کد خبر: ۵۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:
«دکتر کریم امیری» افزود: ۷۰ درصد موارد شناسایی شده مشمشه مربوط به استان‌های مرزی غرب کشور هستند ...

حکیم مهر: معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور نسبت به خطر انتشار بیماری‌های مهلک مشترک بین انسان دام از قبیل مشمشه، سیاه‌زخم و کزاز در پی کشتار اسب‌های باربر در مناطق مرزی هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر کریم امیری» در واکنش به تصاویر لاشه ده‌ها اسب باربر که طی یک ماه گذشته با شلیک گلوله کشته و در طبیعت از جمله در حاشیه سد سردشت رها شده‌اند گفت: هرچند که این اسب‌ها خود قربانی قاچاق هستند و کشتارشان به لحاظ اخلاقی و انسانی توجیهی ندارد اما در حال حاضر آنچه لازم است درباره آن به‌صورت جدی هشدار داده شود مخاطرات بهداشتی وحشتناک کشتار این حیوانات و رها کردن لاشه‌های متلاشی شده آنها در طبیعت است؛ متاسفانه برخی از تصاویر حکایت از آن دارد که لاشه‌ها  حتی در نهرها، منابع آب و حتی در حاشیه سد رها شده‌اند که این موضوع می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم جمع‌آوری فوری لاشه‌های رها شده در طبیعت ادامه داد: اگر بر کشتار این حیوانات قربانی قاچاق کالا الزامی وجود دارد لازم است معدوم‌سازی و دفن لاشه‌ها تحت شرایط با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد خصوصاً اینکه اسب‌ها و قاطرهای قربانی قاچاق بر خلاف سایر اسب‌ها و قاطرهای هویت‌دار، تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی نبوده، وضعیت سلامت و بهداشت آنها کاملاً  نامشخص است و بنابراین امکان ابتلای آنها به بیماریهای قابل انتقال به انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشمشه یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و تک‌سمی‌هایی چون اسب و قاطر است، گفت: سازمان دامپزشکی سالانه حدود ۳۵ هزار تک سمی (اسب و الاغ و قاطر) را در راستای شناسایی بیماری مشمشه، مورد آزمایش قرار داده و پس از شناسایی، موارد مبتلا را با شرایط بهداشتی معدوم و دفن می‌‌کند؛ نتیجه این اقدام باعث شده که طی سالیان اخیر موردی از ابتلای انسان به مشمشه در کشور نداشته باشیم اما دلیل نمی‌شود که با بی‌احتیاطی منجر به بازگشت بیماری به جامعه انسانی شویم لذا در صورتی که ملاحظات بهداشتی رعایت نشده و دام‌هایی که تحت هیچ نظارت بهداشتی قرار ندارند بی‌ملاحظه کشتار شده و لاشه‌هایشان در مجاورت منابع آب قرار گیرد، زمینه انتشار این بیماری در طبیعت و امکان انتقال آن به انسان به خصوص روستاییان منطقه که از اقشار ضعیف جامعه هستند، فراهم خواهد شد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در میان جمعیت "تک‌سمی‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی" سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ مورد دام مبتلا به مشمشه شناسایی می‌شود که ۷۰ درصد موارد شناسایی شده مربوط به استان‌های مرزی غرب کشور هستند؛ پس از هر مورد شناساییِ دام مبتلا به مشمشه، نیروهای ویژه دامپزشکی به محل اعزام و با کمک نیروی انتظامی نسبت به امحاء دام مبتلا و دفن لاشه آنها با رعایت اصول بهداشتی اقدام می‌کنند؛ در صورتی که شرایط مهیا باشد معدوم‌سازی آنها با استفاده از داروی بیهوشی (یوتانایز) انجام می‌شود.

امیری افزود: اینکه بدون رعایت اصول امنیت زیستی، اسب‌ها و قاطرهای باربر این مناطق را که "تحت نظارت دامپزشکی هم قرار ندارند" بی‌محابا با شلیک گلوله کشتار کرده و لاشه‌های آنها را در طبیعت رها کنیم برای وجهه کشور با عظمتی چون جمهوری اسلامی ایران مناسب نیست؛ چنین اقدامی برای ما که داعیه‌دار بهداشت منطقه هستیم، شایسته نیست و با شعار ما که «بهداشت واحد- سلامت واحد» است، مغایرت دارد.

وی در ادامه دو بیماری شاربن (سیاه‌زخم) و سالمونلوز را از دیگر بیماری‌های مشترک خطرناک میان انسان و اسب برشمرد و گفت: استرس و خستگی که اسب‌های قاچاق به آن دچار هستند عامل فعال شدن سالمونلوز در این دام‌هاست. بنابراین احتمال ابتلای اسب‌ها و قاطرهای رنجور باربر به سالمونلوز زیاد بوده و رها شدن لاشه آنها در طبیعت بستری مناسب برای شیوع این بیماری در میان سایر حیوانات و انسان فراهم می‌کند.

امیری در ادامه افزود: تب شالیزار (لپتوسپیروز)، کزاز و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به دارو موارد دیگری از بیماری‌های میکروبی مشترک میان انسان و اسب را تشکیل می‌دهند که با وجود تلاش های پیگیر سازمان دامپزشکی برای مهار آنها همچنان سالانه شاهد مواردی از ابتلای انسان به این بیماریها بوده ایم که حتی گاهی منجر به فوت انسان مبتلا می‌شوند.

وی هاری و سایر انسفالیت‌های ویروسی (التهاب مغزی) را از موارد بیماری‌های مشترک ویروسی میان انسان و اسب دانست و متذکر شد: تمام بیماری‌هایی که به آنها اشاره کردم، مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و اسب هستند اما بیماری‌ها و آلودگی‌هایی که در نتیجه کشتار و رها کردن لاشه‌ حیوانات در محیط منتشر می‌شود بسیار فراتر از موارد نامبرده است بنابراین به‌منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن بهداشت عمومی توصیه می‌شود تمام ارگانها و نهادهای ذیربط در تامین بهداشت عمومی برای نگهداری موقت و قرنطینه اسب‌های قربانی قاچاق مکان مناسبی را در نظر گرفته تا این حیوانات پس از انتقال به مراکز مذکور، تحت شرایط مناسب بهداشتی مورد معاینه، آزمایش و واکسیناسیون قرار گیرند؛ آنها که به بیماری‌های لاعلاج دچار هستند به روش بهداشتی و مرگ آرام معدوم و دفن شده و سالم‌ها برای فروش در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

سال‌هاست که چارپایانی چون اسب و قاطر قربانی قاچاق کالا در مناطق مرزی شده و پس از آنکه در سرما و گرما برای حمل کالاهای سنگین از مناطق صعب‌العبور، مورد بهره‌کشی قاچاقچیان قرار می‌گیرند سرانجام در مواجهه ماموران مرزبانی ناجا با قاچاقچیان به ضرب گلوله کشته می‌شوند؛ فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس بارها تبعات اجتماعی و بهداشتی این کشتار را برشمرده و با اشاره به اینکه رها شدن این لاشه‌های خون‌آلود در طبیعت علاوه بر تخریب وجهه کشورمان، به آلوده شدن محیط زیست و منابع آب منجر خواهد شد، هشدار داده‌اند.

توقیف و به مزایده گذاشتن اسب‌های قاچاقچیان و کوبران، راهکاری است که اجرای آن می‌تواند سرانجام خوبی برای اسب‌های قربانی قاچاق به شمار رود.

 


انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیر
|
Canada
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
1
1
لعنت خدا به کسانی که مرتکب این عمل وحشیانه شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
2
جناب اقای دکتر با احترام خدمتتان عرض میشود این پدیده سالهاست تکرار میشود چرا سازمان دامپزشکی اکنون به فکرش افتاده جای تعجب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
دقیقاً
سالهاست که وجود دارد.
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
1
جامعه ای رو به سقوط که سرانجام چنین جامعه ای اضمحلال است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
1
1
لعنت خدا به کسانی که مرتکب این عمل وحشیانه شدند این کار بسیار وقیحانه و بی رحمی تمام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
عزیز بزرگوار
در اون درگیری های شبانه ، آدم کشته می شود.
دیروز هم دو شهید دادیم.
حالا چرا به مرزبانان لعنت میدهی.
آیا قاچاقچی مواد مخدری که کاروان خود را با اسب و قاطر و الان حمل می کند مقصر است یا سرباز شلیک کننده؟
سازمان با این تصاویر سعی دارد مشکل اپیدمی بیماری را گردن افراد دیگر اندازد.
این موضوع بیش از 30 سال هست ادامه داره و امروز دکتر امیری متوجه شدند؟؟؟؟؟
ناشناس
| Finland |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
ولی این تصاویر و سایر گزارشات نشان دهنده این است که به عمد این اعمال بدون عقلانیت انجام میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
شما به تصاویر نگاه کنید.
آیا یک قطره خون یا جای اصابت گلوله می بینید؟
منطقه پر از بیماری شده.
فکر می کنید ، زمانیکه دامهای یک قاچاقچی بیمار شود ، چه می کند؟
آیا فرصت درمان دارد؟
شما به منطقه آشنایی ندارید و بهتان زدن به نیروهای انتظامی صحیح نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
یعنی این اسبها و قاطرها به یکباره دچار یک بیماری کشنده شده و در جا بدون کاهش وزن و لاغری و کاهش اشتها و غیره با هم و دست جمعی و در جا مرده اند !! و کار گلوله نیست !!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
نه دسته جمعی نمرده اند ولی سالهای گذشته یکی از این قاچاقچیان در روستا به ما گفت که بدلیل اینکه پای دامپزشکی برای تست مشمشه به روستا باز نشود و اسبها قرنطینه نشوند ، همگی را با سم کشته بود و بیرون ریخته بود.
شناختن باربران قاچاقچی ها سخت نیست. هر کسی در روستای مجاور مرز، که 10 یا 15 و حتی 20 اسب و قاطر در خانه داشته باشد ، ولی فقط یک گاو داشته باشد ، معلومه که چه کاره است
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
دوستی فرمودند کشتار اسب ها توسط خود قاچاقچیان بوده تا پنهان کاری بشه باید باید عرض کنم یک اسب سی تا چهل ملیون تومانی رو کسی نمیکشه تا پای اداره به روستا باز نشه و یک ادم باید ابله باشه که فکر کنه همه قاچاقچی ها مواد حمل می کنن ! از طرفی ما که مرز نشینیم خودمون به عینه دیدیم که اسب ها رو عوامل ............ کشتار می کنن دیگه بهانه اوردن و بهانه واهی تراشیدن واقعا مسخره است
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
1
0
به اقای دکتر امیری عزیز که یکی از چهره های شناخته شده در بررسی بیماریهای مشترک است پیشهاد می کنیم موضوع در جلسات کمیته بحران و ...طرح گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
مثلاً چکار کنند؟
قاچاقچی هایی که شبانه و در تاریکی به کار قاچاق مشغولند و با سلاح گرم با نیروهای نظامی درگیر می شوند ، چکار می شود کرد.
باید به منطقه آشنا باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
2
موضوع جلوگیری از قاچاق نیست مسئله رقابت در قاچاق است و معلوم است این عمل غیر انسانی و غیر اخلاقی و غیر عقلانی و بدون شک فاقد مجوز شرعی و قانونی ، فقط از عهده رقیبان قاچاق غیر رسمی بر می آید و بس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
1
دکتر امیری عزیز
سالهاست که این موضوع (تلفات قاطر و الاغ در درگیری نظامی شبانه) ادامه دارد.

حال که اکثر بیماریهای دامی طغیان کرده , چرا تقصیر را گردن نیروهای نظامی می اندازید؟

لطفا همین الان به ارومیه بیایید تا برایتان توضیح دهیم که کانونهای بیماریها در GIS ثبت نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
بحث بر سر دفن بهداشتی لاشه هاست و گرنه دام قاچاق سر منشا بسیاری از بیماریهای در تست مشمشه اکثرا مبتلا به بیماری هستند و هزینه به سازمان تحمیل می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
این اسب و قاطرها در حین کار سالم هستند .
هیچوقت یک قاچاقچی ، بار خود را پشت دام بیمار نمی گذارد تا از قافله عقب بماند یا کاروان را دچار تاخیر کند.
دام بیمار را رها میکنند.

مشکل منطقه دامهای سرگردان است و نه دامهایی که در درگیریها کشته می شوند.

اما سازمان به یکباره و سینه چاک به فکر حقوق دامهای قاچاقچیان می افتد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
1
راهکار:
سازمان دامپزشکی بودجه خود را به برادران... تحویل دهد تا مشکل این بیکاران مرزنشین حل شود.این قاچاقچیان می توانند مثل بقیه اختلاسگران محترمانه قاچاق کنند
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
باید دید دفن بهداشتی در چنین موردی بر عهده دامپزشکیه؟محیط زیسته؟نیروی انتظامیه؟....
نظر شما
ادامه