کد خبر: ۵۰۳۳۳

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ۶۰ درصد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو کشور در سال‌های اخیر به سیستان و بلوچستان اختصاص داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر مهدی طباطبایی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت:  تب کریمه کنگو به راحتی قابل کنترل است و می‌توان به آسانی و با رعایت اصول بهداشتی شامل آموزش نکات ایمنی و بهداشتی به مردم و نظارت بر خرید گوشت ذبح شده از محل‌های معتبر و استاندارد توسط شهروندان، عوارض ناشی از این بیماری را به حداقل رساند.

وی افزود: بیشترین علت ابتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان به قاچاق دام و عرضه غیرمجاز آن مربوط می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد۹ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو از ابتدای امسال تاکنون‌در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اقشار مختلف جامعه، برپایی نشست‌های آگاهی افزایی در مناطق دارای بیشترین درگیری بیماری، فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های عمومی و پذیرش و درمان بیماران در بیمارستان بوعلی زاهدان را از مهمترین اقدامات این دانشگاه برای پیشگیری و مقابله با این بیماری عنوان کرد.

دکتر طباطبایی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: افرادی که نقش مستقیم در نگهداری و کشتار دام دارند باید حتماً از وسایل حفاظتی از جمله دستکش، چکمه، پیراهن آستین بلند و روپوش استفاده کنند تا مورد گزش کنه ناقل این بیماری و آلودگی به ترشحات و خون حیوان قرار نگیرند.

وی ادامه داد: گوشت حیوان ذبح شده باید حداقل ۲۴ ساعت و جگر و دل و قلوه آن حداقل ۴۸ ساعت در دمای پایین (درون یخچال) نگهداری و سپس برش داده شود و برای قطعه قطعه کردن گوشت نیز دستکش و روپوش مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ و میر بالایی دارد و همه گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.

 
نظر شما
ادامه