روابط عمومی بشه روابط عمومی و امور بین الملل. اصلا اگه نمی تونه کار کنه و مشکلات نظام دامپزشکی رو حل کنه، بگید بابای روابط عمومی بیاد روی کار. و اما سخن دوست: بند 23 : گفتی تعاونی مسکن ، دردم تازه شد. .................... کدوم تعاونی مسکن. کدوم پیشرفت. کدوم نتیجه. کدوم ... . بد نیست نتیجه تعاونی های مسکن نظام دامپزشکی استانها را از ....... بگیرید و ببینید که چه ..........................انجام شده. باشد که دچار خود بزرگ بینی نشویم. پناه بر خدا.
علي
|
-
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
0
0
حيف ان حق عضويت هايي كه به زور از ما مي گيرند .
یک نفر
|
-
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
0
0
بسمه تعالی
همکاران عزیز، اعضا محترم
بنده به جرات میگویم، این گزارش چیزی جز اراجیفی بیش نیست.
برای تمام بندهای این گزارش، مستنداتی دارم که اجرا نشده و فقط قصه است.(در صورت لزوم انتشار خواهم داد)
اما یک نکته اجرا شده، ....................... در صورتی که بسیاری از اعضا بیکار و یا حقوق کم میگیرند.
خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.
والسلام
مطلع
|
-
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
0
0
در این ..... که باز شده سهم شما حکیم مهر چیست؟
نظر شما
ادامه