کد خبر: ۴۹۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بیماری لمپی اسکین در پایش ها و مراقبت های انجام شده از سطح دامداری های سنتی این استان مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد فتاحی» افزود: بیماری لمپی اسکین از جمله بیماری های ویروسی بسیار عفونی با ابتلای بالا در گاوها بوده و درصد مرگ و میر در این بیماری پایین بوده و با توجه به مشاهده این بیماری در استان نیاز است دامداران رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: شیوع احتمالی بیماری لمپی اسکین در بین دام ها به دلیل کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب های پوستی در دام های آلوده ضرر و زیان اقتصادی بسیاری را به همراه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیشترین وقوع بیماری لمپی اسکین در بین گاو ها در آب و هوای گرم و مرطوب و فصول بارانی بوده و به صورت تک گیر یا همه گیر در بین دام ها بروز می کند.

دکتر فتاحی گفت: گوساله ها و گاوهای شیرده، بیشترین حساسیت را نسبت به بیماری لمپی اسکین دارند.

وی ادامه داد: بیماری لمپی اسکین جزو بیماری های مشترک انسان و دام نبوده و به انسان منتقل نمی شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: انتقال ویروس بیماری توسط نیش حشرات به ویژه پشه ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و انتقال ویروس از طریق جراحات جلدی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: تب ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد به مدت ۶ تا ۷۲ ساعت، آب ریزش از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، ریزش دائمی بزاق، تورم غدد لنفاوی، ظهور برجستگی جلدی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه، التهاب و تورم در پاها، بین ۲ دست و عدم تمایل به راه رفتن از جمله علایم این بیماری است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
لمپی اسکین در لرستان داره دامها رو نابود میکنه. اداره دامپزشکی لرستان هم خواب زمستانی تشریف داره.
نظر شما
ادامه