کد خبر: ۵۰۲۶۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: نگرانی ما این است که با احتمال تبدیل شدن عامل ویروسی طی فرایند موتاسیون به نوع دیگر، در جمعیت دام و حتی انسان ایجاد بیماری کند، که این احتمال را نمی توان رد کرد ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه کمیته مشترک تب خوکی برای مقابله با این بیماری تشکیل شد، گفت امکان انتقال بیماری به انسان و دام در صورت جهش های ژنتیکی وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه همایش بین المللی خوراک دام و طیور در پاسخ به این پرسش که بیماری تب خوکی حدود نیمی از خوک‌های کشور چین را از بین برده و با توجه به ویروسی بودن این بیماری آیا نگرانی از شیوع آن در کشور ندارید و چه اقدامات و تمهیداتی را برای مقابله با آن انجام داده اید، گفت: از نظر علمی بسیاری از عوامل بیماری زای میکروبی و ویروسی می تواند از حیات وحش به حیات اهل منتقل شود و دام، طیور، آبزیان و انسان ها  می تواند به واسطه بیماری های ویروسی حیات وحش بیمار شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا تب خوکی قابلیت انتقال یافتن به دام ها و انسان ها را دارد؟ گفت: اگر در کشور  گرازها به این بیماری آلوده شوند می تواند خسارت جدی به محیط زیست وارد کند و با انتقال به به دام و حتی انسان کشور را درگیر خسارت جبران ناپذیری کند.

رفیعی پور در پاسخ به اینکه آیا این بیماری می تواند به انسان منتقل شود؟ گفت: هر بیماری ویروسی و باکتریایی می تواند با جهش های ژنی که ایجاد می کند به نوعی دیگر تبدیل شده و آن زمان شرایط بیماری را در گروه های دیگر ایجاد کند اما در حال حاضر این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست.

وی ادامه دادنگرانی ما این است که با احتمال تبدیل شدن عامل ویروسی طی فرایند موتاسیون به نوع دیگر، در جمعیت دام و حتی انسان ایجاد بیماری کند که این احتمال را نمی توان رد کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت با توجه به گزارش هایی که درباره شیوع بیماری در منطقه آسیا وجود دارد سازمان دامپزشکی وظیفه دارد با کمک رسانه ها تولید کنندگان و مردم را از وضعیت آگاه و باخبر کند و آموزش دهد.

کمیته مشترک مقابله با تب خوکی تشکیل شد

رفیعی پور در پاسخ به اینکه چه اقدامی در این زمینه انجام داده اید؟ گفتنشست های تخصصی با سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت خواهیم داشت و در کمیته مشترکی این کارها را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انشاءالله با اقدامات کمیته مشترک از ورود این بیماری به کشور مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر که تاکنون اجازه نداده ایم وارد کشور شوند، جلوگیری خواهیم کرد.

رفیعی پور گفت: گرازهای کشور در معرض این بیماری هستند و ما تلاش می‌کنیم که این بیماری به کشور منتقل نشود چرا که در صورت مبتلا شدن گرازها احتمال انتقال این بیماری به دام های اهلی و حتی انسان‌ها به واسطه جهش و موتاسیون ژنی وجود دارد.

امکان انتقال بیماری تب خوکی به دام و انسان وجود دارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه در منابع علمی و رسانه های خارجی امکان انتقال این بیماری به انسان رد نشده است، گفتبله همین طور است و هر عامل بیماری زا می تواند با تغییر ژنتیکی که ایجاد می کند برای حفظ و بقای خود به دیگر گروه های انسانی و حیوانی منتقل  شود که در این صورت می تواند خطرناک باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا اعتبار خاصی برای مقابله با این بیماری در منظور شده است، گفت: اعتبارات سازمان دامپزشکی مورد استفاده است و مبارزه ما برای بیماری های موجود نوپدید و بازپدید با اعتباراتی که اختصاص می‌یابد انجام می‌شود پس از گزارشات فائو، سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای بین المللی با توجه به اعتباراتی که وجود دارد اقدام به مقابله می کنیم.

به گفته رسانه‌های خارجی در حال حاضر حدود نیمی از کل خوک‌های موجود در چین به دلیل تب خوکی یا تلف شده‌اند یا معدوم شده‌اند که این آمار دو برابر آمار رسمی است.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
5
عجب!!!!
خود چین به فکر جهش ویروس نیست ، اون وقت کمیته های ما می خواهند اقدام کنند!
تلفات لمپی اسکین در شمالغرب کشور ، بیداد می کند و جنابعالی گزارش کاهش 70 درصدی بیماری می دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
5
تاثیر گراز بر کشور ما مهم است یا لمپی اسکین.
فقط مونده بود به فکر تاثیر گرازها برمحیط زیست بمانیم!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
3
سلام
در ابران که خوک نداریم.
سلامتی گرازها هم در حوزه سازمان دامپزشکی نیست و مربوط به محیط زیست است.
بیماریهای دامی در دامداریها غوغا می کند ولی به فکر گرازها هستید؟
یک کمیته لمپی اسکین تشکیل بدهید.
نیک مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
5
رفیعی پور در پاسخ به اینکه آیا این بیماری می تواند به انسان منتقل شود؟ گفت: هر بیماری ویروسی و باکتریایی می تواند با جهش های ژنی که ایجاد می کند به نوعی دیگر تبدیل شده و آن زمان شرایط بیماری را در گروه های دیگر ایجاد کند اما در حال حاضر این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست"

جناب آقای دکتر رفیعی پور هر عامل ویروسی و باکتریایی اینگونه نیست که شما فرمودید.
تغییر در ژنوم و قابلیت ایجاد جهش معلول عوامل خاصی از جمله سگمنته بودن ژنوم در تغییرات ژنتیکی و یا بی نظمی در هنگام نسخه برداری ژنوم هنگام تقسیم سلول ناشی از عوامل شیمیایی و ...است که در این مقال نمی گنجد.
اگر اینگونه بود که شما فرمودید که نسل انسان قرنها قبل در اثر جهش عوامل میکربی منقرض می شد.
متاسفانه بارها مشاهده شده در مصاحبه ها اطلاعات اشتباه می دهید.همکار بزرگوار، شما ابدا مجبور نیستید برای هر موضوعی اظهار نظر علمی بفرمایید.کار را به اهلش بسپارید و شما به کار مدیریتتان در سازمان دامپزشکی ............. بپردازید .........
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
5
با سلام و ادب
چند نكته:
جناب آقاي دكتر رفيعي پور:
فرموديد:" امکان انتقال تب‌ خوکی به انسان و دام وجود دارد".
عرض مي كنم: رئيس محترم سازمان دامپزشكي كه در حال تحصيل در زمينه بيماري هاي آبزيان هستيد لطفا مراجع را كمي دقيق تر مطالعه فرماييد. زيرا :
African swine fever is a viral disease impacting only pigs, not people—so it is not a public health threat nor food-safety concern. ASF cannot be transmitted to humans through contact with pigs or pork. ASF only affects members of the pig family
بله African Swine fever فقط در خانواده خوك اعم از اهلي و گاها وحشي اتفاق مي افتد.

فرموديد:" اگر در کشور گرازها به این بیماری آلوده شوند می تواند خسارت جدی به محیط زیست وارد کند و با انتقال به به دام و حتی انسان کشور را درگیر خسارت جبران ناپذیری کند."
عرض مي كنم: خوك اهلي كه خوشبختانه نداريم. بيماري زئونوز هم نيست و به گونه هاي ديگر هم منتقل نمي شود. اين مصاحبه واين همه نگراني براي گرازهاي وحشي مملكت است؟

فرموديد:"گرازهای کشور در معرض این بیماری هستند و ما تلاش می‌کنیم که این بیماری به کشور منتقل نشود "
عرض مي كنم: شما اين همه نگران يك بيماري با ميزبان حساس معدود و محدود هستيد لطفا بطور شايسته و موثر نگران بيماري هاي شايع بمراتب مهمتر و زيان آورتر مانند لمپي اسكين و تب برفكي و هاري و نيوكاسل باشيد.

فرموديد:"انشاءالله با اقدامات کمیته مشترک از ورود این بیماری به کشور مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر که تاکنون اجازه نداده ایم وارد کشور شوند، جلوگیری خواهیم کرد."
عرض مي كنم: اگر واقعا دغدغه ورود بيماريهاي اگزوتيك به كشور را داريد لطفاجلوي ورود دامهاي زنده به كشوربا پتانسيل ورود كلكسيون بيماريها را بگيريد. تجارتي كه براي منفعت طلبان دولتي و غير دولتي سود سرسام آور و انحصاري و براي جمعيت دامي كشور بيماري و آلودگي و خسارت به بار خواهد آورد. شما ،خوكهاي چين تلفات داده اند براي گرازهاي اين كشور كميته مشترك و غيره تشكيل داده ايد، جاي تامل و تعجب فراوان دارد كه اينقدر راحت اجازه ورود دام از انواع كشورها را صادر فرموديد. اگر درست به شما منتقل كرده باشندحتما تاكنون خبر آلودگي شديد گوسفند هاي دم دار وارداتي به "جرب" به سمع جنابعالي رسيده است. منتها جرب را امروز مي بينيم ولي صداي ساز آلودگي هاي ويروسي و باكتريايي و قارچي و پريوني دامهاي وارداتي بعدا در خواهد آمد.
لطفا بازهم " حاسبوا قبل ان تحاسبوا"
با احترام - دكتر نكته بين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
تشکر آقای دکتر
کلام ارزشمندی فرمودید
بهره مند شدیم
جزاکم الله خیرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
درود بر دکتر نکته بین با مطالب دقیق و علمیش.باور بفرمایید تو استان ما بالای 90 درصد واحدهای اپیدمیلوژیک درگیر بیماریهای لمپی اسکین و اکتیما و آبله هستند از طرفی واکسن این بیماریها که بیشتر تولید داخل هست بصورت فطره چکانی در اختیار استانها قرار می گیرد و به هیچ عنوان کفاف پوشش مناسب واکسیناسیون را نمیدهد و در حال حاضر خسارات اقتصادی میلیاردی به دامداران بخصوص دامداران روستایی و سنتی وارد میشود و رئیس محترم سازمان و معاون بهداشتی ایشان همه چیز را تحت کنترل اعلام میکنند و چسبیدن به بیماری نوظهور تب خوکی که با توجه به شرایط خاص ایران کمترین مشکل را برای ایران دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
0
عامل اين بيماري در سال 2008 وارد ايران شد و اولين مورد بيماري در ايران گزارش گرديد تلفات زيادي را در گرازها موجب گرديد و از ان بعه بعد هم هرجند سال يكبار در كشور شايع شده و تلفات مي دهد. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3294588/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
0
بنماری Schmallenberg پشت در خانه ماست لطفا مواظب آن باشید.به گزارش زیر نگاه کنید:
Schmallenberg virus in Azerbaijan 2012–2018
َArchives of Virology May 2019 اگرچه موارد از آن در شیز مشاهده شداست.
همکار
|
Japan
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
3
آقای دکتر بهتر نیست در خصوص اینچنین بیماریهایی از نیروهای بیکار اداره مبارزه با بیماریهای دام سازمان و ادارات استفاده کنید ماشاالله نیروهای پرمدعا کم نیستند که تب برفکی و لمپی اسکین و هاری بیداد میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
4
پس دکتر رفیعی از فردا ، نگران همه بیماری های غیر مشترک خواهند بود که مبادا مشترک شود.
پیشنهاد:
سازمان هرچه سریع تر اقدام به تشکیل «دفتر مبارزه با بیماری های غیر مشترک محتمل بر مشترک» اقدام نماید

شما را بخدا لایک کنید
من رو هم مدیر کل اون دفتر کنید

«دفتر مبارزه با بیماری های غیر مشترک محتمل بر مشترک»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
تو را خدا لایک کنید تا مدیر کل بشم و این دفتر تازه هم تاسیس بشه.
اشتغال زایی هم هست
نظر شما
ادامه