کد خبر: ۵۰۳۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

«بطور خاص از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم، آموزش حمایت از حقوق حیوانات و حیوان‌دوستی به دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهد. مدرسه بزرگ‌ترین محل برای آموزش آینده‌سازان کشور است و چقدر شایسته است که این موضوع هم در کنار بسیاری از موضوعات مهم دیگر به فرزندان این مرز و بوم آموزش داده شود.»

به گزارش حکیم مهر به نقل از میهن امروز، «بنفشه شجاع» یکی از آن دست افرادی است که همیشه دغدغه حیوانات را داشته و معتقد است باید حقوق آن‌ها حفظ شود. وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد جانورشناسی و دکترای تخصصی بهداشت موادغذایی دامپزشکی است، شش سال پیش تصمیم گرفت موسسه هستی بانان ایرانیان که حامی حقوق حیوانات است را به ثبت برساند.

بی‌تردید تصویب لایحه حمایت از حقوق حیوانات می‌تواند در مقابل برخورد نامناسب با آن‌ها تاثیرگذار و بازدارنده باشد، به صورتی که برخورد با متخلفان در زمینه آزار و اذیت حیوانات حتی منجر به جرایمی همچون حبس می‌شود.

فرصتی دست داد تا به سراغ بنفشه شجاع، مدیر موسسه هستی بانان ایرانیان برویم تا هم از عملکرد موسسه ایشان و هم از دغدغه و چالش‌های پیش‌روی آن باخبر شویم.

موسسه هستی بانان ایرانیان چه رسالتی را دنبال می‌کند؟

من این موسسه را شش سال پیش به ثبت رساندم تا ضمن ارائه خدماتی به حیوانات در حد خود موضوع حمایت از آن‌ها را پیگیری کنم. یکی از عمده وظایف موسسه ما این است که به کمک همکاران‌مان حیوانات شهری هر منطقه را شناسایی و سپس اقدام به عقیم‌سازی‌ها آن‌ها کنیم.

در این راستا با شهرداری آن منطقه قراردادی را می‌نویسیم تا بخشی از منابع مالی برای انجام این کار تامین شود، هرچند که این بودجه هرگز جواب‌گوی تمام کارهایی که ما روی حیوان انجام می‌دهیم نیست، زیرا پس از عقیم‌سازی روی به واکسیناسیون، انگل‌تراپی و تگ‌گذاری حیوان می‌آوریم و کلی از زمان و بودجه خود را صرف آموزش و فرهنگ‌سازی مردم در برخورد با حیوانات می‌کنیم.

به نظر من آگاه‌سازی جامعه در این رابطه بسیار اهمیت دارد و نباید پشت خدمت‌رسانی به حیوانات گم شود. شک ندارم اگر آموزش ما به مردم درست و منطقی باشد بسیاری از امور در این حوزه بهتر از همیشه به نتیجه خواهد رسید. همچنین موسسه هستی بانان ایرانیان در بخش غذارسانی به حیوانات هم فعال است و سعی می‌کنیم غذای خشکی که برای آن‌ها مشکل ایجاد نمی‌کند و در ضمن باقی‌مانده‌ای از آن در طبیعت بجای نمی‌ماند را در اختیار این حیوانات قرار دهیم.

موسسه از کمک‌های مردمی هم برخوردار است؟

ما مرتباً و از راه‌های مختلف و مخصوصاً فضای مجازی با مردم در ارتباط هستیم و کار خود را به اطلاع آن‌ها می‌رسانیم تا در صورت تمایل، کمک این عزیزان را دریافت کنیم. امداد به حیوانات آسیب‌دیده هم جزو کارهایی است که موسسه ما دنبال می‌کند.

این امدادرسانی شامل هر حیوانی است که با آن برخورد می‌کنیم که البته باید تخصص امداد به آن حیوان را هم داشته باشیم. کاملاً روشن است که این کارها و مخصوصاً امدادرسانی به حیوانات، نیازمند کمک‌های مردمی است که خوشبختانه گاهی این کمک‌ها به حساب موسسه واریز می‌شود.

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آن روبرو هستید، چیست؟

بزرگ‌ترین چالش، شهرداری‌های متخلف هستند که مصوبه وزارت کشور مبنی بر عقیم‌سازی و واکسیناسیون و کنترل بهداشت و سلامت حیوان را زیرپا می‌گذارند و بعضاً حیوانات را می‌کشند که در برخی مواقع نوع کشتن حیوان خیلی غیرانسانی و دردناک است. چالش دیگر، برخی از مردم هستند. عده‌ای به دور از علم و حتی توام با برخی مسائل خرافاتی با حیوان برخورد می‌کنند.

از طرفی، چون تاکنون قوانینی در حمایت از حیوانات وضع نشده هر فردی به خود اجازه هر نوع برخورد با حیوان را می‌دهد. کمبود منابع هم یکی دیگر از چالش‌های همیشگی موسسه ما است. حقیقتاً با منابع مالی اندکی که در اختیار داریم نمی‌توانیم آن‌طور که باید و شاید به وظیفه و رسالت خود عمل کنیم.

مهم‌ترین خواسته شما چیست؟

بطور خاص از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم، آموزش حمایت از حقوق حیوانات و حیوان‌دوستی به دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهد. مدرسه بزرگ‌ترین محل برای آموزش آینده‌سازان کشور است و چقدر شایسته است که این موضوع هم در کنار بسیاری از موضوعات مهم دیگر به فرزندان این مرز و بوم آموزش داده شود. همان‌طور که همه ما موظیم با هم‌نوع خود مهربان باشیم باید این روش و منش را با حیوانات هم داشته باشیم.

برخی افکار عجیب و غریب در خصوص حیوانات بیدا می‌کند که اگر فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی سیستم آموزش و پرورش و رسانه‌ها انجام شود، شرایط به مراتب بهتر از وضع موجود خواهد بود. از طرفی لازم و ضروری است که نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر بررسی لایحه حمایت از حقوق حیوانات و منع حیوان‌آزاری و برخورد قاطع با افرادی که به این موجودات آسیب می‌رسانند را به سرانجام برساند زیرا اگر این موضوع و دغدغه به قانون تبدیل شود خیلی از مسائل و ناهنجاری‌ها خود به خود پایان می‌پذیرد.

متاسفانه سال‌هاست که شاهد دست به دست شدن فیلم‌های آزار و کشتن حیوانات هستیم که مطمئناً این روش غیراخلاقی باب دل هیچ انسانی نیست و امیدوارم شاهد روزی باشیم که هیچ عکس و فیلمی از حیوان‌آزاری به چشم نخورد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
خانم شجاع :
وقتی تجاوز به یکی از مهمترین حقوق حیوانات میکنید و آنها را عقیم و اخته میکنید،سخن از مدافعیت حقوق حیوانات نزنید.
پاسخ ها
شجاع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
کنترل حیوانات شهری در همه ی کشورها انجام میشه و راهکار درست و کاملا علمی و‌منطقی برای کیفیت بهتر زندگی حیوانات و بهداشت جامعه و‌حیوانات و‌کنترل بیماری ها امری مهم تلقی میشه ، شهر طبیعت نیست که حیوان زادولد طبیعی داشته باشه مرگ توله ها با زجر اکثرا از ضعف و کرسنگی و بیماری یا تصادفات ناشی میشه ،شما اکر حتی ذره ای خود حیوان گرسنه و ترسیده و مریض و باردار یا با چندین بچه اواره رو در نظر بگیرید به دنیا نیامدن و محکوم به مرگ تدریجی نشدن خیلی بهتر از کیفیت پایین و تعداد بالاست ، لطفا منطق و‌احساس رو موازی با آگاهی کامل در نظر بگیرید
نظر شما
ادامه