کد خبر: ۵۰۴۱۵

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای پلاک‌گذاری دام های سبک و سنگین استان اعتباری در نظر گرفته نشده است لذا مردم هزینه ها را تقبل نکرده و تمایلی به این کار ندارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «محمود اشرفی‌گل» عصر چهارشنبه در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: براساس مصوبه هیات دولت در بهمن ماه پارسال مقرر شد تمامی دام‌ها به منظور جلوگیری از قاچاق دام پلاک گذاری شوند و هویت آنها در سامانه پنجره واحد جهاد کشاورزی ثبت شود.

وی بیان کرد: مصوبه ای ابلاغ شد که دامدار باید هزینه‌های پلاک‌گذاری را پرداخت کند که مجری طرح انتخاب و کار آغاز شده اما روند کار بسیار کند است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، ۳۰ هزار نفر شتر و حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین (گاو) در استان باید پلاک‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه هزینه های پلاک‌گذاری شتر زیاد است، عنوان کرد: تصمیم داریم حداقل تا پایان شهریورماه دام شتر استان را پلاک‌گذاری کنیم تا با پدیده قاچاق مواجه نشویم.

اشرفی‌گل در ارتباط با شترهای توقیفی شهرستان نهبندان گفت: مالکان این دام‌ها اعلام می‌کنند شترهایی که پیاده در حال تردد هستند به ظن قاچاق توقیف می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ نفر شتر در نهبندان پلاک‌گذاری شده است گفت: در این شهرستان حدود ۱۵ هزار نفر شتر موجود است که پلاک‌گذاری چهار هزار نفر نیز به زودی انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: برای پلاک‌گذاری دام با کارخانجات فعال در این زمینه قرارداد منعقد شد و شماره ۱۵ رقمی شامل دام، کارخانه تولید کننده و گونه دام به عنوان هویت در این ارقام گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه برای پلاک‌گذاری هر نفر شتر ۳۵ هزار تومان (هر گوش) هزینه می شود، عنوان کرد: دامداران برای پرداخت این هزینه مشکل دارند و همراهی نمی کنند.

اشرفی‌گل تصریح کرد: اکنون بحث خروج دام از کشور مطرح است، اما کسی که توانایی دارد دام زنده وارد کند بایستی شرایط به گونه ای فراهم شود تا از مسیر قانونی دام وارد شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: شترهای ایرانی با افغانی از نظر نژاد و ظاهر هیچ تفاوتی با هم ندارد لذا بر اساس قانون هرگونه حمل و نقل بدون پلاک این دام قاچاق محسوب می‌شود.

اصغری افزود: برای پلاک‌گذاری دام باید ابتدا با سیستان و بلوچستان مکاتبه انجام شود در غیر اینصورت استان ما نیز گرفتار قاچاق این دام خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه قاچاق دام در سه ماه امسال ۴۴ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شد که ۴۶ پرونده رسیدگی شده است.

محمدحسین اشرفی افزود: همچنین برای ۳۳ پرونده حکم محکومیت و ۱۳ پرونده حکم برائت صادر شده است.

وی بیان کرد: در زمینه قاچاق شتر نیز چهار پرونده مربوط به شهرستان نهبندان وارد شعب تعزیرات حکومتی شد که ۱۲۷ نفر شتر توقیف شد که ۹ میلیارد و ۲۹۳ میلیون ریال جزای نقدی برای این پرونده‌ها صادر شد و پرونده‌ها در حال تجدید نظر است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: اکنون سه هزار و ۱۱۳ انبار اقلام کالایی در سامانه جامع انبارها ثبت شده است که این عدد شاید افزایش یا کاهش یابد.

علی تهوری افزود: هر ماه یکبار از شرکت‌های پخش سایر اقلام کالایی اعلام موجودی دریافت می‌شود و در این زمینه افراد حقیقی و حقوقی به صورت خوداظهاری بایستی انبار کالای خود را ثبت کنند.

وی درباره شناسنامه دار کردن انبارهای کالا اظهار داشت: از سال گذشته بعد از نوسانات نرخ ارز که بیشتر حول محور احتکار کالا مدنظر بود به علت افزایش قیمت وارداتی و قاچاق، عرضه کالای قاچاق در استان کاهش یافت.

وی بیان کرد: در شش ماه دوم پارسال ۲۵۰ انبار رسمی کالاهای اساسی برای ۱۱ قلم در سامانه سامد ثبت شد که مورد بازرسی قرار می‌گیرد و چنانچه کالای اساسی در این سامانه درج نشده باشد مصداق کالای احتکار محسوب می‌شود.

تهوری گفت: در شهرستان‌ها یکسری اقلام کالایی مانند مرغداری‌ها و نهاده‌های دامی ورودی دارد اما خروجی ندارد ضمن اینکه بیشتر شهرستان‌های کوچک از شرهای بزرگ خرده فروشی می‌کنند لذا ممکن است در سامانه انبارها ثبت نشوند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه نظارت بر سامانه انبارها جزو چهار استان برتر کشور است گفت: ذیل سامانه انبارها، داشبورد مدیریتی پایش نیز راه اندازی شده است که بر اساس آن شاخص‌ها، گزارشات و نمودارها پویا است و هر لحظه می‌توان عملکرد سازمان را مشاهده کرد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: وظیفه سازمان بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا مبارزه با قاچاق در سطح عرضه واحدهای صنفی و غیرصنفی است که با بازرسی و همکاری پلیس آگاهی و اماکن، خیلی از گروه‌های کالایی از سال ۹۴ تاکنون در سطح عرضه استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه هم اصناف قانونمند هستند و موارد را رعایت می‌کنند و هم بازدیدها به گونه‌ای بوده که به جرأت می‌توان گفت استان کمترین سطح قاچاق را در سطح عرضه دارد.

تهوری اظهار داشت: کالاهای دخانی قاچاق در استان تقریباً نزدیک به صفر شده و در معرض دید وجود ندارد و کشفیات نیز بر اساس ستادهای خبری و به میزان بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: در سایر گروه‌های کالایی مانند میوه قاچاق و لوازم آرایشی و بهداشتی با گشت‌های مشترکی که برگزار شده است کمترین سطح را داریم و عرضه در مرحله پاکسازی است اما نظارت‌ها مداوم با دستگاه‌های ذیربط در حال انجام است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کالاهای سلامت محور اولویت بازرسی هاست عنوان کرد: در این زمینه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات حکومتی بازرسی و نظارت‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بازرسی و نظارت‌ها در استان تشدید شده است یادآور شد: در راستای تأمین نیاز افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند ۵۸۰ کارت عاملیت مجاز با شرایط خاص در استان صادر شده است که تنها این افراد مجاز به ارائه دخانیات هستند.

 
نظر شما
ادامه