کد خبر: ۵۰۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با هدف تولید داخلی و خودکفایی کشورمان، پس از چند سال تحقیقات موفق شدند دانش فنی تولید پروبیوتیک برای تغذیه زنبور عسل را به دست آورند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر ناهید مژگانی» با اشاره به مقاومت های میکروبی و اثرات  منفی مصرف آنتی‌بیوتیک ها در صنایع مختلف از جمله صنعت زنبورداری گفت: مطالعات متعددی در دنیا به منظور شناسایی پروبیوتیک ها و کاهش عوارض آنتی بیوتیک ها انجام می شود و در موسسه رازی نیز از چند سال گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پروبیوتیک ها تا کنون به عنوان مهمترین و بهترین جایگزین آنتی بیوتیک شناخته شده اند، افزود: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که با تعدیل باکتر های معده و روده اثری سلامت بخش روی میزبان خواه انسان یا حیوان دارند.

این محقق با اشاره به تلاش های محققان موسسه رازی در زمینه پروبیوتیک ها، یادآور شد: شناسایی باکتری های پروبیوتیک در موسسه رازی موضوعی تازه نیست و بیش از دو دهه سابقه دارد اما در سال های اخیر با همکاری بخش زنبور عسل در موسسه رازی به طور مشخص روی شناسایی پروبیوتیک برای تعذیه زنبور عسل کار کردیم که خوشبختانه به نتایج مطلوبی رسیدیم.

مسئول آزمایشگاه پروبیوتیک در موسسه رازی توضیح داد: در این طرح پس از شناسایی و جداسازی باکتری های پروبیوتیک در دستگاه گوارش زنبور عسل، اثرات ضد میکروبی آنها در شرایط آزمایشگاهی و مزارع پرورش زنبور عسل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج ارزیابی ها نشان داد این باکتری ها نه تنها علیه بیماری های زنبور عسل کارایی دارند که اثرات مفیدی علیه بیماری های انسان و دام نیز داشته و قادرند بسیاری از عوامل بیماری زا را مهار کنند.

وی با اشاره به دو بیماری پرچالش زنبور عسل به نام های لوک آمریکایی و اروپایی یادآور شد: زنبور داران به ناچار برای مبارزه، کنترل و درمان این بیماری ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند اما با مصرف پروبیوتیک ها می توان از ابتلای زنبور به این بیماری های خطرناک و تحمیل خسارات فراوان اقتصادی و بهداشتی به صنعت زنبورداری پیشگیری کرد.

دکتر مژگانی، کاهش تلفات زنبور عسل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش تولید مثل، افزایش جمعیت زنبورها و بهبود سیستم هضم و جذب مواد غذایی را از جمله اثرات مفید پروبیوتیک ها نام برد و افزود: امکان استفاده همزمان این محصول با سایر داروهای زنبور عسل بدون ایجاد تداخل دارویی وجود دارد. 

براساس این گزارش، به منظور تجاری سازی دانش فنی تولید پروبیوتیک برای زنبور عسل، مذاکراتی با شرکت هایی از بخش خصوصی انجام شده و پس از نهایی شدن مذاکرات، این محصول به زودی با برند مشترک موسسه رازی و بخش خصوصی به بازار عرضه خواهد شد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
آلودگی لاروها ی زنبور به باکتریها موجبات بروز بیماری لوک امریکایی و اروپایی می گردد.مصرف پروبیوتیک در تغذیه زنبوران کارگر و ملکه نقشی در پیشگیری بیماری لوک ندارد.
نظر شما
ادامه