کد خبر: ۴۹۹۵۰

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در جریان سیل امسال خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی به حوزه دامی کشور وارد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» ظهر امروز در حاشیه همایش مدیران کل دامپزشکی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان اظهار کرد: سیل فروردین ماه امسال خسارت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به حوزه دامی کشور وارد آورد.

وی با اشاره به خسارت بسیار سنگین سیل به بخش‌‌های دامداری، آبزی‌پروری و پرورش زنبور عسل بیان کرد: در جریان سیل فروردین امسال بیش از ۲۴ هزار راس دام سبک و یک‌هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین تلف شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: وارد آمدن خسارت به بیش از یکهزار و ۱۰۰ مزرعه تکثیر و پرورش ماهی، بالغ بر ۱۰ هزار مرغ تخم‌گذار و گوشتی و بیش از ۴۰ هزار کلونی زنبور عسل بخش‌های دیگری از خسارات ناشی از سیل بود.

رفیعی‌پور با اشاره به خسارت بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای حوزه دامی کشور بیان کرد: پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره از جمله خدمات دولت به خسارت‌دیدگان است.

وی با مثبت ارزیابی کردن ادارات‌کل دامپزشکی در استان‌های سیل‌زده افزود: در صورتیکه مراقبت‌ها انجام نمی‌شد، دامنه خسارت ناشی از اپیدمی بیماری‌های دامی و مشترک با انسان و سرایت آن‌ها به دیگر استان‌ها بسیار وسیع‌تر از سیل می‌بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: طی یک سال گذشته و با وجود اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور از یک سو و وقوع سیل فروردین از سوی دیگر در تامین نهاده‌های خوراکی حوزه دام و طیور، مواد بیولوژیک، واکسن، دارو و دیگر حوزه‌ها با هیچ کمبودی مواجه نبودیم.

رفیعی‌پور همچنین از روند کاهشی بیماری‌های دام، طیور و آبزیان در سال ۹۷ در مقایسه با سال پیش از آن خبر و ادامه داد: همچنین در زمینه کانون‌های بیماری‌زا نیز روند کاهشی بوده و شرایط تحت کنترل است.

وی گفت: در زمینه وجود کانون‌های تب برفکی بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۷ و مقایسه آن با سال ۹۶ کاهش داشته‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص سلامت گوشت‌های وارداتی اظهار کرد: تامین سلامت، کیفیت و بهداشتی بودن فرآورده‌های دامی یکی از اولویت‌های مهم برای ما است و از این رو همه فاکتورهای یاد شده در خصوص گوشت‌‌‌های وارداتی مورد تایید است.

رفیعی‌پور تصریح کرد: سال گذشته و با توجه به برخی تلاش‌ها مبنی بر ایجاد حباب قیمت در زمینه گوشت قرمز، کار ثبت سفارش و واردات ۳۰۰ هزار تومان گوشت انجام شد اما در نهایت طبق سنوات گذشته قریب به ۱۵۰ هزار تن واردات داشتیم.

وی با تاکید بر نظارت دقیق و مستمر سازمان دامپزشکی در تایید سلامت و کیفیت فرآورده‌ها بیان کرد: معدوم‌سازی بیش از ۷ میلیون کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، شیر و عسل سال گذشته گواه این ادعا است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از کاهش قاچاق فرآورده‌ها طی ۶ ماه گذشته در مقایسه با پیش از آن خبر و ادامه داد: اجرای دستورالعمل جدید و مترقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از یک سو و هویت‌دار کردن دام‌ها از سوی دیگر موجب تحقق این مهم شد.

رفیعی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به تولید بیش از ۱۵ میلیون تن تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی، شیر، عسل و آبزیان در کشور اشاره و تاکید کرد: به استثنایی نیاز سالانه ۱۵۰ هزار تنی به واردات گوشت قرمز، در برخی محصولات مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی، عسل و لبنیات علاوه بر تامین نیاز داخلی روند صادرات این محصولات به خارج از کشور در حال انجام است.

وی از تولید داخلی بیش از ۹۷ درصد داروی دام، طیور و آبزیان خبر داد و افزود: با تولید ۲۸ واکسن از مجموع ۳۰ واکسن مصرفی، بیش از ۹۵ درصد واکسن حوزه دام در داخل تولید می‌شود.

نظر شما
ادامه