کد خبر: ۵۰۳۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

دامپزشکی مازندران با اعلام این که بیماری تب کریمه کنگو در استان تحت کنترل است، از دامداران بویژه در دامداری های سنتی خواست تا همچنان رعایت مسایل بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، تعدد دام ها و همچنین تعداد زیاد دامداری های سنتی در مازندران باعث شده تا این استان هر ساله در معرض درگیری با بیماری تب کنگو قرار گیرد، ولی بنابر اظهارات دامپزشکی مازندران امسال وضعیت حادی ایجاد نشده است و این بیماری تحت کنترل است.

کارشناسان دامپزشکی مازندران توصیه می کنند که اگر انجام اقدامات اولیه پیشگیرانه مانند سمپاشی دامداری ها اانجام شود از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در دام های استان جلوگیری می شود.

سال های قبل همزمان با شیوع تب کریمه کنگو در کشور، دامداری های نقاطی از مازندران بویژه مناطق غرب استان از این بیماری متاثر می شد و گاهی به ابتلای انسانی هم می انجامید.

پارسال حدود ۱۰ نفر که عمدتاً از غرب مازندران بودند به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده بودند که در همان مراحل اولیه شناسایی و درمان شدند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر لزوم رعایت نسبت به احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با افزایش دمای هوا در این استان گفت: سمپاشی دامداری ها به عنوان اصلی ترین راه پیشگیری و کنترل این بیماری است.

«دکتر حسین رضوانی» افزود: در حالی که سال های قبل هنگام مشاهده بیماری در دام، سمپاشی مراتع و دامداری ها انجام می شد، اما امسال با تدابیر پیشگیرانه اندیشیده شده پیش از آغاز فصل گرم سال، دامپزشکی مازندران سمپای کانون های پرخطر بیماری را انجام داد.

وی توضیح داد: با شروع فصل گرما، امکان بروز و شیوع برخی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان که منشاء دامی دارند، افزایش می یابد که توصیه می شود دامداران و مصرف کنندگان ضمن توجه به رعایت مسایل بهداشت فردی، توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

رضوانی گفت: بیماری هائی چون تب‌خونریزی دهنده کریمه - کنگو از جمله بیماری‌هایی هستند که همزمان با آغاز فصل گرما احتمال شیوع پیدا می کنند که علاوه بر وارد کردن خسارات سنگین اقتصادی، قابلیت انتقال بین انسان و حیوان را دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می یابد، گفت: این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم بیشتر از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان را دارد.

وی کشتار دام در کشتارگاههای صنعتی را بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو دانست و افزود: در کشتارگاههای صنعتی، دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل حضور دارد و قبل، حین و بعد از کشتار محل را بازرسی می کند و بعد از آن هم گوشت در سردخانه تا ۲۴ ساعت نگهداری می شود و سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود و از این طریق هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست.

مدیرکل دامپزشکی مازندران به مردم توصیه کرد؛ حتماً گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی تهیه، به بر چسب و مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها نیز توجه ویژه کنند، گوشت تازه مصرف نکنند و گوشت را دستکم به مدت ۲۴ ساعت پس از نگهداری در یخچال مصرف کنند.
رضوانی با اعلام اینکه کنه ها، عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو هستند، بر ضرورت سمپاشی بدن دام و اماکن دامی در جلوگیری از بروز این بیماری تاکید کرد.

وی به دامداران توصیه کرد در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از دامپزشکان، دامداران، سلاخان، قصابان و افراد عادی جامعه که با دام و لاشه دام سر و کار دارند به عنوان افراد در معرض تهدید این بیماری نام برد و از آنان خواست تا علاوه بر رعایت بهداشت فردی، به توصیه های دامپزشکی هم توجه ویژه داشته باشند.

وی گفت طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران سه نفر از دامداران در غرب استان در اثر بیماری تب کریمه کنگو بستری شدند که یکی از آنان گیلانی است که در رامسر بستری شد.

رضوانی بیان داشت: حال این افراد خوب است و با توجه به اینکه به موقع در بیمارستان بستری شدند، فرایند مداوای آنان مطلوب و رو به بهبودی هستند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
1
بالاخره كدوم مصاحبه درسته؟ تكذيب يا تائيد؟
نظر شما
ادامه