کد خبر: ۵۰۰۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

سگ‌کشی علاوه بر عنوان فیلم تحسین‌شده بهرام بیضایی، روایت رسانه‌ای است که در سال‌های اخیر و با افزایش توجهات به حقوق حیوانات و گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیار افزایش‌یافته و گاه‌وبیگاه گزارش‌هایی از "سگ‌کشی" و آزار و اذیت سگ‌ها از گوشه و کنار کشور منتشر می‌شود و شاید آخرین مورد آن انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در این خصوص در مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب بندرعباس در فضای مجازی بود که با واکنش‌های گوناگونی همراه شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، زاد و ولد و رشد صعودی جمعیت سگ‌های بلاصاحب امروزه این موجودات را به معضلی شهری تبدیل کرده است که علاوه بر بروز پیامدهای بهداشتی باعث ایجاد رعب و وحشت از انتقال بیماری‌های انگلی می‌شود، اما نکته مهم این است زمانی که شهروندان به موضوع مزاحمت و مقابله با آن فکر می‌کنند، باید بدانند که ما با توسعه شهر به زیستگاه این حیوانات در کوهستان تجاوز کردیم و از طرفی شهرها به زمین‌های بایر و کشاورزی محصورشده است و به نظر مهمانسرایی برای ورود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به داخل محدوده شهری است، بنابراین مقابله با آن‌ها با قساوت قلب توجیهی ندارد.

جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سال‌های گذشته به روش اتلاف با اسلحه و کشتار در دستور کار شهرداری‌ها بوده، اما پس از تغییر رویکرد مدیریتی توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ روش زنده‌گیری سگ‌های ولگرد جایگزین روش اتلاف با اسلحه شد و در این راستا با استفاده از ظرفیت بخش مردمی و سمن‌ها، برای عملیات زنده گیری بهره گرفته‌شده تا حیوانات شهری را بدون خشونت مدیریت کند. در این روش زنده گیری سگ‌های ولگرد انجام می‌شود و پس‌ازآن سگ‌ها برای درمان و عقیم‌سازی، واگذاری به سازمان‌ها، رهاسازی در طبیعت و یا مرگ با ترحم تقسیم‌بندی می‌شوند اما کمتر از سوی مسئولان امر، این قانون به مرحله اجرا گذاشته‌شده و تنها به‌صورت چکشی و مقطعی این قانون رعایت می‌شود.

دوازدهم فروردین سال جاری بود که کودکی قشمی در پی حمله تعدادی سگ جان باخت و پس‌ازآن بود که با دستور استاندار هرمزگان و معاونینش جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح استان و نگهداری در کمپی ویژه در دستور کار فرمانداران و شهرداران سراسر استان هرمزگان قرار گرفت.

کار تا جایی پیش رفت که فرماندار بندرعباس ۱۷ فروردین سال جاری در نشست کمیته جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب گفت: انجمن حمایت از حیوانات برابر قرارداد منعقده با شهرداری بندرعباس باید ظرف مدت یک ماه آینده نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد برابر دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور اقدام کند.

«عزیزاله کناری» افزود: به‌منظور کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرستان، انجمن حمایت از حیوانات برابر قرارداد منعقده با شهرداری بندرعباس باید ظرف مدت یک ماه آینده نسبت به جمع‌آوری سگ‌ها برابر دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور اقدام کند.

سرپرست فرمانداری بندرعباس اظهار کرد: جمع‌آوری و غربالگری سگ‌های بلاصاحب با نظارت دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط‌زیست و شهرداری انجام شود.

کناری در پایان تصریح کرد: لازم است مجموعه‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در محدوده مجموعه خود اقدامات اساسی را انجام دهند و گزارشات مربوطه را در جلسات هفتگی که در فرمانداری برگزار می‌شود، ارائه کنند تا اینکه ۲۲ خردادماه تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که احساسات مردم به‌ویژه حامیان حیوانات را بیش‌ازپیش جریحه‌دار کرد.

«کشتن سگ‌ها توسط شهرداری بندرعباس در محل نگهداری آن‌ها واقع در سایت تل سیاه»، این سرتیتری بود که بر روی این تصاویر و فیلم‌ها قرار داد و انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از این واقعه در فضای مجازی موجب اعتراض جمعی از حامیان حقوق حیوانات در بندرعباس شد.

همچنین بیان اینکه شاید جالب‌توجه باشد که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ۲۹ آبان سال گذشته از واگذاری سایت نگهداری سگ‌های ولگرد بندرعباس به انجمن پناه خبر داد و گفت: در سال جاری عملیات اجرایی این سایت توسط معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس آغاز شد و تاکنون پیشرفت قابل‌توجه ای داشته است اما موحدی نژاد (معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس) در آخرین اظهارنظر خود با بیان اینکه هرگونه اخبار و اطلاعات مبنی بر بی‌غذایی سایت نگهداری سگ‌های بدون صاحب در تل سیاه کذب محض است و هرگونه ادعا مبنی بر رفتار خلاف دستورالعمل‌های بالادستی در ارتباط با این سگ‌ها، کذب است، از خلعید پیمانکار قبلی (انجمن حمایت از حیوانات) را تائید و دلیل این اقدام را برخی نارضایتی‌ها از نحوه جمع‌آوری سگ‌ها دانست.

حال به‌منظور پی بردن به وضعیت مرکز ساماندهی حیوانات بلاصاحب شهرداری بندرعباس به همراه جهانبخش، عضو شورای شهر بندرعباس راهی این مرکز واقع در سایت تل سیاه شدیم.

در همین خصوص عضو شورای شهر بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بحث حیوانات بلاصاحب و به‌ویژه سگ‌ها به دلیل مشکلاتی که در شهر به وجود آمده است، تبدیل به یک مطالبه جدی و تهدید در جامعه شده و خواستار رسیدگی به این موضوع و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهر هستند.

کیانوش جهانبخش با بیان اینکه از طرفی نگرانی دوستداران حیوانات برای اعضای شورای شهر که همراهی خوبی در این زمینه داشته‌اند، برای‌مان اهمیت دارد، اظهار کرد: البته باید بین برخی افراد که در یک فضای خاص سعی در سوءاستفاده یا جریحه‌دار کردن احساسات مردم و موج نگرانی هستند با حامیان واقعی حیوانات بلاصاحب تمایز قائل شد.

وی با اشاره به اینکه باید تمامی مسئولان بر دو اصل پایبند باشند، تصریح کرد: نخست خواست مردم در جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب است و دیگری باید به شیوه‌نامه و بخشنامه وزارت کشور در جمع‌آوری، ایجاد کمپ نگهداری، عقیم‌سازی و در مرحله نهایی سگ‌هایی که قابلیت درمان ندارند با تشخیص دامپزشک اقدام به مرگ با ترحم شود، عمل کنیم که در اکثر کشورهای دنیا این امر رواج دارد.

جهانبخش با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها طی روزهای گذشته مبنی بر عدم نگهداری صحیح از سگ‌های بلاصاحب در کمپ شهرداری بندرعباس صورت نمی‌گیرد که اقدام به بازدید میدانی از این مکان کردیم، اضافه کرد: در این بازدید مشاهده شد هم‌غذا به مقدار کافی و هم آب به میزان موردنیاز در اختیار سگ‌های این کمپ قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته اشکالاتی در این کمپ وجود دارد که باید اقدام به رفع آن شود و قطعاً به مسئولان مربوطه منتقل می‌کنیم که از جمله این موارد می‌توان به گسترش سایه‌بان در کمپ، نصب دوربین در سراسر کمپ برای نظارت بر عملکرد پیمانکار و همکاری بیشتر با اداره کل دامپزشکی و سایر نهادی ذی‌ربط برای رعایت اصول بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

این عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه با توجه به خشک‌سالی و عدم وجود غذا در حاشیه شهرها، سگ‌های بلاصاحب به داخل شهرها برای تأمین غذا مهاجرت می‌کنند، بیان کرد: گروه کارشناسی را مأمور این موضوع می‌کنیم که مسیر مهاجرت سگ‌های بلاصاحب به شهرها مشخص و قبل از ورود به شهرها غذا و آب کافی قرار داده شود تا نیازی به مهاجرت سگ‌ها در مرکز شهر نباشد.

وی با بیان اینکه باید زندگی مسالمت‌آمیز با حیوانات در جامعه فرهنگ‌سازی شود، عنوان کرد: کسی حق ندارد حیوانات و مخلوقات خداوند را مورد آزار قرار داده و از بین ببرد.

جهانبخش با اشاره به اینکه باید پایبند قانون باشیم و بخشنامه‌های ارائه‌شده در این زمینه را رعایت کنیم، ابراز کرد: مجموعه شهرداری و شورای شهر بندرعباس تمامی تلاشش این است که رضایتمندی عمومی برقرار شود یعنی هم سگ‌های بلاصاحب از سطح شهرها جمع‌آوری شود و هم نگرانی حامیان حیوانات هم برطرف شود.

وی در خصوص تصاویر منتشرشده مبنی بر کشته شدن سگ‌ها به‌صورت غیراصولی در کمپ نگهداری از سگ‌های بلاصاحب شهرداری بندرعباس، تصریح کرد: طبق صحبت‌های صورت گرفته با مسئولان مرتبط، دامپزشک معتمد پس از بازدید از کمپ و تشخیص اینکه تعدادی از سگ‌ها قابلیت درمان ندارند و امکان انتقال بیماری به سایر سگ‌های مستقر در این کمپ، دستور معدوم‌سازی صادرشده است.

مسئول کمیته حقوقی شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: این موضوع در دست بررسی است و تأییدیه دامپزشکی و صورت‌جلسات موردنظر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم از این به بعد از شبکه دامپزشکی استان هرمزگان استفاده بهتری شود، بیان کرد: در حال حاضر در شرایط بحرانی هستیم و وجود این سگ‌ها و رشد روزافزون آن‌ها یک تهدید است که باید کنترل و مدیریت شود.

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این زمینه گفت: هرگونه اخبار و اطلاعات مبنی بر بی‌غذایی سایت نگهداری سگ‌های بدون صاحب در تل سیاه کذب محض است.

اسماعیل موحدی‌نژاد با اشاره به ساماندهی و مدیریت اصولی سایت محل نگهداری سگ‌های بدون صاحب در محل تل‌سیاه، اظهار کرد: عده‌ای اصرار دارند که بگویند وضعیت این مکان مناسب نیست، درحالی‌که آبرسانی و غذا رسانی به سگ‌های بدون صاحب جمع‌آوری‌شده از سطح شهر به‌صورت منظم و روزانه در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه این اخبار صرفاً سیاه نمایی بوده و اهداف خاصی را دنبال می‌کند، افزود: با انجام بهسازی و ساماندهی سایت محل نگهداری حیوانات بدون صاحب، کار نگهداری نیز با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: علاقه‌مندان و حامیان واقعی سگ‌های بدون صاحب می‌توانند کمک‌های خود شامل غذا، یخ، ابزار و وسایل موردنیاز و غیره را به محل سایت تحویل داده تا مورداستفاده قرار بگیرد.

معاون شهردار بندرعباس تصریح کرد: با شرایط و اتفاقاتی که طی هفته گذشته توسط عده‌ای به بهانه‌های واهی در محل نگهداری پیش آمد، ورود کلیه افراد غیرمسئول، تا اطلاع ثانوی با دستور مقامات شهرستان ممنوع است.

وی گفت: به دنبال این ممنوعیت، عده‌ای گمان می‌کنند که حیوانات موجود بدون آب و غذا مانده‌اند درصورتی ‌که کار غذادهی و آبرسانی از هفته قبل با جدیت در حال انجام بوده و مستندات آن موجود است.

وی تأکید کرد: انتظار می‌رود شهروندان در مسیر سیاه نمایی برخی افراد حرکت نکرده و به جای آن، حمایت‌های لازم را شخصاً از سایت محل نگهداری داشته باشند.

موحدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش افزود: با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان و مسئولان مبنی بر لزوم جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب، این طرح با جدیت در دستور کار قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل‌های موجود، قصد داریم غربالگری و عقیم‌سازی این سگ‌ها را انجام دهیم، افزود: هرگونه ادعا مبنی بر رفتار خلاف دستورالعمل‌های بالادستی در ارتباط با این سگ‌ها، کذب است.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: شهروندان علاقه‌مند، سمن‌های دوستداران و حامی حقوق حیوانات نیز می‌توانند کمک‌های خود شامل غذا و سایر مایحتاج جهت بهبود وضعیت سایت نگهداری را به این مرکز تحویل دهند.

موحدی‌نژاد بیان کرد: شهرداری بندرعباس با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه و آماده‌سازی این سایت نگهداری امکاناتی مانند یک هزار متر زمین محصور، نصب فنس و سایه‌بان مناسب، حوضچه آب، کانال و چاه ویژه دفع فاضلاب، انتخاب پیمانکار مجرب و غیره را فراهم کرده و به‌زودی نیز اتاق عمل‌های جراحی و عقیم‌سازی نیز آماده‌سازی می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: این اقدامات در پاسخ به درخواست‌های مکرر شهروندان و دوستداران حقوق حیوانات مبنی بر جمع‌آوری و نگهداری صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس تصریح کرد: با انجام غربالگری، افرادی که متقاضی دریافت برخی از این سگ‌ها به‌منظور استفاده به‌عنوان نگهبان و غیره هستند، می‌توانند طبق شرایط ایجادشده و با تعهد نسبت به مواردی مانند حمایت و نگهداری صحیح، پذیرش مسئولیت داشته باشند.

اما پس از دیدن وضعیت این کمپ و شنیدن صحبت‌های مسئولان شهرداری بندرعباس شاید گفت‌وگو با یکی از مسئولین انجمن حامیان حیوانات در استان هرمزگان که خود در چرایی و نحوه کشته شدن سگ‌های بلاصاحب در سایت تل سیاه انتقاداتی را مطرح کرده بود، خالی از لطف نباشد، گفت‌وگویی که شاید برخی صحبت‌ها و ادعاهای مسئولان شهری را زیر سوال می‌برد!

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قریب به دو سال است متوجه شدیم شهرداری سایتی برای نگهداری سگ‌ها تأسیس کرده، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلاده سگ را در سه زمین فنس کشی که آن زمان حتی دیوار نداشت، بدون آب و غذا آنجا رها کرده بودند.

سمیه سلیمی ادامه داد: آن زمان تنهای یک تشت خالی برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلاده سگ بود و هیچ امکاناتی وجود نداشت؛ ما انجمن حمایت از حیوانات هستیم و دیدگاهمان با شهرداری فرق دارد و از این رو از سال ۹۶ شروع به آب و غذا دادن به این سگ‌ها کردیم و هر شب حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلو غذا برای این سگ‌ها می‌بردیم، کار درمانی آن‌ها را انجام می‌دادیم، سگ‌ها را ازآنجا خارج می‌کردیم و برای نگهداری به اعضا می‌سپردیم و یا به باغدارها و … واگذار می‌کردیم.

وی افزود: بدون هیچ‌گونه کمک مالی از طرف شهرداری در حد توانمان به سگ‌ها رسیدگی می‌کردیم، حوض‌های ساخته‌شده، تانکر آب، وان‌های سفید، شلنگ آب، پمپ آب و تمام منابع آبی که امروز در سایت نگهداری از سگ‌ها می‌بینید متعلق به انجمن است، از طریق انجمن خریداری‌شده و فاکتور خریدشان موجود است.

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان تصریح کرد: ما این کار را برای دل خود انجام داده و بد و خوب به این حیوان‌ها رسیدگی می‌کردیم تا اینکه جلساتی در فرمانداری برگزار شد، فرماندار ما را تحت‌فشار گذاشت که یا دستور برخورد می‌دهم یا هفته‌ای صد قلاده جمع‌آوری کنید، ما خواهش کردیم که این سگ‌ها را نکشند و ما هرچقدر بتوانیم جمع‌آوری کرده و به سایت انتقال می‌دهیم.

سلیمی اضافه کرد: بدون هیچ کمک مالی و از ترس کشتار تعدادی سگ را جمع‌آوری کرده و به سایت می‌بردیم، تا اینکه خبری مبنی بر کشته شدن یک کودک توسط سگ‌ها منتشر شد؛ البته لازم به ذکر است که این اتفاق توسط سگ خیابانی رخ نداده و کودک توسط سگ شخصی و نژاد دار کشته‌شده و تقصیر را به گردن سگ‌های بلا صاحب انداختند؛ با این اتفاق تنشی ایجاد و گفته شد باید در اسرع وقت وارد این مسئله شده و سگ‌ها را جمع‌آوری کنید.

وی ادامه داد: فرماندار گفت باید دو هزار قلاده سگ را در بازه زمانی کوتاهی جمع‌آوری کنید، ما اعلام کردیم چه ما و چه شهرداری نمی‌توانیم دو هزار قلاده سگ جمع‌آوری کنیم و این امر نشدنی است؛ نه سایت نگهداری از سگ‌ها ظرفیت نگهداری از دو هزار قلاده دیگر را دارد و نه غذا دادن به این تعداد سگ در توان ماست.

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان عنوان کرد: اختلافاتی بین ما و شهرداری پیش آمد، متأسفانه زحمات ما را نادیده گرفتند و در حق ما خیلی بی‌انصافی کردند، دو سال تمام در دمای ۴۰ درجه بندرعباس بدون هیچ چشم‌داشتی به این سگ‌ها آب و غذا دادیم، دکتر و مهندس و از هر قشری با ماشین شخصی به سایت می‌رفتیم و با دست خود به این سگ‌ها غذا می‌دادیم.

سلیمی افزود: ناگهان ورق برگشت و به ما گفتند شما اجازه ورود ندارید، خواهش کردیم و گفتیم این سگ‌ها از تشنگی و گرسنگی می‌میرند اما اجازه ورود ندادند؛ آقای موحدی بارها به ما قول داد به این سگ‌ها آب و غذا می‌دهند، سه روز گذشت نه آبی و نه غذایی دیدیم، تانکرها خالی بودند، سگ‌ها از گرسنگی به توله خواری افتادند و توله‌هایشان را می‌خوردند و یا از گرما می‌مردند، عکس و فیلم‌های زیادی موجود است که ۴۰ تا ۴۰ تا جسد روی‌هم می‌گذاشتیم اما بازهم گفتند شما حق ورود ندارید.

وی خاطرنشان کرد: ما گوش نکردیم و بازهم اعضا را با آب و غذا به سایت می‌فرستادیم، مدتی پیش بود که اعضا زنگ زدند و با جیغ‌وداد و ناله گفتند شخصی به نام آقای "م" و آقای "ح" دارند کشتار می‌کنند، آقای "م" از طرف کلینیک طرف قرارداد شهرداری پیمانکار این امر است.

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان تصریح کرد: کشتار را با تزریق مستقیم لیدوکائین در قلب حیوانات انجام می‌دادند، درصورتی‌که دستورالعمل کشتار چیز دیگری است، باید ابتدا بی‌هوشی کامل توسط کتامین یا هر نوع داروی بیهوشی صورت گیرد و بعد از بیهوشی تزریق پتاسیم کلراید انجام شود، با این روش حیوان هیچ دردی احساس نمی‌کند و پروسه یوتانایز را نمی فهمد.

سلیمی افزود: متأسفانه زمانی که ما به آنجا رسیده بودیم حیواناتی که تزریق‌شده بود می‌لرزیدند، جان دادن هرکدام دو ساعت طول کشید و بالغ‌بر ۳۰ جسد جمع‌آوری کردیم؛ پیمانکار پروژه آنجا نماند و فرار کرد، درگیری‌ها شروع شد و حرف ما این بود که اگر بنا بر کشتار است چرا با روش اصولی و مصوبه کشوری این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: پیدا کردن قلب حیوان کاری است که خود دامپزشک به‌سختی انجام می‌دهد و این روش قدیمی شده است، اگر پدیده یوتانایزی که عرفا صورت می‌گیرد برای مثال ۷۰ هزار تومان است این آقا با پنج هزار تومان کار را تمام می‌کند؛ سگ را زجر می‌دهد در قلبش تزریق می‌کند و حیوان بیچاره بعد از دو ساعت جان کندن می‌میرد.

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان بیان کرد: چرا تزریق توسط دامپزشک صورت نگرفته و یک شخص عادی تزریق‌ها را انجام می‌دهد، پیمانکار را دکتر موسوی صدا می‌زنند اما مدرک دامپزشکی‌اش را نشان نمی‌دهند.

سلیمی ابراز کرد: الآن ما را تحت‌فشار گذاشته و ورود ما به آنجا را ممنوع کرده‌اند؛ جالب است نماینده‌های انجمن‌های تهران که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و حامی شده‌اند اجازه ورود دارند اما به انجمن بومی استان هرمزگان و سمنی که تمام اعضای آن بومی هستند، انجمنی که دو سال در سایت نگهداری از سگ‌ها زحمت‌کشیده و پای این کار پیر شده اجازه ورود ندارد.

وی اظهار کرد: غذاهایی که عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در صفحه اینستاگرامی خود نشان داد، غذاهایی بوده که روز قبل اعضای انجمن ما با التماس و خواهش گذاشتند دم در و رفتند، یعنی غذای فاسد شده را به آن‌ها داده‌اند.

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان ادامه داد: اعضای انجمن سطل‌های آب را پر کردند و کارگران با خنده زیر سطل‌ها زدند و آن‌ها را خالی کردند.

سلیمی افزود: آن‌وقت جلوی دوربین نمایش می‌دهند که ما به این سگ‌ها آب و غذا می‌دهیم، من مطمئن هستم هیچ غذا رسانی نمی‌شود، فایل صوتی صدای کارگر سایت را داریم که می‌گوید برای غذای سگ‌ها پوست مرغ می‌آورند، از هر دام‌پزشکی بپرسید می‌گوید سگ هرچقدر هم گرسنه باشد پوست مرغ را بالا می‌آورد.

وی عنوان کرد: تمام این مسائل به ضرر حیواناتی تمام می‌شود که در آن چهاردیواری مثل مایکروفر مانده و هیچ آب و غذایی ندارند؛ هر زمان که می‌خواهید بدون خبر به سایت بروید هیچ آب و غذایی نمی‌بینید اگر باشد هم لجن بسته است.

وی تصریح کرد: وضعیت از حیوان آزاری به انسان آزاری رسیده است، روزی چندین تماس دارم که جویای وضعیت این حیوانات هستند، ما شب‌ها خواب نداریم و این سگ‌ها جلوی چشممان هستند.

سلیمی خاطرنشان کرد: به ما گفتند که پیمانکار نامه دامپزشکی مبنی بر بیمار بودن این سگ‌ها داشته‌اند درصورتی‌که ما حکمی ندیدیم، ضمن اینکه سگ‌های کشته‌شده همه سالم بودند؛ جسد حیوانات را داریم، یکی از آن‌ها را فریز کردیم، بیایند هر نوع آزمایشی می‌خواهند روی این انجام دهند.

وی بیان کرد: ما نمی‌گوییم سگ‌های بلا صاحب جمع‌آوری نشوند، ما هم دوست داریم جمع و در محیط خوبی نگهداری شوند اما وقتی ازلحاظ اصولی هیچ‌چیزی آماده نیست چگونه می‌شود این کار را کرد.

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان ادامه داد: بعد از دو سال یک کانکس گذاشته‌اند و می‌گویند این کانکس هم‌اتاق نگهبانی هم قرنطینه هم بیمارستان باشد، سایت سیستم فاضلاب ندارد، هیچ زیرساختی آماده نیست و با این نوع جمع‌آوری و نگهداری تنها حیوان آزاری می‌کنند.

سلیمی اظهار کرد: من نمی‌گویم فرماندار یا شهردار یا معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس مقصر است، اتفاقی افتاده و باید همه دست‌به‌دست هم بدهند تا درست شود؛ قدر انجمن را بدانند، ما بدون دریافت هیچ هزینه‌ای پای‌کار هستیم، نباید این‌طور در حق ما بی‌انصافی شود.

وی افزود: از صبح که بیدار می‌شوم دلهره دارم که چطور به این حیوانات آب برسانم، همین الآن استانداری بودم، گفتم که این حیوانات بدون آب و غذا هستند و من قول می‌دهم اعضا بدون موبایل داخل روند، فقط اجازه دهند به این حیوان‌ها آب و غذا برسانیم اما متأسفانه اجازه ورود نمی‌دهند، با این کار می‌خواهند حامیان را آزار دهند، این میان این حیوانات چه گناهی کرده‌اند؟!

مدیرعامل انجمن کیهان پناه پایدار هرمزگان تصریح کرد: افرادی که سگ‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تخصص ندارند، نمی‌توانند سگ‌های بزرگ را بگیرند، توله‌های یکی‌دوماهه را جمع می‌کنند و به سایت نگهداری می‌برند، با سیم مفتولی دست و پای این حیوانات را می‌بندند، من چندین عکس و فیلم دارم که فک این سگ‌ها را شکانده‌اند و دست‌وپایشان را قطع کرده‌اند، من آن‌ها را برای مداوا به تهران فرستادم و الان در منزل من هستند.

وی در پایان با بیان اینکه با ادامه این وضعیت نگهداری توله‌های کوچک، برای رفع گرسنگی خوراک سگ‌های بزرگ می‌شوند، باید مسئولان شهرداری بدانند سگی که گرسنه نباشد، هم نوع خواری نمی‌کند، خاطرنشان کرد: از جسد توله‌های خورده شده، فیلم و عکس و مستندات موجود است و ما نمی‌دانیم داد خود را به کجا برسانیم.

خبرنگار ایسنا با وجود تماس‌های مکرر با رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در خصوص این موضوع موفق به گفت‌وگو با فیصل دانش نشد، حال باید منتظر بررسی‌های مسئولان ذی‌ربط ماند تا وضعیت کشته شدن سگ‌ها و وجود یا نبود مجوز از سوی دامپزشک مشخص شود اما به‌طورکلی با نگاهی اجمالی به کمپ یادشده در سایت تل سیاه تا رسیدن به نقطه مطلوب جهت نگهداری و ساماندهی مدنظر بخشنامه‌های وزارت کشور راه بسیاری باقی‌مانده است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید جواد مطهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
2
0
در تاریخ بشر ، سگ فقط بدرد اسکیموها خورده است .‌
کشتن سگ و خوک و مار و عقرب که ذکر خدا نمیگوید ، هیچ ایراد و اشکال ندارد ! و نه حرام است و نه مغایر با معنویت است .
نظر شما
ادامه