کد خبر: ۴۹۹۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی گفت: توانستیم با بهبود وضعیت امنیت زیستی در مزارع تلفات ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان را تا ۹۷ درصد کاهش دهیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در حاشیه مراسم آخرین یافته‌های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل و در جمع خبرنگاران که صبح امروز در مؤسسه واکسن‌سازی و سرم سازی رازی برگزار شد اظهار کرد: یکی از بحران‌هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم شیوع بیماری‌های واگیر در بین طیور است که ۲ راهکار اصلی برای کنترل آن وجود دارد که یکی از آن‌ها واکسیناسیون و راهکار دوم تأمین امنیت زیستی در مزارع پرورش طیور است.

شایع‌ترین بیماری‌ها در بین طیور

مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی با تأکید بر مشکلاتی که در تأمین امنیت زیستی در مزارع پرورش طیور با آن مواجه هستیم؛ گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین طیور آنفلوآنزای حاد پرندگان است و جالب است بدانید که سال گذشته توانستیم صرفاً با بهبود وضعیت امنیت زیستی در این مزارع تلفات ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان را تا ۹۷ درصد کاهش دهیم؛ پرورش پرندگان نیاز به شرایط خاصی از نظر بهداشتی دارد و در سال گذشته اجازه جوجه ریزی را به مراکزی که استاندارد‌های لازم را نداشتند ندادیم.

واکسن‌های نیوکاسل به روز نشده‌اند

وی تصریح کرد: متأسفانه واکسن‌های نیوکاسل که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند به روز نشده‌اند و واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم همان واکسن‌هایی است که از حدود ۴۰ سال پیش برای مبارزه با نیوکاسل مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از نیاز‌های اصلی ما در این حوزه تهیه واکسن‌های نو ترکیب با ساختار جدید است که از حدود ۱۰ سال پیش در کشور‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل اولیه ساخت واکسن‌ نیوکاسل طی شده است

اکبرشاهی ادامه داد: مراحل اولیه ساخت این واکسن‌ها طی شده است و می‌توانیم تا حدود یک ماه آینده انتظار ارائه نتایج حاصل از این تحقیقات را داشته باشیم و واکسن‌های جدید وارد عرصه تولید شود.

مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی گفت: حدود یک میلیارد واکسن کشته و ۴ میلیارد واکسن زنده در طول سال در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و جالب است بدانید به رغم همه این تلاش‌ها هر ساله حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ضرر به دلیل بیماری نیوکاسل به کشور تحمیل می‌شود.

پرورش طیور یک شغل خانگی در روستا‌های کشور محسوب می‌شود

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید به آن توجه کنیم کنترل بیماری نیوکاسل در روستا‌های کشور است همانطور که می‌دانید پرورش طیور یک شغل خانگی در روستا‌های کشور محسوب می‌شود و اگر بتوانیم شیوع این بیماری را در روستا‌ها کنترل کنیم از انتقال آن به تولیدات صنعتی هم جلوگیری می‌شود؛ استفاده از واکسن‌های تهیه شده بسیار آسان است و می‌توانیم آن را به آب آشامیدنی پرندگان اضافه و از بروز بیماری جلوگیری کنیم. بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳ نوبت در سال اقدام به واکسیناسیون پرورش طیور در روستا‌ها خواهیم کرد.

واردات ۶۵ درصد از واکسن‌های مورد استفاده در حوزه پرورش طیور 

اکبرشاهی با تأکید بر اینکه تا ۶۵ درصد از واکسن‌های مورد استفاده در حوزه پرورش طیور وارداتی هستند، گفت: واکسن برخی از بیماری‌های استراتژیک در کشور تولید نمی‌شود و تولید آن‌ها در انحصار چند شرکت محدود در کشور است؛ ما ملزم به واردات اینگونه واکسن‌ها هستیم و اگر بتوان به دانش فنی برای تولید آن‌ها دست پیدا کنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.

مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه کمبود‌هایی در حوزه واکسن وجود دارد و به شیوه قطره چکانی واکسن‌ها توزیع می‌شود، گفت: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متولیان تولید ابریشم در دنیا محسوب می‌شود و از گذشته‌های دور در این حوزه فعالیت می‌کرد، اما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به دلیل درگیری با ویروس تبرین بخش زیادی از کرم‌های ابریشم از بین رفتند و آسیب جدی به صنعت تولید ابریشم وارد شد.

وی افزود: در سال گذشته توانستیم با تشخیص به موقع، حذف تخم‌های آلوده و ضدعفونی کردن محیط تا حد زیادی از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Vet
|
Canada
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
0
سلام.
جناب آقای دکتر اکبر شاهی، به کلیدی ترین موارد در مورد چگونگی مهار بیماری‌های طیور از جمله امنیت زیستی در مزارع ، واکسیناسیون طیور بومی در روستاها و کلیه موارد دیگر به درستی و تخصصی بیان فرمودند ، مضافا اینکه نقش تغذیه و خصوصا مکمل‌های مصرفی در گله ها نیز در ساختار سیستم دفاعی در مقابل بیماری‌ها از دیگر موارد مهم می باشد.
سپاس از جناب دکتر اکبر شاهی .
کلینیسین طیور
|
Germany
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
2
متاسفانه اطلاعاتی که در زمینه صنعت طیور به آقای دکتر می دهند نادرست است . واکسنهایی که در کشور استفاده می شوند قبلا"توسط کمیته تخصصی سازمان تایید می شد و کارشناسان در کنگره طیور بر روی آنها بحث می کردند و چندین طرح تحقیقاتی به مدت چند سال توسط دفتر طیور در سالهای گذشته بر روی واکسنهای نیوکاسل انجام می شد . مشکل ما این است که همه ما فکر می کنیم این ابتکار مال ماست در حالی که نگاهی به گذشته نشان می دهد واقعا اقدامات خوبی قبلا انجام شده است . قبل از سال ۹۰ کانونهای خیلی زیادی از آنفلوانزا در سطح کشور داشتیم در سال ۹۰ تعداد کانون به دو عدد رسید مدیر کل وقت دفتر طیور هیچ وقت قضیه را به نفع خودشان تبلیغ نکردند بلکه با کمک چند نفر اپیدمیولوژیست در صدد جوابی علمی برای آن می گشتند واین اخلاق الگویی برای صاحبنظران شد .
کارشناس طیور
|
Germany
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
2
اگر آقای دکتر واقعاً به فکر صنعت طیور هستند چرا در طول زمانی که متصدی دفتر شدند یک جلسه هم برای کارشناسان استانها که خط اول عملیات مبارزه هستند تشکیل نداده اند . ضمنا" دستورالعمل مبارزه با بیماری نیوکاسل در طیور روستایی در سال ۸۶ به استانها ابلاغ شده است و در سه سال اول نیز با حمایت مالی سازمان وخرید خدمت بخش خصوصی و با استفاده از واکسنهای کشته کار پیشگیری انجام شد . در سالهای اخیر نیز در چند استان از واکسن مقاوم به حرارت استفاده شده است . بنده همیشه به افرادی که مسئولیت جدید می گیرند توصیه می کنم و درخواست می کنم که بروند و بایگانی اقدامات انجام شده حداقل دو سال اخیر را مطالعه کنند تا از هدر رفتن وقت و انرژی بیشتر جلوگیری شود .
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
0
کلیه نظر دهی ها در راستای کاهش وقوع و مهار بیماری ها میباشد،که این خود جای خوشوقتی را دارد .چرا که هدف تمام همکاران محترم عاری بودن کشور از کلیه بیماری‌های خطرناک اقتصادی در دام و طیور و....میباشد . اظهارات آقای دکتر از اقدامات انجام گرفته ای است که نتیجه آن را میتوانیم شاهد باشیم بیماری ها قبل و بعد را نمی شناسند ، بهبودی در امنیت زیستی در مزارع یکی از ممتاز ترین اقداماتی بود که به مرحله اجرا درآمد و ادامه خواهد داشت. ‌
نظر شما
ادامه