کد خبر: ۵۰۳۴۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
در پی برخوردهای اخیر با حیوانات خانگی در کشور:
در بخشی از این بیانیه آمده است: آیا به این فکر شده است که حیوانات خانگی نیاز به معاینات پزشکی دارند و در صورت خارج نشدن از منزل، چگونه نزد پزشک برده شوند؟
 

حکیم مهر: در پی برخوردهای اخیر با حیوانات خانگی در کشور، جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک، متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

با توجه به اخبار منتشره پیرامون دستگیری تعدادی از هموطنان عزیزمان به دلیل همراه داشتن حیوان خانگی، جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک به عنوان مرتبط ترین تشکل صنفی در این زمینه، بر خود لازم می‌داند نکاتی را جهت روشن‌تر شدن ابعاد این موضوع به اطلاع برساند:

 واقعیت این است که جامعه انسانی در ایران با موارد و مسایلی روبروست که شاید تا دهه گذشته نیز به عنوان دغدغه مطرح نمی‌شده‌اند ولی امروزه به عنوان واقعیتی مهم و غیرقابل انکار باید مورد واکاوی قرار گیرد که نگهداری از حیوانات خانگی یکی از این موارد است.

 البته ایرانیان از دیرباز رابطه خوبی با حیوانات به واسطه رفع نیازهای اولیه مثل خوراک و نیروی کار و حیواناتی مانند سگ به عنوان همراه و نگهبان، داشته‌اند، اما امروزه نگهداری از حیوانات خصوصاً در محیط های شهری به دلایل دیگری نیز انجام می‌گیرد، از جمله استفاده از سگ‌ها در امداد رسانی، نیروهای نظامی و انتظامی، پلیس مواد مخدر، کمک به درمان بسیاری از اختلالات رفتاری و موارد مشابه که برای همگان واضح و مشخص است. اما بعد دیگری نبز در این زمینه وجود دارد که گویا عامدانه مغفول مانده است و آن نگهداری از حیوانات به دلایل مختلف عاطفی است.

 امروزه ایرانیان بسیاری حیوانات را به جهت محبت بی‌دریغی که از آنها دریافت می‌کنند و همچنین رابطه بسیار نزدیک عاطفی که با آنها دارند، نگهداری می‌کنند. این مهربانان، حیوانات خانگی خود را جزیی از زندگی‌شان می‌دانند و با کمی اغراق آنها را عضوی از اعضای خانواده خود می‌پندارند و چه زیباست این نوع نگاه! و چه نازیباست نگاهی که محبت به حیوانات را تقبیح می‌کند.

 شاید دیگر وقت آن رسیده که الگوهای شکست‌خورده مدیریتی که قائم بر پاک کردن صورت مسائل و نادیده گرفتن واقعیات است را دور بریزیم و الگوهای صحیح و کارآمد مدیریتی را جایگزین آن کنیم. با دیدگاه درست به این موضوع، حیوانات نیز مانند ما ساکن زمین هستند و حق استفاده از نعمات خداوندی را دارند و به جرم انسان نبودن! نمی‌توان آنها را از حقوقشان محروم کرد؛ آنها نیز مانند ما نیازمند محیطی برای زندگی، خوراکی برای خوردن و مراقبت‌های پزشکی هستند.

 حال اگر گفته شود کسی حق ندارد حیوان خانگی خود را از منزل خارج کند، معنایی جز پاک کردن صورت مسئله ندارد و کوه مشکلاتی که به تبع آن ایجاد خواهد شد را چه کسی پاسخ خواهد داد؟ آیا به این فکر شده است که حیوانات خانگی نیاز به معاینات پزشکی دارند و در صورت خارج نشدن از منزل، چگونه نزد پزشک برده شوند؟ عواقب سنگین مسائل مربوط به بهداشت عمومی ناشی از این مشکل را چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود؟ آیا به این توجه شده که جدا کردن حیوان خانگی از صاحب آنها چه آسیب‌های عظیم روحی و روانی به خانواده تحمیل می‌کند؟ حال ظلمی که به حیوان مظلوم و بی‌گناه می‌رود، بماند.

 در این نوشتار، بحث بر سر قانون نیست چرا که قوانین در این زمینه به مانند بسیاری از قوانین دیگر به قدری کلی و مبهم است که با برداشت سخت‌گیرانه می‌توان همه را متهم و مجرم شناخت یا با کمی تسامح همه را شهروندانی محترم به حساب آورد، بلکه بحث بر سر نوع نگاهیست که فرهنگ طبیعت‌دوستی، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را هدف قرار داده است. و در آخر اینکه آیا بهتر آن نیست که به جای ندیدن و حذف صورت مسئله، واقعیات را ببینیم و آن را قانونمند کنیم؟ می‌توان با وضع قوانین منطقی و کارآمد و نظام‌مند کردن شرایط نگهداری از حیوانات خانگی، جامعه‌ای سالم و با نشاط داشته باشیم. مبارزه فیزیکی با داشتن تجهیزات ماهواره علی‌رغم داشتن قانون مدون برای آن در طول 25 سال گذشته و میزان موفقیت در این امر، سالیان سال مبارزه با ویدیو و... هنوز به خاطرمان هست! آزموده را آزمودن خطاست.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
3
صنف تحصیل کرده و زحمت کشیده ای که هر روز و هر لحظه با مشکلات جدیدی روبرو می شود...
تحت هرگونه فشاری،قطعا ازین بیانه با رسا ترین صدا حمایت میکنیم.

یکی از فعالیین طب داخلی دام کوچک
حمید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
6
متاسفم برای مسیولین این مملکت
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
7
اصولا چرا باید یک موجود زنده‌ای را که خداوند آفریده از آزادی و نور و آفتاب و درخت و گیاه و اسمان و راه رفتن و .....محروم کرد؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
6
باز خوبه یکی از دامپزشکی واکنشی نشان داد، سازمان و نظام که مثل همیشه منفعل و ساکت هستمد
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
3
متاسفانه سارمان دامپپزشکی و نظام هر دو سالهاست که هیچ حرکتی در جهت پشتیبانی و حمایتی از فیلد دام کوچک انجام نداده اند. ولی جالب تر این است که بازدید های دوره ای بازرسین دامپزشکی از کلینیک ها به طرز عجیبی سخت گیرانه می باشد! در فیلد پزشکی که وزارت بهداشت مجری و ضابط سلامت انسان ها می باشد به این شکل از مراکز خصوصی مثل کلینیک ها و بیمارستان ها و مطب ها سرکشی نمی کنند....
به رسمیت نشناختن این فیلد در سازمان خود باعث و بانی تمام مشکلات می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
بسیار زیبا و قابل تحسین شما وصف نمودید.... از ماست که بر ماست
نظر شما
ادامه