کد خبر: ۵۰۰۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح پایش "مالاشیت گرین" در مزارع پرورشی ماهی استان گفت: در این بررسی ها معلوم شد که این ماده در استان مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «غلامرضا ملکی» روز سه شنبه افزود: پایش های انجام شده و نمونه برداری‌های صورت گرفته در قالب طرح تضمین کیفیت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از تمامی واحدهای تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی نشان‌دهنده این امر است که ماده مالاشیت گرین در این واحدها مصرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام به نوعی نظارت مستمر دامپزشکی استان آذربایجان غربی بر تولید بهداشتی مزارع پرورش ماهی است گفتمالاشیت گرین یک ماده غیر مجاز در صنعت آبزی پروری است که وجود مقادیری از این ماده در گوشت ماهی موجب سرطانزایی وعوارض تنفسی می‌شود.

وی گفت: به منظور نظارت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی، علاوه بر بازدیدهای مستمر در طول سال از همه مزارع پرورش ماهی، اعم از گرم آبی و سردآبی و زینتی، انجام آزمایشات ویروسی و باکتریایی، کنترل پارامترهای فیزیکو شیمیایی آب، نظارت بر تجویز دارو از طریق مسئولان فنی بهداشتی مزارع و رعایت مدت زمان پرهیز از مصرف آن جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان و ارائه محصولی سالم جهت سفره غذایی خانوار، سالانه پایش باقیمانده سم مالاشیت گرین که از جهات زیست محیطی و ماندگاری در بافت ماهی خطر ناک است از همه مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی استان انجام می‌شود.

ملکی گفت: دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان می‌باشد و از آنجائیکه یکی از مخاطرات موجود در رابطه با سلامت آبزیان استفاده از ماده غیر مجاز مالاشیت گرین می‌باشد، اداره کل دامپزشکی با نظارت و نمونه برداری‌های منظم و دوره‌ای اقدام به آزمایش و بررسی مصرف یا عدم مصرف این ماده در دوره پرورش می‌کند.

وی یاد اور شد: در راستای ممنوعیت مصرف این ماده تحت عنوان ضدعفونی کننده وآگاهی بخشی اقداماتی همچون کارگاه‌های آموزشی برای آبزی پروران، نیز توسط اداره کل دامپزشکی استان برگزار می‌گردد.

مالاشیت گرین برای پرورش ماهی سردابی یا همان قزل‌آلا استفاده می‌شود. این ماده سم ضد قارچ است که برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها استفاده می‌شود؛ این ماده شیمیایی روی بافت ماهی باقی می‌ماند و حتی با پختن هم از بین نمی‌رود، درعین حال این ماده مدت‌های طولانی در منابع آبی باقی می‌ماند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
0
بالاخره معلوم نشد در این استان استفاده می شود یا نمی شود؟؟!
در ضمن، به جای مالاشیت گرین از چه استفاده می شود؟
از نمک؟
که اگر نمک باشد که خود مصببت دیکری برای نابودی آب های کشاورزی و منابع طبیعی است.
اصولا متخصصین معتقدند که
قزل آلا به علت آلوده سازی نبایستی پرورش مصنوعی داده شود و خودشان هم از قزل آلای پرورشی نمی خوردند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
1
مصرف که می شود
اما آزمایش چیزی نشان نمی دهد
ضمناً
کدام مزرعه ماهیان زینتی را بازدید کردید؟
مگه داریم؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
0
اصولا میبایست نظرات کارشناسی و فنی در جزییات توسط کارشناس محترم مبارزه با بیماریهای ماهیان و یا مسیول اداره مربوطه ابراز شود معاون محترم سلامت قاعدتا به سیاستهای کلی اشراف دارند ولی دریغ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
بهتر بود روابط عمومی محترم این مورد را نیز تکذیب مینمودند
نظر شما
ادامه