کد خبر: ۵۰۱۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
دیدار رئیس نظام دامپزشکی استان تهران با رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:
«دکتر رامین سلامتی» افزود: وجود تحریم‌ها، نبود واکسن و عدم استفاده مناسب از امکانات بهداشتی عامل بروز دوباره بیماری‌هایی در حیوانات خانگی شده است که در گذشته ریشه‌کن شده بود ...
 

حکیم مهر: رییس نظام دامپزشکی استان تهران گفت: وجود تحریم‌ها، نبود واکسن و عدم استفاده مناسب از امکانات بهداشتی عامل بروز دوباره بیماری هایی در حیوانات خانگی شده که در گذشته ریشه کن شده بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر رامین سلامتی» رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در دیداری با «دکتر الهام فخاری» عضو شورا و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به بررسی وضعیت کلینیک‌های دامپزشکی و شرایط بهداشتی مواد غذایی و شرایط رسیدگی به حیوانات خانگی و حیوانات رها شده در شهر پرداخت.

وی گفت: عواقب اجتماعی برخی برخوردها با حیوانات خانگی و خطر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، به تدریج جامعه را با این واقعیت روبرو کرد که باید بیش از گذشته به خدمات بهداشتی که توسط همکاران دامپزشک به جامعه ارائه می شود، اهمیت داد.

سلامتی با تاکید بر این موضوع که استان تهران با بیش از 6 هزار دامپزشک نزدیک به 19 درصد جمعیت دامپزشک کشور را در بر دارد، به تعداد بالای حیوانات خانگی در تهران اشاره کرد و گفت: اخیرا خبری از وجود بیماری هاری در بین چند حیوان خانگی شنیده شده است؛ این در حالی است که قبل از این بیماری هاری به طور کامل در استان ریشه کن شده بود.

وی وجود تحریم‌ها، نبود واکسن و عدم استفاده مناسب از امکانات بهداشتی را عامل اصلی این مشکل دانست و گفت: امیدواریم با تغییراتی که در ساختار شورای شهر و شهرداری به‌وجود آمده، بتوانیم بیش از گذشته همکاری های لازم در این زمینه را داشته باشیم.

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران همچنین به پاره ای از مشکلات موجود در بدنه شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث احداث کلینیک های دامپزشکی مشکلاتی با شهرداری‌ها به وجود آمده است که علی رغم اجازه رسمی احداث کلینیک های حرف پزشکی در مجتمع های مسکونی، اما متاسفانه بارها شاهد برخوردهای سلیقه ای شهرداری های منطقه در این زمینه شده ایم.

سلامتی همچنین تاکید کرد: 100 تا 300 هزار پت در استان تهران داریم که این حجم غیر قابل انکار است و نیاز به همکاری شهرداری احساس می‌شود.

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران همچنین از طرحی در کمیته حیوانات خانگی نام برد و در توضیح بیشتر گفت: با اجرای این طرح در کمیته حیوانات خانگی و حمایت و همکاری نظام دامپزشکی قصد داریم روی سابقه حیوانات خانگی و همچنین روند خرید و فروش آنها و مشکلاتی که در این زنجیره به‌وجود می‌آید کار و پایش های لازم انجام شود.

در ادامه جلسه « الهام فخاری» رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز به لزوم وجود بستری قانونی جهت در برگیری سازوکار کلینیک‌های دامپزشکی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیاز است که همکاران دامپزشک در کلینیک‌ها خودشان را با حقوق شهروندان تنظیم کنند و تمام موارد مطرح شده باید در چارچوبی قانونی سازمان یافته تر شود.

فخاری با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تصریح کرد: به طور مثال اگر بیماری در بین پرندگان شیوع پیدا کند قطعا جامعه انسانی نیز درگیر می شود. این حق و حقوق شهروندی را باید در چارچوبی قانونی تعریف کنیم. با رفتار مناسب تر همه ما با حیوانات و رعایت حقوق آنها شاهد حواشی کمتری در جامعه خواهیم بود.

رئیس کمیته اجتماعی و عضو شورای شهر تهران با اشاره به حیوانات رها شده در شهر گفت: در حوزه چکاپ و واکسینه کردن حیوانات رها شده در شهر پیشنهاد بنده این است که نظام دامپزشکی که متخصص در این حوزه است ورود پیدا کرده و به شهرداری کمک کند. به منظور پلاک گذاری این حیوانات، عقیم سازی آنها و رسیدگی به سایر موارد نیاز به همکاری نظام دامپزشکی وجود دارد که به جای استفاده از شیوه های خشن با نظارت سازمان صنفی تخصصی و جامعه حرفه‌ای موضوع را پیش ببریم.

وی ادامه داد: در بحث سلامت غذایی با توجه به اینکه استان تهران هم تولیدکننده محصولات و هم بیشترین مصرف کننده پروتئین در کشور است نیاز به دقت نظر و همکاری بیشتری در زمینه بهداشت غذایی وجود دارد.

فخاری پیشنهاد داد تا از طرف کمیته اجتماعی شورای شهر جلسه ای برگزار و چارچوبی تنظیم گردد که در قالب یک تفاهم نامه همکاری های لازم بین شهرداری، شورای شهر و نظام دامپزشکی به‌وجود آید.

در پایان مصوب شد که 2 تفاهم نامه یکی با شهرداری و دیگری با شورای شهر تهران منعقد شود که به موجب این تفاهم نامه‌ها، الزام اخلاقی‌تر و قانونی‌تری برای همکاری‌ها بوجود آید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
2
0
چه معنی داره که آپارتمانی که خانواده زندگی میکنند سگ و گربه درمان کنند؟
پس تکلیف حقوق شهروندی چی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
همون معنی که پزشک و دندانپزشک مریض درمان می کنه توی آپارتمان یا وکیل وکالت می کنه تو آپارتمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
قانون اجازه داده تا در اماکن دارای سند مسکونی امکان تاسیس مطب و فعالیت پزشکی وجود داشته باشد تا دسترسی افراد جامعه به خدمات بهداشتی آسان تر و کم هزینه تر باشد البته بشرط عدم تعارض و ایجاد مزاحمت برای ساکنین .
بسیاری از ساختمانها دارای سند مسکونی هستند ولی مناسب سکونت به دلیل موقعیت شان نیستند و در عین حال دارای موقعیت اداری می باشند یعنی شرایط دیده شدن و دسترسی مناسب برای مراجعین را دارند اما ممکن است پزشکی یا دامپزشکی منزل شخصی خود را تبدیل به مطب کند و البته الزاما" آپارتمان هم نیست و خانه ای مستقل است یا موقعیتی مستقل با ورودی مجزا دارد و مزاحم کسی نیست . نظر قانون به چنین موقعیتهایی است و طبعا در هر محل مسکونی امکان دایر کردن مطب نیست و قانون اجازه آن را نداده و لازم نیست کسی نگران آن باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
1
از جناب اقاي دكتر سلامتي بابت اين پيگيري ها متشكريم
نظر شما
ادامه