کد خبر: ۵۰۰۱

حکیم مهر - خبرگزاری فارس نوشت :

رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران گفت: بیماری آنفلوآنزای مرغی 20 روزی است در مرغداری‌های استان البرز و قزوین شیوع پیدا کرده و ستادی برای مقابله در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

محمد یوسفی در مورد اینکه گفته می‌شود آنفلوآنزای مرغی مجدد بین مرغداری‌ها شیوع پیدا کرده است، گفت: ستادی در وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با این بیماری ویروسی تشکیل شده است و قرار است بخش مربوط به انسانی را وزارت بهداشت و مربوط به طیور را سازمان دامپزشکی کشور پیگیری کند.
رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران گفت: قرار است در زمینه میزان تلفات کسی به غیر از سازمان دامپزشکی صحبت نکند و تنها این سازمان مسئول اطلاع رسانی باشد.
یوسفی با بیان اینکه خسارت بیماری آنفلوانزای مرغی از 20 روز پیش شدت گرفته است گفت: ظاهرا به تازگی سازمان دامپزشکی با انجام قرنطینه‌های لازم تا حدودی این بیماری را کنترل کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه این بیماری ویروسی است به محض مشاهده باید طیور امحاء شود.
یوسفی گفت: این بیماری در حال حاضر در استان‌های البرز و قزوین شیوع بیشتری دارد و بیم آن می‌رود به زودی به استان تهران هم سرایت کند.
وی افوزد: به غیر از بیماری آنفلوآنزای مرغی، بیماری‌های تنفسی هم در مرغداری‌ها وجود دارد که بیشتر به دلیل مشکل تهویه پیش‌آمده در مرغداری‌ها به وجود آمده است.
یوسفی با بیان اینکه این مشکل بعد از افزایش قیمت سوخت و اختلال در سوخت رسانی به وجود آمد گفت: بیماری‌های تنفسی با واکسن و دارو مداوا می‌شوند و اثرات این بیماری رو به کاهش است.
آنفلوآنزای مرغی ماکیان را مبتلا می‌کند و عامل مولد آن ویروسی است. در سالهای اخیر این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.
این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی که این ویروس را تنفس می‌کنند به آن مبتلا می‌شوند.
انتقال بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. آنچه این بیماری را برای انسان خطرناک می‌کند، این است که ویروس آن به شکلی دچار جهش ژنتیکی و تغییر رفتار شود که بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود.
این ویروس در صورت شیوع می‌تواند ظرف 6 ماه به همه مناطق جهان برسد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه