کد خبر: ۵۰۳۱۵

بیماری تب کریمه کنگو که از حیوان به انسان منتقل شده و فرد مبتلا به آن به سختی درمان می‌شود، از جمله بیماری‌های خطرناکی است که احتمال ابتلا به آن در استان اردبیل بالاست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل، در سال جاری در پی شناسایی چهار نفر مشکوک و محتمل به ابتلای این بیماری در استان، آزمایش‌های تخصصی و فنی به عمل آمده و ۲ مورد آنها ابتلای قطعی اعلام شد.

«دکتر قدرت اخوان اکبری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به مثبت بودن ابتلای ۲ مورد از افراد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در این استان، اعلام کرد که یکی از این افراد در اثر عوارض ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داد ولی نفر دوم به علت مراجعه و شناسایی بموقع، تحت درمان قرار دارد.

بیماری تب کریمه کنگو با تب ناگهانی، ضعف، سردرد شدید در ناحیه پشت و کمر ظاهر شده و ممکن است موجب خونریزی در لثه و بینی شده و در موارد شدید منجر به مرگ شود.

بنا به اعلام مراکز بهداشتی و درمانی، این بیماری تنها از طریق آزمایش خون قابل شناسایی و تشخیص است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که قابلیت شیوع عمومی ندارد ولی ابتلای موردی افراد، با تب ناگهانی، درد عضلات، تظاهرات خونریزی دهنده شروع شده و حداکثر در ۵۰ درصد موارد موجب مرگ می‌شود.

وی با اشاره به اشتغال تعداد زیادی از جمعیت استان در امور دامداری و ارتباط مستقیم مردم با دام‌ها، خواستار هوشیاری شهروندان در جلوگیری از ابتلای به این بیماری و مراجعه سریع و بموقع به مراکز درمانی در موارد مشکوک شد.

وی بیان کرد: مردم برای جلوگیری از احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، باید ضمن آگاهی به روش‌های انتقال، دام‌های خود را در کشتارگاه‌های صنعتی ذبح کنند و در هنگام ذبح دام، از وسایل ایمن استفاده کرده، مواظب گزش کنه بوده و از جداسازی کنه از بدن دام با دست بدون دستکش خودداری کنند.

بنا به اعلام مراجع تخصصی پزشکی و بهداشتی، بیماری تب کریمه کنگو از راه گزش کنه و یا دستکاری و له کردن آن، تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده انتقال می‌یابد.

برابر آمارهای موجود، سال گذشته سه شهروند استان اردبیل به این بیماری مبتلا شده بودند که به علت مراجعه بموقع درمان شده اند.

 

نظر شما
ادامه