کد خبر: ۵۰۲۱۳
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد بیماری لمپی اسکین گفت: در استان اصفهان 42 کانون این بیماری در 13 شهرستان شناسایی شده و برای پیشگیری از شیوع آن اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در یک ماه گذشته 80 هزار رأس دام را واکسینه کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد کشتکار» اظهار کرد: لمپی اسکین (LSD ) بیماری عفونی ویروسی در گاو است که ندول‌های گرد و سفتی روی پوست، مجاری بینی، دهان و دستگاه تنفسی ایجاد می‌کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به این که لمپی اسکین مختص دام است و قابل انتقال به انسان نیست، تصریح کرد: عفونت این ویروس از طریق گزش حشرات و ترشحات بدن دام آلوده منتقل می‌شود، واگیر این بیماری زیاد اما مرگ‌ومیر آن اغلب ناچیز است.

وی در تشریح علائم این بیماری در دام عنوان کرد: تب، افسردگی، بی‌اشتهایی، اسهال، التهاب مجاری تنفسی از علائم این بیماری هستند و علامت شاخص ابتلا به آن ندول‌هایی گرد، برجسته به قطر یک تا چهار سانتی‌متر است که بر روی پوست گاو به تعداد زیادی زده می‌شود، در مرکز این ندول‌ها نکروز (بافت‌مردگی) به رنگ خاکستری مایل به زرد قابل مشاهده است.

کشتکار عنوان کرد: در گاوداری‌ها ابتلا به این بیماری از 10 تا 90 درصد شایع است، در استان اصفهان 42 کانون این بیماری در 13 شهرستان شناسایی شده و برای پیشگیری از شیوع آن اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در یک ماه گذشته 80 هزار رأس دام را واکسینه کرده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: در هر کانون بین یک تا 15 دام درگیر مشاهده شد اما با توجه به انجام اقدامات پیشگیرانه، تاکنون فقط دو مورد تلفات گزارش شده و شاهد خسارت سنگینی نبوده‌ایم.

وی بیان کرد: از آن جا که این بیماری از طریق حشرات منتقل می‌شود، به دامداران توصیه می‌کنیم محیط دامداری را سم‌پاشی کنند و این اداره مقداری سم میان دامداری‌های در کانون بیماری توزیع کرده اما به تعاونی‌های دامداری توصیه می‌کنیم نسبت به خرید سم و مواد ضدعفونی‌کننده اقدام و جایگاه دام و مکان‌های دپوی کود را که محل تجمع لاروهای مگس است را سم‌پاشی کنند.

کشتکار افزود: تاکنون 900 هزار مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام و 47 هزار و 500 رأس دام سم‌پاشی و حدود 150 هزار مترمربع جایگاه دام ضدعفونی شده‌اند که ضدعفونی کردن برای کنترل و از بین بردن ویروس و سم‌پاشی با هدف از بین بردن لارو حشرات انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تأکید کرد: از دامداران خواهشمندیم مشاهده هرگونه علامت مشابهی در دام را جهت تشخیص، نمونه‌گیری و جداسازی به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا ارتباطی بین بارش‌های اخیر و افزایش شیوع این بیماری عنوان کرد: یکی از زمان‌های شیوع لمپی اسکین تابستان‌های مرطوب است، این بیماری بومی است و بارندگی‌های اخیر بر روی تعداد حشرات اثر گذاشته و یکی از عوامل شیوع این بیماری است.

کشتکار در پایان خاطرنشان کرد: از آن جا که لمپی اسکین بیماری مشترک با انسان نیست هیچ جای نگرانی برای مردم وجود ندارد اما به کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها اعلام شده هر دامی با این بیماری ضبط شود و اجازه کشتار نخواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه