کد خبر: ۴۹۹۶۰
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
با ارسال نامه‌ای به حکیم مهر:
گفتنی است دکتر عطارد در یادداشت خود با عنوان «نگاهی بر بیماری تب برفکی و واکسن‌های موجود»، انتقاداتی نسبت به واردات واکسن تب برفکی از کشور ترکیه و کیفیت آن مطرح نموده بود ...
 

حکیم مهر: در پی انتشار یادداشت «دکتر وحید عطارد» از مدیران پیشکسوت سازمان دامپزشکی کشور در حکیم مهر با عنوان «نگاهی بر بیماری تب برفکی و واکسن‌های موجود» که در آن انتقاداتی نسبت به واردات واکسن تب برفکی از کشور ترکیه مطرح شده بود، بخش فنی شرکت «تورا» (رادین صنعت رایان) که نماینده شرکت «وتال» ترکیه در ایران می‌باشد، با ارسال جوابیه‌ای به این یادداشت پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این جوابیه به شرح زیر است:

«بانک سویه واکسنی تب برفکی:

بنظر می رسد که نگارنده مقاله آشنایی با بانک سویه های واکسنی تب برفکی در ایران و جهان ندارند. اجازه بدهید بیشتر توضیح دهم: طرز تفکر قدیمی وجود دارد که سویه های در حال چرخش بلافاصله (به فاصله چند روز) در واکسن آورده شود و مصرف گردد، که این امر اساسا بدلیل رعایت شرائط آماده سازی سویه واکسنی امکانپذیر نمی باشد و حداقل 6 ماه زمان می خواهد. لذا یکی از راهکارهای استراتژیک و کلیدی، استفاده از سویه های استاندارد واکسنی تب برفکی که از قبل تهیه شده و موجود در بانک سویه واکسنی تب برفکی است، می باشد. البته گنجاندن آن در ترکیب واکسن، پس از تطبیق آن با سویه در حال چرخش است. این امر از نظر زمانی کمتر از یک هفته بطول می انجامد که مورد تائید سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) می باشد. لذا هر کارخانه ایی که دارای گنجیه سویه های واکسنی تب برفکی باشد می تواند بدون فوت وقت واکسن مورد نیاز شما را در حجم انبوه تولید و به بازار عرضه نماید.

تطبیق سویه در حال چرخش و سویه موجود در واکسن:

آزمون اختصاصی وجود دارد (r Value) که می تواند در صد قرابت و میزان تطبیق سویه وحشی / در حال گردش را با سویه موجود در بانک واکسنی مشخص نماید. از دیدگاه فنی عدد مورد نظر بایستی بین3/0 - 1  باشد. لذا هر چه بیشتر از 3/0 بوده و نزدیک تر به عدد 1 (100% انطباق) باشد، دلیل بر تطبیق بیشتر سویه وحشی با سویه واکسنی می باشد.

با توجه به 2 مطلب بالا اگر سویه جدیدی در منطقه شایع شود و سویه موجود در بانک واکسنی تب برفکی بهترین پاسخ ایمنی را به آن می دهد و مهمتر از همه سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) آن سویه واکسنی را برای مقابله با آن سویه جدید که صرفا اختلاف نامگذاری دارند، بطور کتبی و رسمی به سازمان دامپزشکی پیشنهاد می دهد و در سایت خود نیز اعلام می کند، باز هم نگارنده بدنبال استفاده از سویه در حال گردش در واکسن خواهد رفت؟؟؟؟

غیرفعال کردن ویروس موجود در واکسن:

بسیار جای تعجب است که نگارنده بنا را بر این مطلب گذاشته اند که ویروس تب برفکی موجود در واکسن هرگز بطور کامل غیرفعال نمی شود. بایستی ببینیم که نگارنده در کدامین کارخانه واکسن سازی مشغول فعالیت هستند؟ چرا که بنا بر صحبت های ایشان، واکسن های تولیدی آن شرکت حتماً دارای ویروس تب برفکی زنده می باشد. ایشان بر این امر واقف نیستند که علت تغییر در ماده غیرفعال کننده ویروس از فرمالدئید به BEI  (باینری اتیلن آمین)، دستیابی به 100% غیرفعالسازی ویروس تب برفکی بوده است. شاید ایشان تصور می کنند که نام ماده غیرفعال کننده  "اتیلن آمین" است که چنین برداشت های غیرحرفه ائی می نمایند.  همچنین متذکر می شویم که ریشه کنی بیماری تب برفکی در اروپا با استفاده از واکسن حاوی ویروس غیرفعال شده با استفاده از BEI  بوده است. آیا  تاریخ را هم میتوان تغییر داد؟

در واکسن پنتاوالان عرضه شده به ایران بارها اعلام شده است که از ماده BEI برای غیرفعال سازی ویروس تب برفکی استفاده شده است. جالب است بدانید که فقط واکسن های شرکت مزبور (تولید کننده پنتاوالان) در منطقه استانبول که همجوار با اتحادیه اروپا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. لابد اروپایی ها هم متوجه نیستند؟؟ نکته مهمتر اینکه منطقه استانبول بدلیل استفاده از واکسن های شرکت مذکور، عاری از بیماری تب برفکی شده است.

از نگارنده تعجب می نمائیم که ایشان سابقه تاریخی و اعتباری شرکت تولید کننده واکسن پنتاوالان را می دانند و اعتبار این شرکت را زیر سئوال می برند. بنظر نمی رسد که اروپا اجازه استفاده از واکسن غیرمعتبری را در منطقه اروپائی ترکیه صادر نماید.

مرجع تصمیم گیری ترکیب سویه های موجود در واکسن:

تنها مرجع تصمیم گیری در خصوص انتخاب سویه ائی موجود در واکسن در ایران سازمان دامپزشکی کل کشور می باشد. تنها مرجع علمی جهانی هم که بطور ماهیانه اطلاعات سویه های در حال چرخش را از سراسر دنیا جمع آوری می کند و سویه های واکسنی را جهت گنجاندن در ترکیب واکسن پیشنهاد می دهد "آزمایشگاه جهانی تب برفکی – واقع در پربرایت انگلستان" می باشد. نتایج بررسی این آزمایشگاه هم بطور رسمی بصورت گزارش ماهیانه از طرف OIE و کمیته European-FMD منتشر می شود.

جالب است که بدانیم سازمان دامپزشکی کل کشور بطور معمول و منظم بنا به وظیفه ملی و جهانی خود نمونه های انتخابی را برای آزمایشگاه جهانی تب برفکی ارسال می نماید و قرابت سویه در حال چرخش و بانک سویه واکسنی را مشخص می نماید. گنجاندن سویه واکسنی A22 (مجدداً تاکید می کنیم سویه واکسنی) بنا به توصیه رسمی سازمان دامپزشکی کل کشور و OIE و آزمایشگاه جهانی تب برفکی بوده است، بطوریکه این سویه واکسنی بهمراه سایر سویه های واکسنی تیپ A  ویروس تب برفکی بهترین پوشش ایمنی محافظت کنندگی بر علیه کلیه سویه های منتج از سروتیپ A  را در ایران می دهد.

استناد به نقشه بدون تاریخ و راهنما:

متاسفانه نگارنده مقاله به نقشه ائی استناد نموده اند که اساسا بدون تاریخ و راهنما می باشد. متاسفیم.

واکسن های هندی پس چی؟

متاسفیم از اینکه نگارنده واکسن های هندی که حاوی سویه های مربوط به شبه جزیره هند (منطقه 2 - تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت) می باشند و در ایران (منطقه 3)، مورد استفاده قرار گرفته است را مورد انتقاد قرار نمی دهند و مرتباً به سویه های توصیه شده واکسنی مخصوص ایران انتقاد وارد می نمایند.   

مطالبی چند در خصوص نگارنده:

متاسفیم که نگارنده مقاله که سال ها در سازمان دامپزشکی کشور خدمت کرده اند و شاهد فرآیند مناقصه های سازمان دامپزشکی بوده اند، هم اکنون به منتقد اصلی سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تب برفکی تبدیل شده اند.

در خصوص بازبینی واکسن تب برفکی، آیا نگارنده نمی دانند که بازبینی ترکیب سویه ایی واکسن تب برفکی بطور سالیانه و یا حتی ماهیانه توسط OIE و آزمایشگاه تب برفکی در انگلستان انجام می پذیرد؟؟ لذا اگر در بازبینی جدید تصمیم به حذف سویه واکسنی (تکرار می کنیم واکسنی) A22 گردد، شرکت تولید کننده پنتاوالان بر اساس درخواست مرجع اداری و مرجع علمی درخواست کننده این کار را با طیب خاطر انجام خواهد داد.»

 

انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
3
8
اصلا چرا باید واکسن که یک محصول استراتژیک برای کشور ماست به بخش خصوصی داده شود که اون شرکت خصوصی نیز وارده کننده واکسن باشد نه تولید کنندش...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
10
جز ابراز افسوس و اندوه چه می توان کرد برای صنعتی که بعد از نزدیک به 100 سال به جای اینکه در هند و ترکیه بحث این باشد که واکسن ایرانی استفاده کنیم یا اروپایی، اینجا دار یم بحث می کنیم هندی بهتره یا ترک. متاسفم.
پاسخ ها
دامپزشک
| Turkiye |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اگر این شرکت ترکیه ای نبود وضعیت تب برفکی و آنتروتوکسمی کشور چگونه می شد؟
چه بلایی بر سر سرمایه دامی کشور می آمد؟
سرمایه دامی چند هزار میلیاردی مهمتر است یا سرمایه واکسنی؟
چرا ما به سرمایه دامی تعصب نداریم و فقط میخواهیم به خاطر حفظ سرمایه واکسنی تولید داخل مثل خودروهای تولیدی داخل کشور، جان دامها و تولیدات اونها رو که بسیار با ارزشترند نابود کنیم؟
لطفا تعصبات اشتباه و غلط رو کنار بگذاریم و هدف اصلی که حفظ سرمایه دامی است را دنبال کنیم.
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اولین گزارش رسمی بیماری در سال 1334 سویه O بوده است. از آن تاریخ تاکنون 64 سال می گذرد .. سعی و کوشش و همت همکاران در موسسه رازی نگاهدار سرمایه ملی بوده است .. اگر به روند افزایش جمعیت دامی و کاهش آن نظری کنیم کاملا مشاهده خواهیم کرد که هر گاه امید به خارح بسته ایم جز نابودی و از بین رفتن هیچ جیز دیگری در بر نداشته. جمعیت دامی به دلایلی که بر همه واضح است تقریبا به نصف تقلیل یافته .... و در یک کلمه خلاصه می شود .. عملکردهای ناصواب ......
وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
4
11
از پاسخ شرکت سپاسگزارم و نظر آن شرکت را به موارد زیر جلب می نمایم:
- از نظر آگاهی اینجانب قریب 5 سال با تب برفکی اتحادیه اروپا همکاری داشته ام و کلیه نقاط ترکیه و موسسات واکسن سازی بخصوص شاپ را بازدید کرده ام و کاملا می دانم که بیماری چگونه در تریس ترکیه کنترل شد.
- به عنوان مرجع بیماری در کشور، موسسه رازی از زدن این سویه در واکسن خوداری نموده و دلیل آنهم نبود سویه در گردش است.
سازمان دامپزشکی دستوری در این زمینه صادر ننموده است و صرفا به پاسخ پربرایت بسنده کرده که آنهم نه توصیه است و نه اعلام نیاز به حضور سویه در واکسن، صرفا بیان R-value است و این آزمایش برای هر سویه ای که به آن آزمایشگاه ارجاع می شود انجام می گیرد تا آگاهی کلی نسبت به ویروسها وجود داشته باشد ضمن آنکه این مقدار به حد کافی ضعیف است که در واکسن بکاربرده نشود. سکانس ژنی سویه ها را ملاحظه بفرمایید، در هیچکدام سویه A22 ملاحظه نمی شود.
- صرفا با داشتن R-value امکان بکارگیری سویه میسر نیست و مجموعه اطلاعات را باید در نظر گرفت.
- داشتن و جمع آوری سویه ها اهمیت چندانی ندارد. ضمن آنکه باید پرسید کلکسیون ویروسهای در چرخش کشور چگونه در اختیار آن شرکت قرار گرفته است.
- جهت اطلاع بانک آنتی ژن باید وجود داشته باشد که بعید است در کشور ترکیه وجود داشته باشد.
- موضوع هندی و یا غیر هندی نیست. برای من همه واکسنهای خارجی علی السویه هستند .. وجود این سویه بدون در نظر گرفتن خطرات آن و اینکه چرا در کشور ترکیه که دارای سویه های مشابه ایران است نباید مصرف شود ولی در ایران مصرف شود، مورد سؤال است ...
- پربرایت هرگز توصیه ای در بکاربردن سویه ها نمی کند مگر با درخواست سازمان دامپزشکی کشورها .. و تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم سازمان از هیچ بنگاه بین المللی چنین درخواستی ننموده است ..
- تفاوت میان اتیلن ایمین و فرمالدیید دارای مدارک محکمی است دال بر عدم استفاده از فرمالین .. فرمالین در تغییر خاصیت آنتی ژنی و زنده ماندن ویروس دخیل است ... با مراجعه به مقالات خواهید دانست که آزمایش INNOCUITY ضروری است .. برای هر بچ واکسن باید در آزمایشگاه رفرانس آزمایش گردد ...
وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
2
8
در مورد حذف سویه در صورت درخواست .. سویه اصلا نمی باید اضافه میشد که به درخواست حذف شود ... سویه ای که در گردش نیست و خطر بین المللی دارد و در هیچ کجا مصرف نمی شود، چرا در این واکسن باید وجود داشته باشد ؟؟؟؟

همچنین اینجانب هرگز با سازمان دامپزشکی مشکلی نداشته ام و انتقادها صرفا برای بهبود وضعیت است که از حیطه اظهار نظر آن شرکت خارج است و در این زمینه آن شرکت حق اظهار نظر نداشته و ندارد..
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
1
این سویه هم اکنون در ترکیه و عراق و آذربایجان مصرف می شود.
پاسخ ها
وحید عطازد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
خیر در هیچ کجا مصرف نمی شود .. .. عراق واکسن سازی ندارد ... آذربایجان از طریق اتحادیه اروپا حمایت می شود .... و در هیج کدام استفاده نمی شود ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
2
8
با سلام و احترام

نماینده ی شرکت محترم " تورا " هنوز از آداب کافی برای پاسخ به اظهارات جناب دکتر عطارد برخوردار نــیستند ...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اقای ناشناس بهتر نیست همانند کامنت های قبل اینبار هم خود را معرفی کنید و بصورت ناشناس از ادبیات نامانوس استفاده نکنید
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
شما مگر آقای ناشناس را می شناسید که خودشان را معرفی کنند .؟؟؟ تنها اینجا فقط بنده خودم را معرفی کرده ام ..احتمالا منظور خودتان هستید چون شما هم ناشناسید ..در هر صورت صحبت این ناشناس محترم کاملا تایید میشود ..
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
2
مشکل اصلی کشور وجود ........ واردات واکسن خارجی با قیمت ارزان یارانه ای به بهانه حمایت از تولید؟؟!
................ است!
و این مصیبت در جهادکشاورزی وجود دارد که حاضر است از خارجی ها با ارز 4200 تومانی واکسن خریداری شود ولی دست موسسه مظلوم رازی را
هم در خرید تجهیزات و اختصاص بودجه کافی می بندد و هم به موسسه رازی به زور می گوید که بایستی تولیدات خود را به زیر قیمت واقعی بفروشد و هم اجازه صادرات نمی دهد
تا ادامه تولید برای موسسه به صرف باشد.

اگر جهاد کشاورزی صداقت داشته باشد
بایستی اجازه دهد واردات و صادرات و تولید به قیمت واقعی و عرضه و تقاضا باشد و فقط تاکید می شود فقط
از مردم مصرف کننده نهایی با تخصیص سهمیه الکترونیک خرید کالای پروتئینی شیر، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ حمایت یارانه ای کند و بدین ترتیب
در یک رقابت سالم، واردکننده با دلار آزاد با تولیدکنندگان واکسن، خوراک دام و
تولیدات دامی همکاری خواهند داشت و تولید داخلی، اشتغال جوانان و میزان مصرف پروتئین که بر خلاف شکر و روغن بسیار حیاتی هستند افزایش خواهد یافت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
4
منتظر نظر دکتر ماکنعلی معاون سازمان دامپزشکی هستیم.
لطفا اعلام نظر بفرمایید.
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
3
باسلام
بنده ۱۵سال بعنوان واکسیناتور بخش دولتی مشغول فعالیت هستم از هر برند وشرکتی ایرانی تا هندی وترکیه وواکسن فرانسوی استفاده کردم انچه بعنوان مشاهدات میدانی و عملیاتی دیدم هیچ کدام به پای واکسن روناک تولید موسسه رازی نمیرسه ......................

یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
بسیار متاسفم برای شما.
اذربایجان غربی در فاز گذشته استفاده نموده و الان با طغیان بیماری مواجه هستیم.
این هم لینک خبر شیوع بیماری که در حکیم مهر و سایر خبرگزاریها پخش شد
http://hakimemehr.ir/fa/news/49839/شیوع-تب-برفکی-در-روستا‌های-ارومیه-علی‌رغم-واکسیناسیون-تردید-در-کیفیت-واکسن‌های-تب-برفکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
واکسن روناک در آذربایجان غربی اصلا جواب نداده و نتایجش را می بینیم. در همه خبرگزاریها هم منتشر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
عزیزم
..................
شما هنوز نمیدانید که واکسن روناک را موسسه رازی تولید نمی کند.
اون وقت اومدی نظر میدی!
..............
اهبرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
بنده هم با نظر شما موافق هستم. واكسن هاي توليد ايران هم روناك هم رازي را به طور قطع مي توانم بگويم كه در حد واكسن هاي مريال بود. و صد بهتر از وتال و راكشا و بيو وت. البته بايد اقرار كرد كه در يك دوره اي مال رازي خوب جواب نداد. ولي انچه كه بنده به عنوان يك تكنسين فيلدي سال ها است دارم كار مي كنم. اين را ديده ام كه روناك و رازي خوب هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
واکسن روناک و کدوم شرکت تولید میکنه به نظر دوست محترم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
1
6
من کاری به اصل بحث ندارم، اگر چه در این خصوص صاحب نظر هستم.
ولی نکته بسیار جالب در پاسخ این نماینده شرکت، توجه به انتقاد یک کارشناس از سیاست سازمان متبوعش است، جالب نیست؟
سازمان دامپزشکی مواظب هستی دراطرافت چی میگذره؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
با توجه به پاسخ شرکت به نظر می رسه این شرکت فعلا تعیین کننده سیاستهای سازمان هست ... بد نیست علت یابی شود ؟؟؟
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
5
برای من خیلی جالبه که یک شرکت خارجی از سازمان دامپزشکی ما حمایت میکند و نظرات انتقادی یک کارشناس حرفه ای و با تجربه که دارای کارنامه درخشان در تب برفکی کشور بوده و GIS کشور عزیزمان را راه اندازی کرده را مخالف سازمان میبیند !!!!!
ما دلسوزان این صنعت را میشناسیم. دکتر عطارد بدون شک از دانشمندان آگاه به تب برفکی با اعتبار جهانی هستند دوست عزیز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
1
یک سوال از نماینده شرکت تورا :

به نظر می‌رسد که شرکت ترک در محموله های آینده قصد کاهش سویه های موجود در واکسن تب برفکی یا پلی والان خود را دارد. آیا این مطلب درست است؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
1
0
مسئله واردات با عدم واردات واکسن نیست!

زیرا تمام کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته جهان با هم مراودات تجاری در این زمینه با یکدیگر دارند.

اصولا نمی توان شرایط ایران را که سازمان دامپزشکی و موسسه رازی اش در یک وزارت خانه بدون مسئولیت و فاقد سنخیت علمی مثل وزارت جهادکشاورزی گرفتار شده اند و وزیر آن حتی نمی تواند یک تعریف درست از FMD داشته باشد با شرایط فدرال اتحادیه 28 کشوری اروپا که در آن کلیه بیماری های دام و انسان یک متولی مشترک به نام "مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی (Health and food safety)" یا آمریکا که "مرکز کنترل بیماریها (Center for Disease Control) را دارند مقایسه کرد!
فرهادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
1
4
آقای دکتر عطارد از افراد شناخته شده دامپزشکی هستند و شخصیت علمی ایشان بر کسی پوشیده نیست قطعا اظهارات ایشان دارای پشتوانه علمی بوده لذا اتهامات وارده به ایشان از سوی شخصی ناشناخته (بخش فنی شرکت) وارد نیست و باید سازمان دامپزشکی از حیثیت و اعتبار مراجع علمی خود تمام قد دفاع کند.
دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
با سلام و احترام
از نظر ایمنیت تجربه ای که داشتم این است که واکسن هندی بر علیه تیپ O ایمنیت خوبی می دهد ولی مشکلش این است که تا ایجاد ایمنیت زمان لازم است. در مورد بهترین واکسنی که تا حالا در ایران استفاده شده است با اختلاف بسیار زیاد واکسن مریال بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
1
0
در پاسخ به آقای فرهادی که فرمودند (قطعا اظهارات ایشان دارای پشتوانه علمی بوده) میتواند اینگونه نباشد .......................
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
اگر می تواند اینگونه نباشد ..در یک میزگرد قطعا مشخص خواهد شد ... جرات و جسارت این میزگرد را داشته باشید ... اگر چه ناشناسید .. جرات اینرا داشته باشید معرفی کنید خودتان را باقیش پیشکش ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
4
باسلام
بعضی ازهمکارای محترم انگار دارن از تیم های باشگاهی طرفداری میکنن دوستان برای هر منطقه ای بهتره ازواکسن کارآمدی که درسالهای قبل وباتوجه به مطالعات وبررسیهای دردست اقدام جاری انجام میشه استفاده کرد درضمن کی گفته واکسن ایمنی ومصونیت ۱۰۰درصدی میده واقع بین باشید همانطوریکه واکسن وتال درشرایط بحرانی به داد صنعت دامداری ایران رسید اکنون به کمک موسسه رازی میشه واکسن با استاندارد بین المللی تولید کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
1
0
اگر حکیم مهر متن را کامل مینوشت شاید به میز گرد احتیاج نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
حکیم مهر به اندازه کافی نوشته.
متاسفانه جای نظر سازمان خالی هست.
دکتر ماکنعلی چرا نظری نمی دهند؟

تجار گوشت و دارو و واکسن ، پدرمان را در آورده اند.
رستگار
|
United States of America
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
2
در شان رسانه حکیم مهر نیست که نظرات را انتخابی انتشار دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
3
GIS ویروسی بود که به جان مغز کارشناسان دامپزشکی افتاد و انها را به کامپوتر اداره چسباند و از فارم جداکرد بدون اینکه بهره دهی داشته باشد در اطلاعات علمی کارشناسان محترم و شریف شاغل در GIS باید شک کرد و این ابزار غربی را دور ریخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
1
به خدمت کلیه کارشناسان محترمی که کامنت قرار میدهند عرض میکنم افرادیکه پاسخ کامنتهای شما را میدهند از دوحال خارج نیستند یا از شما مجربتر و باسوادترند که حرمتشان محفوظ و نباید عصبی شوید و یا شاگرد شمایند که مرتبه استادی حکم میکند عصبی نشوید بدترین افت علم عصبیت و غروراست
دکتر احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
6
اقای دکتر عطارد .........................؟؟
..................... بنده کلینیسین هستم و از شما بسیار با تجربه تر هستم.
................................. اثر واکسن وتال در دامداری ها بسیار مشخص و موثر بوده هست..
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
خوشا بحال شهری که بدش بایزید بسطامی باشد ...
دکتر احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
5
هر که نامخت از گذشت روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ اموزگار.....
................................... جناب اقای عطارد.
فرهاد روشن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
1
باسلام
ما دراستان فارس شهرستان کوار تو کانون های تب برفکی از واکسن های ترکیه چه روغنی و وتال 100دز و300برای واکسیناسیون برای دام ها استفاده کردیم خوب جواب میده چون یه ایمنی سلولی روز 7 ویه ایمنی همورال درروز ۱۴پس از واکسن دارد
وبقیه واکسن های مارک ترکیه خوب جواب داده
دوسال هست که حسابی از درگیری بیماری تب برفکی بصورت شیوع بالا راحت هستیم واینم بخاطر اینه بعضی دامدارها اوایل تمایلی نداشتند
نظر شما
ادامه