کد خبر: ۵۰۳۳۰

بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران (PETA) ضمن انتشار یک ویدیو مقامات یونان را به سرپوش گذاشتن بر حیوان‌آزاری و رفتار ظالمانه‌ای که با الاغ‌های مشهور جزیره «سانتورینی» می‌شود، متهم کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سانتورینی، جزیره‌ای در یونان با کوچه‌های سنگفرش شده، روستاهای سراسر سفیدپوش و غروبی خیره‌ کننده مقصد مشهوری برای گردشگران است که گر چه مکانی دنج و آرام در جنوب شرقی دریای اژه محسوب می‌شود اما فعالان حقوق حیوانات مقامات آن را به سوءاستفاده و رفتار نامناسب با الاغ‌هایی متهم کرده‌اند که یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره محسوب می‌شود و از گونه‌های در معرض خطر به شمار می‌رود.

مقامات یونانی این جزیره همچنین از این بابت که مانع فعالیت‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این جزیره می‌شوند و فشار بیش از حدی به الاغ‌ها برای جابه‌جایی گردشگران و بارها به آن‌ها وارد می‌کنند، سرزنش می‌شوند.

این اتهامات حدود یک سال پس از آن وارد شده که دولت یونان با تظاهرات خشونت‌آمیز جدید و انتقادهای بین‌المللی مواجه شده است و اقداماتی فوری را از جمله ممنوعیت حمل بار سنگین توسط الاغ‌ها به منظور حفاظت از این گونه‌های در معرض خطر نسبت به سوء‌استفاده‌ها تصویب کرد.

با این حال فعالان حقوق حیوانات می‌گویند پس از تصویب این قانون هنوز هیچ تفاوتی در رفتار با الاغ‌های این جزیره احساس نمی‌شود چرا که مقامات به نوعی با آگاهی چشم خود را بر این حیوان‌آزاری‌ها برای کسب سود بیشتر و رونق گردشگری می‌بندند.

سال‌ها فعالیت مسالمت‌آمیز فعالان زیست محیطی و حقوق حیوانات به منظور توقف این حیوان‌آزاری‌ها در سانتورینی هیچ فایده‌ای نداشته است و این موضوع فعالان را بر آن داشته تا به تظاهرات‌، فشارها و اقدامات خشونت‌آمیزتری علیه مقامات محلی یونانی روی بیاورند.

کارشناسان بر این باورند در صورتی که الاغ‌های جزیره سانتوینی رها نشوند، این گونه از الاغ‌ها به زودی منقرض خواهند شد.

الاغ‌ها زمانی کلید حمل و نقل و کشاورزی در این جزیره محسوب می‌شدند اما در دهه‌های اخیر به دلیل مدرنیزه شدن و فشارهای ناشی از گردشگری که به این الاغ‌ها وارد شده، جمعیتشان با کاهش شدیدی مواجه شده است. طبق داده‌های دانشگاه آتن، جمعیت الاغ‌های این گونه تنها در نیم قرن اخیر کاهش ۹۶ درصدی داشته است، به طوری که از ۵۰۸ هزار راس در سال ۱۹۵۵ میلادی به حدود ۱۲ هزار راس در سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است. از این میان حدود ۲۰۰۰ راس در جزیره سانتورینی باقی مانده‌اند که بزرگ‌ترین جمعیت الاغ‌های این گونه در معرض خطر را در یونان تشکیل می‌دهند.

 
نظر شما
ادامه