کد خبر: ۵۰۲۲۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:
«دکتر محمدمهدی گویا» در هفتمین نشست فصلی انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران افزود: سال گذشته ۲۰۷ هزار نفر دچار حیوان‌گزیدگی شدند که کنترل آن کار ساده‌ای نیست ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن انتقاد از عدم وجود هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در راستای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: «اگرچه هماهنگی‌هایی بین وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی در سطح کشوری و استانی وجود دارد، اما این هماهنگی‌ها پاسخ‌گوی کنترل این بیماری‌ها تا به امروز نبوده است.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، «دکتر محمدمهدی گویا» در هفتمین نشست فصلی انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران با عنوان «چالش‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوانات و انسان» که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، ادامه داد: «هماهنگی‌هایی تحت عنوان "One Health " بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی وجود دارد، اما ما از هدف "One Health " فاصله زیادی داریم.»

وی در ادامه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را از پرچالش‌ترین بیمار‌ی‌های واگیر در کشور معرفی کرد و گفت:‌ «هیچ بیماری دیگری به سختی این بیماری‌ها کنترل نمی‌شود، لذا حتی برداشتن یک قدم در این راستا ارزش زیادی دارد.»

گویا ضمن اشاره به عوامل مختلفی که کنار هم قرار می‌گیرند و باعث طغیان بیماری‌های مشترک می‌شوند، تصریح کرد:‌ «اگر می‌خواهیم با موفقیت در مسیر کنترل این بیماری‌ها قدم برداریم، چاره‌ای نداریم جز اینکه هماهنگ حرکت کنیم.»

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های داخل کشو ده‌ها برابر سخت‌تر از هماهنگی با کشورهای همسایه است، تاکید کرد:‌ «تقریبا با هیچ‌یک از کشورهای اطراف در راستای کنترل بیماری‌های مشترک هماهنگ نیستیم، چراکه این بیماری به مسائل اقتصادی و منافع تجاری می‌خورد و لذا کشورها این بیماری‌ها را پنهان می‌کنند و گزارش نمی‌کنند؛ اگر هم گزارش ‌کنند، زمانی این کار را انجام می‌دهند که یک همه‌گیری بزرگ رخ داده و قابل پنهان کردن نیست.»

گویا ادامه داد: «وقتی صحبت از اقدامات کنترلی می‌شود، کشورها مدعی می‌شوند که این اقدامات بسیار خوب، مدرن و مجهز است اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از همه طرف این بیماری‌ها وارد کشور می‌شوند و البته بالعکس.»

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های کنترلی بدون هماهنگی‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نخواهند بود، خاطرنشان کرد: «وقتی به داخل کشور نگاه می‌کنیم، جدای از وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست، چندین ارگان دیگر نیز باید کمک کنند و دست این سه سازمان را بگیرند تا بتوان یک کار اساسی کرد.»

گویا ضمن اشاره به ورود بیماری تب کریمه از مرزهای کشورهای همسایه و به شکل قاچاق دام آلوده، گفت: «مگر می‌شود این بیماری‌ها را بدون کمک وزارت کشور و نیروی انتظامی کنترل کرد؟»

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه موارد حیوان گزیدگی در مورد هاری افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: «سال گذشته ۲۰۷ هزار نفر دچار حیوان گزیدگی شدند که کنترل آن کار ساده‌ای نیست. با توجه به هزینه‌های این معضل، لازم است که ستادی وجود داشته باشد و حیوانات ولگرد جمع‌آوری شوند. کمااینکه این مهم از حیطه وظیفه سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و محیط زست خارج است و فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و شهرداری‌ها باید پای کار بیایند.»

گویا همچنین به بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: «با نگاهی به وضعیت لبنیات در کشور می‌توان نتیجه گرفت که کمترین حمایت از لبنیات پاستوریزه می‌شود. در صورتی که در همه جای دنیا، وقتی جامعه به سمت مدرنیته حرکت می‌کند، بیشترین حمایت از لبنیات پاستوریزه صورت می‌گیرد. چطور می‌توان انتظار داشت که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به سادگی کنترل شود؟»

وی در پایان گفت: «مردم تصور نکنند که لبنیات غیر پاستوریزه بهتر از لبنیات پاستوریزه است. مردم باید گوشتی را بخرند که مهر سلامت دامپزشکی روی آن است، نه گوشتی که کنار خیابان ذبح شود.»
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
1
وقتی مردم راضی نمیشن ی دونه واکسن هاری رو به سگشون بزنن همین میشه دیگ
دکتر xy
|
United States of America
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
3
3
دامپزشکی باید به وزارت بهداشت الحاق بشه. از نظر آموزش و بازار کار بهتر ساماندهی میشه . وزارت کشاورزی توی این چند دهه نتونست کاری برای دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی بکنه. ۴۰ سال دامپزشکی داره درجا میزنه و وضع ما روز به روز بدتر میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
2
من خودم دامپزشک دولتی دهستم و سالها در کشتارگاه بوده ام. بهداشت کشتارگاه در حال حاضر ، از ذبح کنار خیابانی پایین تر است و من ترجیح می دهم گوشت قاچاق بخرم.
شیر پاستوریزه هم دست بچه هام نمیدم.
اون وقت چه توقعی از مردم داشته باشیم.
اول باید برخی از متخلفان صنایع گوشت و شیر را سر جایشان نشاند و سپس به تولیدات اعتماد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
1
واقعا بهداشت کشتارگاه اینقدر بده؟
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
0
این سگها را به چین صادر کنید.جهت اقتصاد مقاومتی عالی است.واکسن هم چیز خوبی نیست چرا که جن دارد.
خدا امیرکبیر را رحمت کند
نظر شما
ادامه