کد خبر: ۵۰۳۰۳
 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان نوشت:

شاید شما بسیاری از دانستنی های جالب در خصوص رشته دامپزشکی را تا به حال مطالعه نکرده باشید و با وجوه مختلف این رشته وسیع آشنایی نداشته باشید. پس بهتر است نگاهی کوتاه به این رشته در قالب «آیا می دانید» داشته باشیم.

شما فکر می کنید دامپزشکان افرادی دوست داشتنی هستند که فقط حیوانات خانگی را درمان می کنند؟ پس با ما به قرن ۲۱ بیایید، به دنیای شگفت انگیز دامپزشکانی که با وجود تبحر و تخصص در طب حیوانی به همان میزان در سلامت نسل بشر کوشا هستند.

 - آیا می دانید سال ۲۰۱۱ به پیشنهاد فائو به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس اولین دانشکده ی دامپزشکی فرانسه و اهمیت این رشته از سوی همه ی كشورهای جهان به نام سال جهانی دامپزشكی نامگذاری شده بود؟

- آیا می دانید بنا بر تعریف‌ سازمان‌ بهداشت‌ جهانی‌ هدف‌ نهایی‌ دامپزشكی‌ درمان‌ حیوانات‌ نیست‌ بلكه‌ دقیقاً تأمین‌ مواد غذایی‌ و بهداشت‌ انسان‌ می‌باشد؟

- آیا می دانید رشته ی دامپزشکی مانند پزشکی عمومی درگاهی است که شما را به بالغ بر پنجاه رشته ی دکترای تخصصی در رشته های پزشکی و دامپزشکی وارد می کند؟

- آیا می دانید برای هر پیشرفت علمی جدید در حوزه ی انسانی، ابتدا تحقیقات گسترده ی علمی در حوزه ی دامپزشکی انجام می شود؟ به عنوان مثال، پیوند کبد در انسان ابتدا توسط دامپزشکان در حیوان تجربه و پس از موفقیت در انسان انجام شد؛ شبیه سازی انسانی و استفاده از سلولهای بنیادی ابتدا روی حیوانات آزمایش های پایه ای و اصلی انجام می شود…

- آیا می دانید بسیاری از واكسن های مورد استفاده در پزشكی توسط دامپزشكان متعهد و با تجربه ساخته و تولید می شود؟

- آیا می دانید انستیتو تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی واقع در حصارک کرج و یا انستیتو پاستور به عنوان مراکز تحقیقات کشور مرهون تلاش مستمر دامپزشکان است که در آنها انواع واکسن های مصرفی انسان و دام تولید می‌گردد؟

- آیا می دانید هر روز تغذیه ی شما از محصولاتی هست که با نظارت و تائید دامپزشکان به به بازار عرضه می شود؟ (شیر، پنیر، کره، ماست، گوشت قرمز، گوشت سفید مثل گوشت مرغ و ماهی، دوغ، تخم مرغ، سوسیس، كالباس و سایر فرآورده های گوشتی و لبنی…)

- آیا می دانید تکنیک های به کار رفته در درمان های دارویی و جراحی این رشته همان تکنیک های به کار رفته در پزشکی می‌باشد؟

- آیا می دانید دانشجوی رشته ی دامپزشكی در علوم پایه پزشکی بنیه ی علمی خوبی دارد و حتی در دوره های تخصصی علوم پایه ی پزشكی نظیر ایمونولوژی، ویروس شناسی، تغذیه، ژنتیك و… همپای فارغ التحصیلان پزشکی شرکت کرده و موفق نیز می شوند؟
 
نظر شما
ادامه