کد خبر: ۴۹۹۸۰

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: وقتی گوشت گران می‌شود، جامعه روستایی به حیات وحش هجوم می‌برد، به ویژه در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده که حیوانات در دسترس هستند. باید گفت؛ بهترین دسترسی برای طبقات پایین قتل‌عام حیوانات است. البته برخی از گرانی و کمبود گوشت سوءاستفاده می‌کنند و همین سوء استفاده در دریا نیز اتفاق می‌افتد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، به گفته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیش از حد بدبین شده‌ایم، تا جایی که مسائل فنی، علمی و حتی اجتماعی نیز سیاسی شده است.

«عیسی کلانتری» افزود: این آتش‌سوزی‌ها هم مانند آمدن ملخ‌ها است. ملخ‌ها که آمدند می‌گفتند، سیستم عربستان و اسرائیل باعث آن شده، در حالی که هر ۷ الی ۸ سال یا ۱۰ الی ۱۵ سال که بارندگی خوب باشد، رطوبت باعث تفریخ تخم ملخ می‌شود که روی زمین است و همیشه هم حرکت ملخ از جنوب غرب ایران به سمت شمال شرق است.

حداقل در ۴۰ سال بعد از انقلاب من ۵ بار طغیان ملخ‌ها را دیده‌ام. حتی در خوزستان زمانی که هواپیمای سم‌پاش می‌خواست اهواز را سم‌پاشی کنند، اجازه نمی‌دادند چراکه ملخ پر از پروتئین است، چطور میگو را می‌خورند، ملخ هم مانند میگو است.

یک عده میگو می‌خورند و یک عده ملخ. وقتی کوتاه مدت نگاه می‌کنیم و فقط ماجرا را با ۵ سال قبل مقایسه می‌کنیم، می‌گوییم ملخی نبوده و الان ملخ آمده است و حتی برخی می‌گویند؛ عربستانی‌ها یا آمریکایی‌ها ملخ فرستاده‌اند در حالی‌که اینطور نیست، طغیان ملخ‌ها مانند آتش‌سوزی مسئله‌ای طبیعی است.

درباره شکار کوسه‌ماهیان هم که بخشی از حیات وحش است، من باز هم می‌گویم من متخصص نیستم، اما سازمان قطعا باید وظیفه خود را انجام دهد، البته در دریا اکثریت وظایف برعهده شیلات است و ما برخلاف خشکی وظایف محدودی در دریا داریم.

اینکه صید قاچاق می‌شود، قطعا همینطور است مانند گوشت حیوان که به دلیل گرانی قیمت گوشت در بازار قاچاق می‌شود. وقتی قیمت گوشت ۱۲۰ الی ۱۴۰ هزار تومان است به حیات وحش دریایی و خشکی فشار وارد می‌شود و حتی شکارچیان وارد جنگ می‌شوند.

در مسئله پارک ملی گلستان که در پاییز سال گذشته اتفاق افتاد، آن منطقه مانند میدان جنگ شده بود، ۱۸ الی ۱۹ نفر در سنگرهای زیرزمینی اطراق کرده بودند تا در زمان جفت‌گیری حیوان به آنها حمله کنند، در آن درگیری حتی یک محیط‌بان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

وقتی گوشت گران می‌شود، جامعه روستایی به حیات وحش هجوم می‌برد، به ویژه در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده که حیوانات در دسترس هستند. باید گفت؛ بهترین دسترسی برای طبقات پایین قتل‌عام حیوانات است.

البته برخی از گرانی و کمبود گوشت سوءاستفاده می‌کنند و همین سوء استفاده در دریا نیز اتفاق می‌افتد.

نظر شما
ادامه