کد خبر: ۵۰۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیریت شیوع بیماری (Outbreak Management ) اتحادیه اروپا، به‌وسیله دفتر VS و با حمایت از شبکه دامپزشکان اروپا انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مصاف، نظارت بر سیستم بهداشتی حیوانات توسط وزارت کشاورزی و از طریق ممیزی‌ها صورت می‌گیرد و بازدید از مزارع دام به‌صورت سالانه انجام می‌گیرد.

در مورد بیماری زبان آبی که در فرانسه شیوع پیدا کرد، قبل از اولین مورد مشاهده‌شده در فرانسه یک طرح نظارت بر مزارع دام در نزدیکی مرز بین هلند و فرانسه برای شناسایی هر موردی اجرا گردید. پس از مشاهده اولین مورد در سال 2007 دولت فرانسه شروع به حذف دام‌های بیمار کرد ولی در اواخر سال 2007 پس از شیوع بیماری در سطح وسیع‌تر استراتژی فرانسه به واکسیناسیون تغییر یافت (OECD, 2012).

فرانسه در سال 2009 تصمیم گرفت تا تمام گاوها و گوسفندان خود را واکسینه نماید. بودجه مشترک اتحادیه اروپا و بودجه ملی کشورهای عضو برای کشاورزان آسیب‌دیده بیماری‌های اپیدمیک در سال 2008 برابر با 168 میلیون یورو (246 میلیون دلار) و در سال 2009 برابر با 30 میلیون یورو (44 میلیون دلار) بود.

شرایط کنترل بیماری‌های دام از یک مزرعه به مزرعه دیگر و از یک نوع بیماری به نوع دیگر متفاوت است. در حال حاضر هزینه واکسیناسیون در کشورهایی مثل فرانسه توسط خود کشاورز پرداخت می‌شود. در سال 2010 هزینه تخصیص داده‌شده از طرف بودجه مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا برای برنامه واکسیناسیون دام فرانسه برابر با 146 میلیون یورو بود که حدود 30 میلیون یورو نیز از طرف مقامات دولتی فرانسه و نیز کشاورزان  به این مبلغ اضافه‌شده است، ولی عمده هزینه‌های تأمین سلامتی دام از طرف کشاورز پرداخت می‌گردد که تعیین میزان آن مشکل است.

در آلمان نیز هزینه برخی از اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و یا نظارت بر سلامت دام به‌صورت مشارکتی و با کمک‌های دولتی انجام می‌گیرد (OECD, 2009 ).

تعدادی از کشورهای اروپایی (بلژیک، هلند، اسپانیا، دانمارک، آلمان و فرانسه) سلسله اقداماتی عملیاتی را جهت واکسیناسیون دام برای مبارزه با بیماری ویروسی زبان آبی دام اجرایی کرده‌اند. اتحادیه اروپا پذیرفت که 100درصد هزینه تولید واکسن به‌علاوه 50درصد هزینه واکسیناسیون مزارع دام را متقبل شود. بلژیک در ماه مه سال 2008 سلسله اقدامات ملی واکسیناسیون را آغاز کرد. واکسیناسیون برای گاوها و گوسفندان اجباری و برای بزها و گوزن‌ها و گوساله‌ها اختیاری بود. هزینه واکسیناسیون و مدیریت آن‌ها توسط اتحادیه اروپا؛ اداره ایمنی مواد غذایی بلژیک و صندوق بهداشت دام تحت پوشش قرار گرفت (OECD, 2009 ).

مالیات بر مصرف آنتی‌بیوتیک در اتحادیه اروپا

گزارش سال 2015 کمیسیونO’Neill  اتحادیه اروپا تأکید می‌کند با توجه به تأثیرات منفی مصرف آنتی‌بیوتیک در تولیدات دام و طیور در مصرف‌کنندگان نهایی با اعمال مالیات بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کشاورزان مجبور می‌شوند تا با در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود به سمت استفاده از گزینه‌های جایگزین و ایمن‌تر یعنی مصرف واکسن ترغیب شوند.

در این گزارش بیان می‌کند که اعمال مالیات باید برای استفاده‌های پیشگیرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها و نه استفاده از آن برای درمان صورت گیرد و میزان مالیات باید برای آنتی‌بیوتیک‌هایی که احتمال وقوع مقاومت برای انسان و دام در مورد آن‌ها بالاست بیشتر باشد.

در سال 2013 در دانمارک یک استراتژی جدید مدیریت ریسک معرفی گردید که مالیات‌های متفاوتی را برای آنتی‌بیوتیک‌های مختلف اعمال می‌کرد: مالیات 0.8 درصد برای پنی‌سیلین‌های ساده؛ مالیات 5.5 درصد برای اکثر آنتی‌بیوتیک‌های دیگر و مالیات 0.8 درصد در مورد CIA، ولی طبق همین قانون مصرف واکسن معاف از مالیات بود.

هدف از اعمال این قانون ارتقای سلامتی تولیدات دام و طیور و افزایش انگیزه برای استفاده از واکسن‌ها و نیز ارتقای استفاده مسئولانه و به‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها بود. درآمد حاصل از این قانون نیز برای ارتقای استفاده مسئولانه از آنتی‌بیوتیک‌ها اختصاص داده شد ( APUA. 2010 ).

منابع:

 1. APUA (2010) Antibiotics in food animal production : A forty year debate SITUATION ANALYSIS OF ANTIBIOTIC MISUSE IN U . S . FOOD ANIMALS. Newsletter

 2. OECD, 2009: Agricultural Policies in OECD Countries: Monitoring and Evaluation 2009-P:137

 3. OECD (2012), Livestock Diseases: Prevention, Control and Compensation Schemes, OECD Publishing

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
با سلام مطلب خلاصه؛ بسیار عالی به جا و کاربردی برای الگو برداری در خصوص نحوه ی مدیریت بهداشتی دام بلاخص در خصوص نحوه ی هزینه ها در کشورهای توسعه یافته بود.
نظر شما
ادامه