کد خبر: ۵۰۲۷۳

دامپزشک باغ‌ وحش تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت شیرها و پلنگ‌های ایرانی باغ وحش تهران و یوزپلنگ‌های پارک پردیسان گفت: خوشبختانه شیرهای نر و ماده باغ‌ وحش تهران تاکنون رفتار پرخاشگرایانه‌ای نسبت به هم نداشته‌اند و در این هفته حفاظ و گیت بین آن‌ها در جایگاهشان برداشته می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر ایمان معماریان» درباره آخرین وضعیت شیرهای ایرانی باغ‌ وحش تهران اظهار کرد: در حال حاضر هیرمان - شیر نر ایرانی که حدود یک ماه و نیم پیش از باغ وحش بریستول انگلستان به تهران آمده بود - و ایلدا - جفت ماده آن که حدود سه هفته پیش از باغ وحش دوبلین به تهران آمد- در حال آشنایی و استشمام بوی همدیگر هستند. جایگاه این شیرها در باغ‌ وحش تهران حفاظ و گیتی دارد که این دو را از یکدیگر جدا کرده است تا ابتدا با یکدیگر آشنا شوند سپس آن‌ها را به هم معرفی کنیم در این صورت امکان تنش و پرخاش بین آن‌ها کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این دو شیر نر و ماده رفتار پرخاشگرایانه نسبت به یکدیگر تاکنون نداشته‌اند، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که طی همین هفته گیت و حفاظ بین آن‌ها را باز کنیم.

دامپزشک باغ‌ وحش تهران در ادامه درباره آخرین وضعیت کیجا - پلنگ ماده ایرانی باغ وحش تهران- که طی ماه‌های گذشته با گاسپار - پلنگ نر ایرانی باغ وحش تهران لیسبون پرتغال- جفت‌گیری طبیعی داشت، گفت: در حال حاضر به طور دائم با دوربین «کیجا» را رصد می‌کنیم و او را از جفت نر آن جدا کرده‌ایم چرا که در طبیعت هم وقتی پلنگ ماده زایمان می‌کند پلنگ نری در آن محدوده وجود ندارد. خیلی اوقات ممکن است پلنگ‌های نر توله پلنگ را از بین ببرند.

معماریان با اشاره به اینکه طول بارداری پلنگ‌ها حدود ۱۰۰ روز است و در حال حاضر حدود ۹۰ روز از جفت‌گیری پلنگ‌های باغ‌ وحش تهران گذشته است، اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که کیجا صد در صد باردار است یا خیر چرا که در درجه اول گربه سانان بزرگ علائم ظاهری بارداری ندارند و در درجه دوم اگر باردار باشند بی‌هوشی برای سونوگرافی می‌تواند مخاطره آمیز باشد بنابراین تاکنون سونوگرافی نکرده‌ایم و منتظر هستیم که طول مدت آبستنی تمام شود.

دامپزشک باغ وحش تهران در پایان درباره آخرین وضعیت «کوشکی» و «دلبر» - یوزپلنگ‌های پارک پردیسان- که حدود دو ماه گذشته روی آن‌ها عمل لقاح مصنوعی انجام شده بود- تصریح کرد: یوزپلنگ‌ها نیز مانند پلنگ‌ها علائم ظاهری بارداری ندارند از سوی دیگر به دلیل مخاطر آمیز بودن نمی‌خواهیم روی «دلبر» سونوگرافی انجام دهیم بنابراین باید تا آخر تیر ماه منتظر بمانیم و ببنیم که آیا لقاح مصنوعی موفقیت آمیز بوده یا خیر؟

نظر شما
ادامه