کد خبر: ۵۰۲۷۸
 

در گاوداری  Bowhill استفاده از تکنولوژی قرص هوشمند برای تشخیص گاو باردار و همچنین زمان زایمان، منجر به کاهش 9 درصدی مرگ و میر گوساله ها گشته است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITPNews ، با توجه به تعداد بالای گاوهای مادر و زایمان آنها در طول 8 هفتۀ بهار، رسیدگی به امور زایمان گاوها بسیار سخت و چالشی خواهد بود .

با اینحال، رشد و افزایش گله در سال 2016 – که به ازای هر زایمان از 200 تا 250 گاو بود – تیم را وادار کرده بود تا برای تشخیص گاوهایی که زمان زایمان آنها نزدیک بود بسیار به چالش بیفتند .

مدیر فارم آقای  Sion Williams اعتراف می کند تصور می کرد که به ازای هر گوساله او حداقل 45 پوند سود خواهد کرد؛ اما در واقع، افزایش تعداد گاوهای آبستن منجر به از دست دادن تعداد بیشتری از گوساله ها شد و هزینه را تا 13 درصد افزایش داد. وی گفت بنابراین به فکر استفاده از تکنولوژی افتادم! برای آقای  Williams تکنولوژی بهترین گزینۀ مقرون به صرفه در دراز مدت بود .

دربارۀ این تکنولوژی

این قرص های هوشمند در معدۀ دوم حیوان نشخوارکننده می نشینند و دمای بدن و میزان فعالیت او را ثبت می کنند. در صورتیکه پارامترهای ثبت شده خارج از عرف باشد از طریق نرم افزار گوشی همراه به مزرعه دار خبر داده می شود. به عنوان مثال، کاهش دمای بدن می تواند نشانۀ زایمان گاو باشد یا افزایش دما می تواند از اولین نشانه های یک بیماری باشد و یا افزایش میزان فعالیت می تواند از نشانه های فحلی باشد .

این تکنولوژی نظر آقای  Williams را جلب نمود چرا که بسیاری از پارامترهای مهم و حیاتی را ثبت می کرد و به بهبود زاد و ولد در دراز مدت کمک شایانی می کرد .

این سیستم هوشمند بر اساس دورۀ فحلی گاو و تأیید بارداری، روز زایمان را نیز محاسبه می کند. بنابراین در دورۀ نزدیک به زایمان چنانچه دمای بدن گاو حتی تا 0.5 درجه کاهش یابد اخطار زایمان برای مزرعه دار فرستاده می شود .

مزایا

استفاده از این تکنولوژی به همراه تغییرات رژیم غذایی گاوها، منجر به کاهش مرگ و میر گوساله ها تا سقف 13 درصد گشته است که در حدود 30 تا 40 گوساله در سال و هر کدام به ارزش 600 پوند می شود .

استفاده از این تکنولوژی در آینده

امیدواریم که استفاده از این تکنولوژی و ثبت دقیق پارامترها، به کاهش فواصل میان زایمان ها کمک کند .

آقای  Williams در این باره می گوید: "از آنجائیکه به وسیلۀ این تکنولوژی ما از دورۀ فحلی حیوان مطلع می شویم چنانچه با اولین دورۀ فحلی بارداری صورت نگرفت به ما این امکان را می دهد که دورۀ دوم فحلی حیوان را نظارت داشته باشیم. چنانچه بازهم حیوان آبستن نشد بایستی حتماً توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گیرد تا مبادا به کیست مبتلا شده باشد ."

همچنین این تکنولوژی با فرستادن اخطار به مزرعه دار برای افزایش دمای بدن حیوان، به تشخیص زود هنگام گاو بیمار و درمان حیوان نیز کمک می کند که از نظر آقای  Williams همین امر منجر به کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در دراز مدت نیز می گردد .

نحوۀ عملکرد قرص های هوشمند  Smaxtec

  این قرص های هوشمند در معدۀ دوم گاو می نشیند (همانند قرص مواد معدنی وارد بدن حیوان می شود.

  به طور خودکار دمای بدن و میزان فعالیت حیوان را هر 10 دقیقه ثبت می کند .

  هنگامیکه گاو 30 متر از فرستنده دور شود، داده ها و ارقام به طور خودکار دریافت و ثبت می گردد .

  اطلاعات به  cloud ارسال و اخطارها از طریق نرم افزار به مزرعه دار فرستاده می شود .

 فرستنده از طریق جریان برق یا باطری خورشیدی 30 – 40 واتی کار می کند .

  واحدهای تقویت کننده می توانند پوشش دهی سیستم را افزایش دهند. هر تقویت کننده می تواند با فاصلۀ 100 متری از فرستنده نصب گردد .

  با 30 متر راه رفتن حیوان و فاصلۀ او از فرستنده اطلاعات دریافت و ارسال می گردد .

  فرستنده توسط یک سیم کارت 2G (همانند تلفن همراه) به اینترنت وصل است .

  فرستنده ها/ تقویت کننده ها در محلی که معمولاً حیوانات جمع می شوند قرار می گیرد مثلاً بالای آبشخور .

 
نظر شما
ادامه