کد خبر: ۵۰۰۳۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:
«دکتر علی صفر ماکنعلی» افزود: ابزار تخصصی تصمیم‌گیری در معاونت بهداشتی و پیشگیری، آزمایشگاه است ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: تعداد آزمایشگاه‌های دولتی دامپزشکی ایران 114 واحد است که سیاست تجمیع آزمایشگاه ها در دستور کار سازمان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، یکشنبه دوم تیرماه اولین جلسه هم اندیشی کارکنان مرکز ملی تشخیص درسال ۹۸ با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان و همچنین مدیر پدافند غیرعامل در سالن جلسات مرکز تشخیص تشکیل گردید.

«دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های مسئولین وکارشناسان مرکز ملی تشخیص کار در آزمایشگاه را حساس و جزء مشاغل بسیار سخت دانست و گفت: راهبرد سازمان دامپزشکی کشور حرکت در قالب برنامه های سازماندهی آزمایشگاه های کشور برای مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سرعت بخشیدن به تشخیص این بیماری و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی میزان بیماری کاهش یافته است تا جایی که هم اکنون ارزان‌ترین غذا در سطح کشور ما مرغ و تخم مرغ شده است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: هم اکنون بیماری‌هایی مثل تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مشمشه در حد مناسب کنترل شده و در سال جدید برای بیماری‌های سالمونلا، نیوکاسل و مشمشه برنامه راهبردی ملی کنترل اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بحث آزمایشگاهی در سازمان دامپزشکی کشور، شورای مدیران معاونت بهداشتی تشکیل شده و رئیس مرکز ملی تشخیص در همه این جلسات حضور داشته است تاکید کرد: بدون نظر رئیس مرکز ملی تشخیص، هیچ دستورالعملی به استانها ابلاغ نگردیده است.

ماکنعلی درباره دستورالعملهای بهداشتی قرنطینه ای سازمان دامپزشکی نیز گفت: با رویکرد اصلاح آنها به سمت مطابقت دادن دستورالعملها با پروتکل های بین المللی هستیم که لازم است در آزمایشگاه‌ها هم روش‌های آزمون به روزرسانی شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در همین زمینه ابراز امیدواری کرد تا حقوق و مزایای کارکنان اصلاح شده و از ظرفیت و توانمندی افرادی که در مرکز ملی تشخیص فراوان هستند، استفاده مناسب‌تری شود.

وی درخصوص تغییرات انجام شده دردستورالعمل‌های بهداشتی قرنطینه‌ای عنوان‌کرد: با توسعه اقدامات بهداشتی، مرزهای ایران با ترکیه برداشته شده و جابجایی دام و فراورده‌های خام دامی بین ایران و ترکیه آزادانه بر اساس پروتکل های بهداشتی منعقده دو جانبه انجام می‌پذیرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، سخت‌ترین کار در سیستم بهداشتی را کار در آزمایشگاه دانست و افزود: ابزار تخصصی تصمیم‌گیری در معاونت بهداشتی و پیشگیری آزمایشگاه است.

«دکتر محمد حبیبی»، رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های کشور و مطالعات کاربردی با خیرمقدم‌گویی به میهمانان در ابتدا از حمایت‌های دکتر علی‌صفر ماکنعلی از حوزه آزمایشگاه مرکز تشخیص تشکر کرد و گفت: هم اکنون شبکه آزمایشگاهی دامپزشکی کشور با حدود 120 آزمایشگاه ممیزی شده بخش خصوصی، مراکز دانشگاهی یا تحقیقاتی با سازمان دامپزشکی کشور همکاری می‌نمایند.

وی عنوان کرد: با پیگیری انجام شده در سال گذشته دستگاه‌های بدون استفاده آزمایشگاهی را بین استانها جابجا کردیم تا از صرف هزینه اضافه برای خرید دستگاه‌های جدید پرهیز شود.

حبیبی با بیان اینکه در بحث تمرکززدایی توفیقات خوبی حاصل شده و با ارسال حدود 100 روش آزمون (sop) از توان آزمایشگاه‌‍‌های کشور به خوبی استفاده شده است، افزود: همچنین استراتژی تمرکز زدایی را در پیش گرفته شده که نیاز به رونق آزمایشگاه های بخش غیردولتی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 40 دوره آموزشی ملی و انفرادی در سطح کشور برگزار شده است تا شاهد هماهنگی بیشتر در روشهای آزمون و پاسخ آزمایش‌ها باشیم، اظهار‌کرد: همچنین با همکاری آزمایشگاه‌های همکار، مدت زمان پاسخگویی نتایج آزمون را که گاهی تا 7 ماه به طول می‌انجامید، به کمتر از 45 روز در بخش کنترل کیفی دارو و واکسن رسانده شده و در سایر بخش‌ها به کمتر از دو هفته رسیده که جا دارد از زحمات و دلسوزی همکاران و کارشناسان تشکر کرد.

حبیبی درخصوص برنامه های سال ۹۸ به تصمیم توسعه تمرکز زدایی و آموزش های تخصصی اشاره و عنوان کرد: حدود 100 نیروی معین برای همکاران مرکز در سطح ادارات کل پیش بینی و آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی اختصاصی برای آنان را داریم. رئیس مرکز ملی تشخیص، موفقیت‌های کسب شده را نتیجه تلاش و همدلی همکاران مرکز ملی دانست و خواستار حمایت بیش از پیش از آنان توسط مسئولین سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی شد.

وی دراین مراسم، موفقیت فیلم «دکتر شاهین منصور» در یکی از جشنواره‌های کشور آمریکا را به وی تبریک گفت و برای او در جشنواره های بعدی نیز آرزوی موفقیت کرد. در پایان این مراسم، دکتر ماکنعلی در فضایی صمیمی در جریان نظرات و مشکلات کارکنان مرکز ملی تشخیص قرارگرفت و به پرسش های آنان در موارد طرح شده پاسخ داد.

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
16
جناب دکتر ماکنعلی از مدیران کل استانها سوال کنند چند تا کارشناس آزمایشگاه در سطح استان دارند که اجازه فعالیت در آزمایشگاه را از مسئول شبکه ها دریافت کرده اند؟!
الآن از همون امکانات موجود در آزمایشگاه کمترین استفاده ای نمیشود چرا؟
چون اداره کل از رئیس شبکه آمار میخواد پس کارشناس آزمایشگاهی که تو دانشگاه روش انجام الایزا و PCR آموخته حالا راننده یک دستگاه مزداست و داره میره واکسن میزنه
یا با کارشناسی ارشد انگل شناسی تو پست قرنطینه داره پلاک ماشین ثبت می کنه!
یا تو بایگانی داره مجوزهای حمل را بایگانی می کنه!
یا میفرستنش برای نظارت بعد وقتی یه لاشه فاقد علایم بازرسی را ضبط می کنه میاره تو شبکه اینجاش جالبه فرماندار به رئیس زنگ میزنه میگه ولش کن از اقوام ماست!
اصلا شبکه ها فقط زیر نظر اداره مبارزه اند ولاغیر!
شنیدیم در یکی از استانها دکتر دامپزشک میره واکسن بزنه به این میگن اتلاف سرمایه!
جناب دکتر ماکنعلی عزیز!
آگاه باشید که این برخوردها که ناشی از بی تدبیری موجود درسیستم است از هر اتر و متانول و اسیدی برای این نیروها سرطانزاتر است
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
2
21
باتشکر از زحمات پرسنل حاضر در مرکز تشخیص، خوبه که یادی هم بکنیم از نخبگانی که درگذشته سرآمد طرح ، پایه گذاری و آپدیت کردن روشهای نوین آزمایشگاهی و منشا خدمات شایانی بودند که رویکردشان ،بعضا، گمنام و غریبانه بود و غریبانه ازمیان مجموعه رفتند ویادی از انها نمیشود...
ناشناس
|
France
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
1
9
متاسفانه این صحبتها و حرفها در حد شعار هست و مشهود نیست و عملیاتی نشده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
7
آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان لرستان که بعنوان مرکز ملی معرفی شده و از بودجه ملی استفاده می کنه حتی در حد یه آزمایشگاه مرکزی و صحرایی نیست و کل دستگاههها و نیروی کار در این آزمایشگاه دارن خاک میخورن. آمار سالیانه این آزمایشگاه 500 نمونه و اون هم رز بنگال است جناب دکتر ماکنعلی ... توجه فرمایند
دامپزشك دولتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
8
10
آقاي دكتر ماكنعلي ؛ معاون محترم پيشگيري سازمان دامپزشكي، مي دونيد سختي كار كجاست ؟ سختي كار وقتي باونجاست كه توي يه آزمايشگاه ملي كار كني و از تمام مملكت برات نمونه بياد و كاركني و سريع جواب ها رو آماده كني و ارسال كني به شهرستانها و هميشه انلاين باشي ولي آخر ماه ببيني كه اضافه كارت از يه همكار كارشناس كه هيچ از همكار راننده هم كمتر باشه . به اين ميگن سختي كار . سخت كار كردن آدم رو خسته نميكنه ....... رئيس و .... آدم رو عذاب ميده .
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
فقط به رییس و معاون ها میرسن همون کفایت میکنه
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
28
با سلام و ادب
دكتر نكته بين هستم و اجازه ذكر چند نكته دارم:
آقاي معاون محترم سازمان دامپزشكي:
1- تا آنجا كه من اطلاع دارم آزمايشگاه مركز تشخيص زيرمجموعه معاونت تشخيص و درمان آن سازمان است.لابد در آينده هم شاهد جلسه هم انديشي آقاي دكتر رضائيان زاده با دفتر قرنطينه آن سازمان هستيم.
2- فرموديد:"راهبرد سازمان ........... برنامه های سازماندهی آزمایشگاه های کشور برای مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سرعت بخشیدن به تشخیص این بیماری و ...... میزان بیماری کاهش یافته است".
عرض مي كنم: در چند سال گذشته هيچ اتفاق جديدي در سيستم تشخيصي آن سازمان نيفتاده است. از استان ما بارها نمونه به آن مركز رفته و فقط جواب مثبت يا منفي در مورد يك بيماري دريافت كرديم و دامدار همچنان نمي داند مشكل اصلي اش چه بوده است.
3- فرموديد:"تا جایی که هم اکنون ارزان‌ترین غذا در سطح کشور ما مرغ و تخم مرغ شده است".
عرض مي كنم: ظاهرا تا مرغداران جلوي آن سازمان تجمع نكرده و شورش ننمايند شما از تكرار اين جمله دست بردار نيستيد. اگر شما در صحنه ميداني چند صباحي كار مي كرديد به ارزان شدن تخم مرغ و گوشت مرغ اينگونه افتخار نمي كرديد. برادر من صنعت طيور به دليل پايين بودن قيمت محصولات زير قيمت تمام شده به خاك سياه نشسته است كه اين نه به دليل كاهش بيماري بلكه به دليل برنامه ريزي نابخردانه و بعضا منفعت طلبانه مسئولين وزارتخانه اي است كه ظاهرا جنابعالي آنها را خيلي قبول داريد.
4-فرموديد:"هم اکنون بیماری‌هایی مثل تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مشمشه در حد مناسب کنترل شده و.....".
عرص مي كنم: ظاهرا گرايش شما اپيدميولوژي است. لطفا بفرماييد منظور شما از "در حد مناسب" چيست؟ چون واقعيت ها چيز ديگري است. ضمنا بيم آن مي رود در مورد بيماريهايي كه برنامه ملي خواهيد داشت اين "در حد مناسب" چيزي از دام و طيور مملكت باقي نگذارد.
5-فرموديد:"حقوق و مزایای کارکنان اصلاح شده و از ظرفیت و توانمندی افرادی که در مرکز ملی تشخیص فراوان هستند، استفاده مناسب‌تری شود."
عرض مي كنم: در سال هاي اخير تا جايي كه من خبر دارم به دليل كم لطفي هايي كه شده ارزشمند ترين نيروهاي آن مركز يا خود را بازنشست كرده اند يا به محل ديگري منتقل شده اند.اين از آن سازهايي است كه بعدا صدايش درخواهد آمد كه البته همين الان هم بعضا درآمده است.
و اما مدير محترم آزمايشگاه تشخيص :
فرموديد:"همه چيز عالي است"
عرض مي كنم : آفتابه ولگن 7 دست ولي شام ونهار هيچ. ما در بحث تشخيص بيماري هاي دام و طيور شايد بر روي كاغذ و در ظاهر وضعيت خوبي داشته باشيم. ولي زماني به سيستم تشخيصي خود بباليد كه خروجي داشته ياشد و نهايتا بتواند به دامدار بگويد مشخصا مشكلش چيست. متاسفانه وظيفه اصلي سيستم تشخيصي دامپزشكي" يعني تشخيص" به فراموشي سپرده شده است.
لطفا از ويترين آرايي دست برداريم.
با احترام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
با سلام
آقای دکتر ماکنعلی قائم مقام سازمان دامپزشکی کشور می باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
2
4
دکتر ماکنعلی فرموده اند
«با توسعه اقدامات بهداشتی، مرزهای ایران با ترکیه برداشته شده و جابجایی دام و فراورده‌های خام دامی بین ایران و ترکیه آزادانه بر اساس پروتکل های بهداشتی منعقده دو جانبه انجام می‌پذیرد.»

یک سوال:
آیا ترکیه هم مرزها را برداشته؟ و کالاهای ما را بدون کنترل قبول می کند؟
یا فقط ما رها سازی کرده ایم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
10
2
با سلام
متاسفانه در دامپزشکی تمام علوم ختم میشه در دامپزشک عمومی .شما در پزشکی سراغ دارید پزشک عمومی را که در آزمایشگاه کار کنه و یا این که دخالتی در کار آزمایشگاه داشته باشه در دامپزشکی برعکس هست و یک کارشناس ارشد باکتری و یا انگل باید در آزمایشگاه زیر نظر دکتر دامپزشک کار کنه.اگر میخواهند در دامپزشکی اتفاقات مثبتی بیفته دکتر عمومی دامپزشک در جایگاه خودش بکار گرفته شود.کسی که رشتش کارشناس علوم آزمایشگاهی و فوق لیسانس باکتری و یا انگله مسلما از دکتر دامپزشک از نظر آزمایشگاهی برتره .الان در بخش خصوصی آزمایشگاه دامپزشکی رو فقط به دکتر دامپزشک میدهند و یک فوق لیسانس باکتری شناسی دامپزشکی از دانشگاه تهران سماغ بمکد در کل در سازمان و نظام دامپزشکی دکتر عمومی دامپزشک کسی است که علاوه بر شش سال تحصیل در دانشگاه علوم مختلف بصورت وحی بر ایشان نازل گردیده و در همه رشته های دامپزشکی متخصصین امرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
1
2
جناب دکتر ماکنعلی عزیز
به جای اینکه به دامپزشکی پر و بال بدید دارید آزمایشگاه ها رو کمتر می کنید؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
2
مبارزه کار نکردین ببینین سختی یعنی چی!!!!!!!!!!این سوسول بازیا چیه داداش
نظر شما
ادامه