کد خبر: ۵۰۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره دامپزشکی خلخال به افزایش آمار مبتلایان به بیماری مشترک انسان و دام (تب مالت) در این شهرستان هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی بهرو» روز دوشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی خلخال افزود: در حال حاضر ۱۱ نفر از شهروندان خلخالی به این بیماری مبتلا شده و در بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان اینکه آمار دام‌های مبتلا به بیماری تب مالت در مناطق مختلف این شهرستان رو به افزایش است، اظهار داشت: در راستای پیشگیری از انتقال این بیماری از دام به انسان تاکنون ۵۳ رأس دام سبک آلوده به بیماری تب مالت شناسایی و کشتار شده اند.

او گفت: در صورت تأمین اعتبار برای جبران خسارات ناشی از کشتار اجباری دام‌های آلوده به این بیماری و پرداخت غرامت به دامداران مقابله با این بیماری و توقف روند رو به رشد آن در دامداری‌های منطقه آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مصرف خام فرآورده‌های دامی از جمله شیر و پنیر تازه از جمله راه‌های انتقال ویروس بیماری تب مالت از دام به انسان است، افزود: ویروس تب مالت در پنیر تازه تهیه شده تا مدت سه ماه زنده و ماندگار است و مردم باید از مصرف پنیز تازه جدا پرهیز کنند.

دکتر بهرو گفت: بدلیل پراکندگی کانون بیماری تب مالت در مناطق سه بخش مرکزی، شاهرود و خورش رستم خلخال مقابله جدی با این بیماری، آزمایش خون دام‌ها و شناسایی دام‌های آلوده به بیماری از دام سالم، همچنین پرداخت غرامت برای کشتار دام‌های آلوده نیازمند تأمین اعتبار لازم از سوی منابع ذی ربط برای رفع تهدید خطر این بیماری در منطقه است.

وی از واکسیناسیون و مایه‌کوبی رایگان بیماری تب برفکی دام در مناطق این شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به تأمین واکسن مورد نیاز از سوی دامپزشکی اردبیل و در راستای تحقق خواسته مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام‌های سنگین خلخال اجرا می‌شود.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Vet
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
0
با سلام‌. عامل بیماری بروسلوز باکتری می باشد پس در درج اخبار دقت شود که اشتباها به جای باکتری .ویروس ذکر نشود.
نظر شما
ادامه