کد خبر: ۵۰۱۷۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

دامپزشک کلینیک حیات‌وحش پردیسان معتقد است سگ‌های اهلی که آزادانه در طبیعت و زیستگاه حیات‌وحش می‌چرخند باید معدوم شوند، چرا که حضور آنها در طبیعت، یکی از عوامل تهدید جدی حیات وحش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، اخیراً بخشی از صحبت‌های «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در فضای مجازی پخش شد مبنی بر اینکه سگ‌های ولگرد باید کشته شوند؛ وی روز دوشنبه در این باره به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد که منظورش سگ‌های آزاد و ولگرد نبود بلکه درباره سگ‌های اهلی آزاد در زیستگاه‌های طبیعی صحبت می‌کرد.

وی افزود: موضوع این ویدئو درباره سگ‌های آزاد و ولگرد نبود بلکه درباره سگ‌های اهلی آزاد در زیستگاه‌های طبیعی بود، یعنی جایی که زیستگاه طبیعی حیات وحش است و حیوانات وحشی در آن زندگی می‌کنند این سگ‌ها وارد می‌شوند و می‌توانند به آنها آسیب بزنند.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها طی چند هزار سال بر اساس نیازهای خود، گروه‌هایی از حیوانات مانند گاو، گوسفند، اسب، سگ و گربه را اهلی‌سازی و با انتخاب‌های مصنوعی آنها را به دلخواه خود تربیت کردیم و در واقع این حیوانات را بر اساس نیازهای خود از جمله گوشت، پشم، شیر، حفاظت یا همراهی از حیوانات حیات وحش جدا و به اصطلاح اهلی کردیم.

دامپزشک ارشد باغ وحش ارم گفت: حال این موجودات تغییر یافته برای مقاصد انسان، به دلایل مختلف به طبیعت راه پیدا کردند؛ طبیعتی که جایگاه و زیستگاه اصلی حیات وحش است، از گاو و گوسفند تا سگ و گربه وقتی به طبیعت راه پیدا می‌کنند می‌توانند آسیب‌های جدی به حیات وحش وارد کنند، سگ‌ها در حالت گروهی می‌توانند خیلی خوب انواع حیوانات مختلف از جمله قوچ و میش وحشی، آهو، گوزن و یوزپلنگ که بیشترین آمار تلفات آنها در سال‌های اخیر توسط سگ‌ها بوده را از بین ببرند، به صورت غیر مستقیم بیماری‌های خاصی را انتقال دهند و زیستگاه را ناامن کنند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانند با هیبرید شدن یا اختلاط با گونه‌های سگ‌های دیگر خطرات جدی‌تری هم برای حیات وحش و هم انسان‌ها ایجاد کنند، در تمام دنیا کاملاً به صورت علمی مشخص است که جای حیوانات اهلی در طبیعت و حیات وحش نیست بلکه جای آنها نزد انسان‌هایی است که آنها را به این مقصود تغییر شکل داده‌اند، زیرا آنها در طبیعت آسیب‌رسان هستند.

معماریان گفت: حالا بحث این است که راهکار آن در طبیعت چیست، سگ‌های آزاد که در طبیعت هستند امکان گرفتن آن‌ها وجود ندارد حتی اگر امکانش هم وجود داشته باشد هیچ وقت امکان نگهداری از آنها وجود ندارد یعنی برای چند میلیون سگ نمی‌شود جایگاهی برای نگهداری درست کرد.

وی در واکنش به نظرات برخی افراد که بحث عقیم‌سازی سگ‌ها را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: مخاطرات سگ‌های عقیم با سگ‌های غیر عقیم متفاوت نیست، سگ‌های عقیم تا زمانی که زنده هستند حیات وحش را شکار می‌کنند و بیماری را انتقال می‌دهند، راهکار در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته برای سگ‌هایی که آزادانه و بدون هیچ محدودیتی در زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش هستند، به اصطلاح راحت کردن یا کشتن آنها است، در تمام کشورهای پیشرفته دنیا که موفق به کنترل جمعیت این نوع سگ‌ها شدند همین کار را انجام دادند و در این زمینه مقالات علمی زیادی وجود دارد.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان گفت: حال برای جلوگیری از افزایش دوباره تعداد این سگ‌ها نیازمند مدیریت پسماندهای خود هستیم؛ یعنی زباله‌ها را باید درست مدیریت کنیم تا غذارسانی به آنها انجام نشود چون روند تولید مثلی سگ‌ها را به شدت افزایش می‌دهد، همچنین گله‌داران و افرادی را که سگ نگه می‌دارند توجیه و مدیریت کنیم که اولاً این سگ‌ها نباید آزادانه در زیستگاه‌های طبیعی باشند و نباید آزادانه تولید مثل کنند، اگر هستند پس از عقیم‌سازی، دوباره از آنها نگهداری کنند، نباید بدون مدیریت اجازه تولید مثل داشته باشند و بعد توله‌هایشان را رها کنند چون پایه اصلی به وجود آمدن این سگ‌ها در طبیعت از این موارد می‌آید. اینها کارهای پایه‌ای است که باید انجام شود.

وی درباره حضور گُرگاس‌ها (نژاد دورگه سگ و گرگ) در طبیعت نیز گفت: گُرگاس‌ها از جفت‌گیری سگ و گرگ ایجاد می‌شوند و بسیار خطرناک هستند، آنها هم ژن گرگ‌ها را از بین می‌برند و هم بسیار راحت به جوامع انسانی نزدیک می‌شوند، تعداد حمله‌های آنها به انسان‌ها بسیار زیاد است، علت آن ژن سگی است که دارند و بسیار هم برای ژن گرگ خطرناک هستند، در ضمن گرگاس‌ها با تداخل ژنتیکی که ایجاد کردند به شدت به حیات وحش آسیب می‌زنند، بسیاری مواقع آن آسیب‌هایی که در تعارض با انسان ایجاد می‌کنند به پای گرگ نوشته می‌شود و در نهایت گرگ‌ها توسط انسان‌ها کشته می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
2
6
............... سگ یک حیوان است و مثل بقیه حیوانات جاش در طبیعته
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
2
6
واقعا متاسفم ،تمام مخلوقات حق حیات دارند ،این طرز تفکر واسه یک دامپزشک یعنی فاجعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
3
6
نظر فنی وبجایی است.درحیات وحش حیوانات دیگری هم هستند و دلسوزی بیجا صرفا برای سگ بی مورد است
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
1
4
چرا بعضيا فكر ميكنن عالم العلومن؟!؟! دادن نظريه هاي اينجوري نياز ب چندين كارشناس داره! فقط نظر شخصي و غير علمي يك نفر كه ملاك نيس، حداقل ي جمعيت شناس، رفتار شناس و ... لازمه براي دادن اين نظريه
عبدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
2
شما می دانستید ما حیوانهای ناطق دو پا هستیم وعقل وشعور نداریم وبرای همه چیز بیانیه صادر می کنیم یه کمی به خودمون بیاییم
سمیه سبزیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
2
0
متاسفم برای کسی که دامپزشکی خوانده وبرای سگ اهلی که جایش در طلبعت است تعیین و تکلیف میکند .....................
نظر شما
ادامه