کد خبر: ۵۰۴۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مرکز کنترل جمعیت سگ‌های آزاد برای نخستین بار و بعد از 96 سال از تاسیس بلدیه سنندج کار خود را آغاز کرد؛ مرکزی که قرار است با عقیم‌سازی این حیوانات چند نشان را همزمان بزند ...

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مشکل فقط این نیست که چرا با آنها خوش‌رفتاری نمی‌کنیم؛ مشکل اصلی انجاست که اصولاً فراموش کرده‌ایم آنها نیز همانند ما حق و حقوقی دارند. اولین و پیش پا افتاده‌ترین حقی که هر کدام از ما برای خود قائل هستیم، اما خیلی راحت و بدون هیچ‌گونه نگرانی این حق حیات را از دیگر جانوران این سیاره سلب می‌کنیم.

بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سگ در دنیا وجود دارد که براساس اعلام سازمان سلامت جهانی، ۲۰۰ میلیون آن آزاد است.

 نرخ بالای زاد و ولد در سگ‌ها هم وضعیت را صدچندان بدتر می‌کند. سگ‌های ماده از حدود ۸ ماهگی می‌توانند باردار شوند، آنها معمولاً دو بار در سال زایمان می‌کنند و بسته به نژاد، ممکن است در هر زایمان تا حدود ۱۵ توله به دنیا آورند.

کم نیستند انسان‌هایی در همین شهر که میلیون‌ها تومان برای سگ‌های خانگی خود در ماه هزینه می‌کنند اما در نقطه مقابل، خشن‌ترین رفتارها را با سگ‌های آزاد از سوی همین انسان‌ها شاهد هستیم.

بحث سگ‌های ولگرد و تردد آنها در برخی نقاط شهر سنندج به ویژه در مناطق حاشیه‌ای به یک چالش تبدیل شده و صدای خیلی‌ها را درآورده است.

نگرانی‌های ناشی از بروز مشکلات بهداشتی و درمانی و حتی امنیتی ناشی از وجود این حیوانات موجب شده این موضوع بارها رسانه‌ای شود و به عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم مطرح شده است.

امروزه با توجه به شناخت برخی از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان‌ها، در هیچ نقطه‌ای حضور آزاد سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌ها امری پذیرفته شده‌ نیست.

بر اساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها که جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و ...، و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری دانسته است.

تجربه‌های مختلف در کشورهای پیشرفته مانند آلمان نشان داده است عقیم کردن نه تنها یک راه انسانی بلکه تنها راه موثر برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست است. در این کشورها، نه تنها پناهگاه‌ها و سرپرستان سگ‌هایشان را عقیم می‌کنند بلکه پروژه‌هایی برای زنده‌گیری، عقیم‌سازی و آزاد کردن سگ‌های بی‌خانمانی که به زندگی در محیط بیرون عادت کرده‌اند، وجود دارند.

این کشورها با پیاده‌سازی برنامه‌های درازمدت، فراگیر و عقیم‌سازی مشکل سگ‌های بیخانمان و شیوع هاری را به کلی حل کرده‌اند و با این روش انسانی جمعیت سگ‌ها را طوری کنترل کرده‌اند که نه تنها نیازی به کشتن سگ‌ها با مرگ آسان یا هر مرگ دیگر  وجود ندارند، بلکه در آنها کشتن سگ‌ها به هر مرگی و در هر نهادی جرم محسوب می‌شود، راه حلی که بعد از کش و قوس‌های زیاد بلاخره امروز در سنندج عملیاتی شد.

کنترل جمعیت سگ‌های آزاد نیازمند همکاری سایر دستگاه‌هاست

معاون خدمات شهری و معاونت فنی و امور زیربنایی شهرداری سنندج در این باره اظهار کرد: مرکز کنترل جمعیت سگ‌های آزاد برای نخستین بار و بعد از 96 سال از تاسیس بلدیه سنندج کار خود را آغاز می‌کند.

 «عبدالسلام سپهر» عنوان کرد: شهرداری در سنوات گذشته بحث کنترل سگ‌ها را به صورت اتلاف آنها انجام می‌داد که این روش کاری غیرانسانی و گاها مورد اعتراض افراد زیادی از دوستداران و مدافعین حیوانات بود.

وی هزینه‌بر بودن این کار را یکی از دلایل مهم عدم اجرای این رویه در سنوات گذشته عنوان کرد و گفت: با توجه به تعاملاتی که انجمن مافی ژین با شهرداری برقرار کرد، از موضوع استقبال کردیم.

معاون خدمات شهری و معاونت فنی و امور زیربنایی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: شهرداری سنندج نقش جاده صاف‌کن را برای انجام این حرکت داشته و بخش عمده کار توسط همین انجمن مردمی انجام شده و ما امکانات را در اختیار آنها گذاشته‌ایم.

سپهر ابراز امیدواری کرد، این روند ادامه داشته باشد و شاهد فعالیت هرچه بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد در انجام کارهای مختلف در کنار دستگاه‌های اجرایی باشیم.

وی از سایر دستگاه‌ها مانند محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی که در انجام چنین اقدامی نقش داشته‌اند تقدیر کرد و گفت: ادامه این کار با توجه به هزینه‌بر بودن نیازمند استمرار این دست همکاری‌ها و  خیرین است.

 مطابق دستورات دین با حیوانات برخورد نمی‌شود

 رئیس شورای شهر سنندج هم عنوان کرد: در معدود جلسات و برنامه‌هایی که در سطح شهر برگزار می‌شود شاهد چنین ویژگی هستیم که تعداد حاضرین بیشتر از جمعیت مدنی و اجتماعی باشند.

 «غریب سجادی» خاطرنشان کرد: سال‌های زیادی است به این قناعت رسیده‌ایم که مردم به ویژه فعالان مدنی و اجتماعی از لحاظ فکری در کنار مسوولان حضور دارند.

وی افزود: استفاده از انجمن‌های مردمی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و بیش از پیش شاهد رونق آن باشیم تا بتوانیم از این ظرفیت تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم.

سجادی اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری موارد شاهد هستیم که مطابق دستورات دین با حیوانات برخورد نمی‌شود و حق آنها در جوامع بشری مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: انسان‌ها به نوعی عمل کرده‌اند که عرصه برای مابقی جانداران تنگ شده است که امیدواریم با این دست فعالیت‌ها شاهد توجه بیشتر به حقوق دیگر موجودات زنده باشیم.

کنترل جمعیت حیواناتی مانند سگ‌ها حائز اهمیت است

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد سنندج هم گفت: بحث بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یک بحث مهمی است که در حوزه بهداشت عمومی اهمیت جدی دارد به ویژه در مورد حیواناتی که آزادانه در جوامع انسانی زندگی می‌کنند و ناقل بیماری‌ هستند.

 «دکتر امیری» تصریح کرد: رعایت بهداشت عمومی و کنترل جمعیت حیواناتی مانند سگ‌ها برای جلوگیری از خدشه‌ وارد شدن به بهداشت عمومی حائز اهمیت است و باید توسط دستگاه‌های متولی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد سنندج در مورد عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد هم گفت: با توجه به اینکه زاد و ولد اینها در هر دوره به صورت چند قلوزایی است و در هر دوره چهار تا هشت زاد و ولد دارند بخاطر همین یکی از راه‌های کنترل جمعیت آنها، عقیم‌سازی است که به کنترل جمعیت آنها به ویژه در محیط شهری کمک می‌کند.

طرح کنترل جمعیت حیوانات به دور از کشتار آنها ضروری بود

عضو هیئت انجمن مافی ژین هم با بیان اینکه این انجمن در سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده و این حرکت نیز با همکاری شهرداری سنندج و برخی دیگر از دستگاه‌ها کلید خورده است.

 «مهناز آرمند» گفت: کشتار حیوانات برای مهار و کنترل جمعیت آنها کاری غیرانسانی و راه حل موقت برای این مشکل است.

وی افزود: به واسطه گسترش جمعیت شهری و حرکت حوزه مسکن به سمت مناطقی که در گذشته محل سکونت حیوانات بوده، طرح کنترل جمعیت حیوانات به دور از کشتار آنها ضروری بود.

آرمند خاطرنشان کرد: امکان نگهداری 30 قلاده سگ در ماه در این مرکز وجود دارد که در صورت حمایت جدی شهرداری و سایر بخش‌ها می‌توانیم این آمار را افزایش دهیم.

وی گفت: سگ‌ها بعد از چرخه دوباره به محیطی که از آن جمع شده‌اند برمی‌گردنند چرا که معدوم کردن این حیوانات چرخه محیط زیست را به هم می‌زند.

آرمند عنوان کرد: این سگ‌ها برای کنترل جمعیت دیگر جانواران مفید است و وجود این حیوانات بویژه در اطراف روستاها و مناطق حاشیه شهرها احشام را از خطر حمله گرگ‌ها بویژه در فصل سرما در امان نگه می‌دارد.

ماشین زنده‌گیری سگ‌های آزاد به درخواست مردمی وارد محلات می‌شود و آنها را به این مرکز انتقال می‌دهد.

شبانه 10 تا 12 سگ را تلف می‌کردیم

علی از پرسنل شهرداری سنندج است که یک ماه است در این مرکز فعالیت می‌کند کاری که در عین سختی و مشکلات، برای او شیرین و لذت‌بخش است.

می‌گوید: کمبود آب و امکانات از مشکلات این مرکز است کمبودهایی که در فرآیند شروع به هر کاری بسته به نوعش وجود دارد.

وظیفه دادن غذا و نظافت سگ‌ها را به عهده دارد به گونه‌ای که تمام طول ساعت کاری‌اش پر می‌شود و گاهی مواقع وقت برای سرخاراندن پیدا نمی‌کند.

علی اخیرا در قالب اکیپ‌هایی شبانه به مناطق و محلات سنندج می‌رفتند و با تفنگ جان سگ‌ را می‌گرفتند، موضوعی که موجب می‌شد مردم با آنها برخورد نمایند.

می‌گوید؛ شبانه 10 تا 12 سگ را تلف می‌کردیم به این کار راضی نبودم ولی چاره‌ای نداشتیم تا اینکه این مرکز راه‌اندازی شد و الان سگ‌ها را برای عقیم‌سازی به مرکز انتقال می‌دهیم.

نخستن اقدام، شناسایی و جداسازی سگ‌های بیمار است که از سایر سگ‌ها جدا شده و قرنطینه می‌شوند، سگ‌های سالم در لیست نوبت‌دهی برای عمل قرار می‌گیرند و بعد از عقیم‌سازی پلاک‌گذاری می‌شوند.

سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی پلاک‌گذاری می‌شوند

پاهایمان را در حوضچه آب تمیز می‌کنیم و وارد سالن می‌شویم اگرچه بوی سالن کمی آزاردهنده است اما محیط و سالن نگهداری سگ‌هاکاملا تمیز است.

تعدادی از سگ‌ها در خواب هستند و تعدادی هم در حالی که مردمک چشمانشان را با سرعت به این طرف و آن طرف می‌گردانند جمعیت اطراف را نظاره می‌کنند.

اتاق جراحی هم در همین سالن البته در مقیاس کوچک‌تری قرار گرفته اتاقی که تابلوی ورود ممنوع دارد و باید کاملا تمیز و استرلیزه باقی بماند.

سگ‌ها بعد از عمل جراحی در نهایت پلاک‌گذاری می‌شوند و بعد از صدور شناسنامه بهداشتی در همان نقطه‌ای که جمع‌آوری شده رهاسازی می‌شوند و این پروسه‌ای است که مدام تکرار می‌شود...

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
چقدر قشنگ میگن تلف میکردیم!
چون لفظ کشتن مشمئز کننده س.خیلی از سگارو که با تیر میزنن حیوون بیچاره زجرکش میشه البته این خوش بینانه ترین سناریوست
امیدوارم انسان متوجه بشه هرچی بلا سر مخلوق خدا که دارای حس هست میاره سم میشه میفته تو سفره خودش
نظر شما
ادامه