کد خبر: ۵۰۱۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
ما بازرسی تک‌سمی‌ها را بلد نیستیم چون گوشت الاغ نمی‌خوریم. درحالی که ما برای ذبح گوسفند مسئول فنی آموزش دیده داریم / او تزریق کورتون به گربه‌سانان بیمار را یکی دیگر از اشتباهات تیم پزشکی ارم می‌داند و می‌گوید:تزریق کورتون سیستم ایمنی حیوان را ضعیف می‌کند و به مرگ حیوان منجر می‌شود...

حکیم مهر -  دکتر پیام محبی ، دامپزشک شاغل در بخش خصوصی که در جریان ابتلاء و مرگ ببرهای وارداتی از روسیه انتقاداتی متوجه سازمان حفاظت محیط زیست کرده بود اخیراً در گفتگو با روزنامه تهران امروز این انتقادات را وسعت بخشیده و آن را متوجه همکاران دامپزشک خود هم کرده است!

وی در حالیکه دکتر نبی پور رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران معتقد است هر کسی که از درمان مشمشه سخن بگوید به دنبال خود را مطرح ساختن است از امکان درمان گوشتخواران مبتلا به مشمشه سخن گفته است.

 

متن گزارش و گفتگوی روزنامه تهران امروز بدین شرح است :

 

14شیرباغ وحش ارم درحالی کشته شدند که جواب آزمایش‌های انجام شده روی آنها برای تشخیص بیماری «مشمشه» منفی بود و تنها علائم این بیماری در آنها دیده شده‌بود. پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران همچنین در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گوید: « مشمشه» در شکل مزمن خود به مرگ گربه‌سانان منجر نمی‌شود و قابل درمان است. مسئله‌ای که بسیاری از دامپزشکان با آن موافق هستند. پیام ‌محبی معدوم کردن شیرهای باغ وحش را پاک کردن صورت مسئله می‌داند ومی‌گوید: چرا هیچ کس نمی‌پرسد که الاغ‌های آلوده چگونه وارد باغ وحش ارم شده‌اند؟

محبی می‌گوید: آیا مسئولان می‌دانند که الاغ‌ها چطور وارد تهران شده‌اند؟ به گفته او در کنار پاسگاه پلیس‌راه در ورودی هر شهر یک کانتینر برای قرنطینه و بررسی وضعیت حیوان‌هایی که از یک شهر به شهر دیگر وارد می‌شوند وجود دارد شما به راحتی نمی‌توانید امروز یک مرغ را از گیلان به تهران بیاورید، چطور یک نفر می‌تواند از غرب کشور و مرز ایران و عراق که کانون مشمشه است الاغ وارد تهران کند وهیچ مامور و مسئولی از او سوالی نکند؟ او درخواست می‌کند که سازمان دامپزشکی کشور باید برای جلوگیری از سرایت «مشمشه» به دیگر گونه‌های حیوانی وخطر احتمالی انسانی، هرچه زودتر کانون «مشمشه» ارم را مشخص و از بین ببرد.

 به گفته محبی برخی از مسئولان می‌گویند چون گوشت الاغ ارزان بوده است برای تغذیه گربه سانان باغ وحش ارم انتخاب شده است. درصورتی که گوشت الاغ در صورتی ارزان خریده می‌شود که مریض و از کار افتاده باشد. به اعتقاد او گوشت الاغ سالم با گوشت گوسفنداز لحاظ قیمتی هیچ تفاوتی ندارد.

محبی ساختار اشتباه در دستگاه‌های متولی را یکی از دلایل وقوع چنین اتفاق‌هایی می‌داند و اعتقاد دارد چنین حوادثی اعتبار وحیثیت کشور را در مجامع بین‌المللی زیر سوال می‌برد. او می‌گوید: در وزارت‌بهداشت، د رمان و آموزش پزشکی بخشی درباره بیماری ‌های مشترک بین حیوان وانسان وجود دارد. محبی اعتقاد دارد این بخش باید در سازمان دامپزشکی کشور قرار بگیرد چون تخصص سازمان دامپزشکی، دام است نه وزارت بهداشت. او پیشنهاد می‌دهد که مسئولان، سازمان دامپزشکی را با سازمان وزارت بهداشت ادغام کنند. به اعتقاد محبی نمی‌شود بودجه دراختیار وزارت بهداشت باشد اما کنترل بیماری ودرمان بر عهده سازمان دامپزشکی کشور قرار داشته باشد. البته او مسئله دیگری را یادآوری می‌کند که نشان می‌دهد سازمان دامپزشکی با توجه به ساختار امروز تاثیری روی سلامت دام و در نتیجه سلامت افراد جامعه ندارد. به گفته او بخش تخصصی و درمانی سازمان دامپزشکی در سال 67 به بخش خصوصی واگذار شد اما بخش خصوصی امروز اجازه ورود به این ماجراها راندارد. در صورتی که این بخش با توجه به توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند بسیاری از بیماری‌های حیوانی راکنترل کند تا در نهایت سلامت افراد جامعه تضمین شود.
بی توجهی به دانش داخلی!
سازمان محیط زیست برای تشخیص بیماری مشمشه در دومین ببر سیبری، آزمایش‌ آنان را به کارشناسان خارجی در آلمان سپرد. نتیجه این آزمایش نشان داد که ببر ماده نیز به مشمشه‌دچار است. محبی می‌پرسد چرا سازمان حفاظت محیط زیست برای تشخیص بیماری ببرها از دامپزشکان داخلی استفاده نکرده و تشخیص آنها را با هزینه بسیار زیاد به متخصصان آلمانی سپرده است؟ همچنین محبی با گله‌گذاری از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: این سازمان هرگز به نامه سرگشاده بیمارستان دامپزشکی تهران پاسخی نداد. به گفته او متخصصان این بیمارستان از «محمدجواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت خواسته بودند تا بررسی وضعیت سلامت گربه سانان‌ ارم را به صورت رایگان در اختیار این بیمارستان قرار دهد اما محمدی‌زاده هیچ پاسخی به آنها نداده است. او خوراندن گوشت الاغ در باغ‌وحش‌ها به گربه‌سانان را امری کاملا اشتباه می‌داند ومی‌گوید: ما بازرسی تک‌سمی‌ها را بلد نیستیم چون گوشت الاغ نمی‌خوریم. درحالی که ما برای ذبح گوسفند مسئول فنی آموزش دیده داریم. او می‌پرسد زمانی که بیماری مشمشه یک بیماری بومی کشور محسوب می‌شود مسئولان باغ وحش چگونه بدون هیچ نظارتی گوشت الاغ را به خورد گربه سانان چنین ارزشمندی می‌دهند؟ مشمشه در ایران آنقدر شناخته شده است که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی از ورود اسب‌های ایرانی به میدان‌های مسابقه جلوگیری می‌کنند.
تزریق کورتون
محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران هم مشمشه در گربه‌سانان را در صورتی که حاد نشده باشد قابل درمان می‌داند. البته محبی تاکید می‌کند: در هر صورت سلامتی انسان‌ها باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد. او با انتقاد بسیار از باغ وحش ارم می‌گوید: شیرهای باغ وحش سه تا چهار ماه قبل از مرگ ببر‌سیبری به بیماری مبتلا شده بودند اما تا دو روز قبل از مرگ ببر سیبری حتی یک آزمایش روی گربه سانان ارم انجام نشد. تیم دامپزشکی باغ وحش ارم تنها دو روز پیش از مرگ ببر سیبری نمونه خون آن را به آزمایشگاه دادند.
همچنین به گفته محبی تیم دامپزشکی برای درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه از کورتون استفاده کرده بودند. او تزریق کورتون به گربه‌سانان بیمار را یکی دیگر از اشتباهات تیم پزشکی ارم می‌داند و می‌گوید:تزریق کورتون سیستم ایمنی حیوان را ضعیف می‌کند و به مرگ حیوان منجر می‌شود.
FIV در قفس گربه سانان
هرچند امروز هم وجود بیماری ایدز گربه‌سانان(FIV) در گربه سانان ارم از سوی بسیاری از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست تاکید و تکذیب می‌شود اما محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران چگونگی ایجاد چنین بیماری‌ای را در گربه سانان ارم را بسیار اعجاب‌انگیز می‌خواند. به گفته او ایدز گربه‌سانان از طریق جنگ و نزاع انتقال می‌باید. او می‌گوید: این بیماری هرگز از راه تنفس، مقاربت یا از راه خوراکی وارد بدن گربه‌سانان نمی‌شود. حال سوال محبی اینجاست که گربه‌سانان ارم در چه شرایطی نگهداری می‌شوند که به جنگ و نزاع با یکدیگر می‌پردازند و سلامت آنها به خطر می‌افتد؟ او البته مسئله ارائه شناسنامه سلامت از سوی کشور مبدا را یک مسئله کاملا مشخص دانسته و این امر را بعید می‌داند که روس‌ها چنین شناسنامه‌ای در اختیار کارشناسان ایرانی قرار نداده باشند. البته محبی شناسنامه سلامت و برگه واکسیناسیونی را که از طرف روس‌ها در اختیار کارشناسان ایران قرار گرفت یکی نمی‌داند. امیر الهامی مدیر باغ‌وحش ارم در گفت‌وگوهای متعدد خود بارها اعلام کرده بود که ایذر گربه‌سانان از طریق ببرهای سیبری به گربه سانان ارم منتقل شده است. حرف‌های او باعث شده تا محبی بپرسد که چرا به محض ورود چنین تستی از دو ببر آموری گرفته نشد؟ به گفته او انجام تست تشخیص ایدز گربه‌سانان یکی از آسان‌ترین آزمایش‌هاست که در عرض چند دقیقه وضعیت حیوان را مشخص می‌کند.

 

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
-
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
0
0
جای بسی تاسف دارد . این که کورتون باعث جلوگیری از فعالیت سیستم ایمنی بدن میشود را حتی یک دانشجوی در سطح فوق دیپلم هم میداند .
دکتر مهران
|
-
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
0
0
معما چو حل گشت آسان شود
با درود فراوان به همکار گرامی جناب آقای دکتر محبی و تمامی دامپزشکان دلسوز میهن؛
دوستان همه دامپزشکان تحصیل کرده در دانشکده های دامپزشکی داخل کشور می دانند که در طول تحصیل در خصوص حیات وحش حتی یک واحد را نگذرانده اند و تمامی تمرکز دروس بر حیوانات اهلی می باشد که همین قضیه باعث ضعف همکاران در تشخیص و درمان این گونه حیوانات است که امیدوارم مسولین برنامه ریزی نمایند تا این موضوع مهم در دانشکده های دامپزشکی تدریس گردد تا این نقطه ضعف همکاران برطرف گردد.
همكار
|
-
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
0
0
متاسفانه عده اي از هر فرصت ممكن براي مطرح كردن خود استفاده ميكنند و در اين راه شئونات صنفي و اعتبار همكاران را به راحتي قرباني ميكنند. بحث ببرهاي وارداتي هم بهانه اي شد براي اظهار نظرهاي عجيب و غريب بعضي از همكاران. توجه داشته باشد كه يك پزشك هرگز تشخيص همكار خود را تخطئه نميكند و همواره از همكاران خود با احترام ياد ميكند. بكوشيم اخلاق حرفه اي در دامپزشكي هم مورد توجه قرار گيرد.
مرتضوي
|
-
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
0
0
اما كورتون از طرف ديگه باعث افزايش كليكوليز هم مي شود و در حيوان اسهالي در شرايطي كه همراه انتي بيوتيك باشد اشكالي ندارد .
سودابه
|
-
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
0
0
متاسفانه ................. . البته ایشون سالهاست کار مدیریتی می کنن نه درمان جالبه که اقلا این نکته یادشون بوده.
حسین
|
-
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
0
0
نکته مهم همین جاست آیا همرا کورتون آنتی بیوتیک تزریق شده یا نه ؟
kourosh-daneshju
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
0
0
salam man faghat mikhastam begam bayad az in eshtebah dars gereft va vahedhaye hayate vahsh ra har che sari tar dar daneshgahhaye khod vared konim
مجید .با هنر کرمان
|
-
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
0
0
کی می دونه وقتی کسی حرفی می زنه قصدش تخریبه یا بالا رفتن ا ز بقیه یا ..... .
خلاصه ما که اونجا نبودیم ولی........... .
Armin
|
-
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
0
0
Baraye ishan moteasefam ke baraye matrah kardane khod digaran ra ghorbani mikonand! az mast ke bar mast!
سهيلا
|
-
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
0
0
حسين آقا شما كه مي فرماييد هر دانشجوي فوق ديپلمم ميدونه كورتون سطح ايمني رو كم ميكنه دليل نميشه تزريقش اشتباه باشه، همه ي داروها عوارض دارن ولي استفاده ميشن بايد معايبشو در برابر مزاياش سنجيد
لطفا با دانسته هاي اندكتون قضائت نكنيد
سهيلا
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
0
0
به نظر من وزارت بهداشت واقعا داره در حق دامپزشكان ظلم ميكنه من كاملا با اين نظر آقاي دكتر كه بخش بيماري هاي مشترك به دامپزشكي داده بشه موافقم چون پزشكان اطلاعات كافي در مورد اين نوع بيماري ها ندارند
دکتر سعید
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
0
0
با سلام خدمت تمامی عزیزان
در پاسخ به فرمایش جناب آقای دکتر مهران باید عرض کرد که نباید همه مطالب از طرف دانشگاه ارائه بشه یک پزشک یا دامپزشک باید برای بالا بردن سطح علمی خودش در راه تشخیص و درمان بهتر متکی به مطالعات خودش باشه نه جای دیگه.مثلا تو دانشگاه تو علوم پایه چقدر و چن واحد درس میدن حالا ما بگیم درس همینه و بس.
نه باید خودمون مطالعه کنیم نه این که دانشگاه این برنامه ها رو برا ما بچینه.
البته این یه نظر شخصی است ...
نظر شما
ادامه