کد خبر: ۵۰۴۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

نشان جغرافیایی عسل کنار استان بوشهر با علامت تجاری ۱۴۳-GI  توسط اداره کل مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت ملی رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بخشی از پوشش جنگلی استان بوشهر را درختان کنار (سدر) شامل می‌شوند که بیشتر در دامنه کوه ها بصورت دیم می‌روید و درختی گرمسیری و مقاوم در برابر کم آبی و نور خورشید است و میوه آن مصرف انسانی و حیوانی دارد و برگ‌های آن علاوه بر غذای دام برای تهیه مواد دارویی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

این درخت در فصل پاییز گرده می‌دهد و زنبورداران در این فصل کندوهای خود را برای تولید عسل از نقاط مختلف کشور به استان بوشهر انتقال می دهند. میوه گونه بومی درخت کنار در استان بوشهر ریز و کم گوشت است اما درسال های اخیر گونه‌های جدیدی از کنار با عنوان "پیوندی" در این استان در قالب باغ دست کاشت ایجاد شده که با تولید میوه های دانه درشت و خوشمزه نقشی مهم در اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری و تولید عسل دارد.

عسل کنار دارای خواص دارویی ویژه‌ای است که در میان مردم استان بوشهر و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان زیادی دارد و قیمت هر کیلوگرم آن براساس کوهی و پرورشی بودن آن بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳ میلیون ریال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: از این پس واحدهای تولیدی عسل در استان می توانند علامت ثبت ملی محصول ۱۴۳- GI را روی بسته بندی های تولیدی خود درج کنند که این علامت نشانه تمایز عسل کنار استان با عسل تولیدی دیگر استان‌ها خواهد بود.

«سید حسین حسینی محمدی» افزود: ظرفیت و توانمندی های فراوان استان بوشهر علاوه بر صنایع بزرگ موجود در صنایع تبدیلی، کوچک و غیره می‌تواند فرصت بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری صنعتی و توسعه صادرات غیر نفتی فراهم آورد.

سال گذشته در استان بوشهر ۷۰۰ تن عسل تولید شد که از این میزان ۵۰ درصد عسل کنار بود.

یکهزار و ۱۰۰ زنبوردار با ۱۶۰ هزار کندو دراستان بوشهر فعالیت دارند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
اگر دقیق محاسبه کنند در سال۳۵۰ تن میوه کنار برداشت نمیشه که ادعا میکنند ۳۵۰ تن عسل کنار بدست می آورند!
سعید کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
1
سلام
اولا امار و ارقام شما کاملا اشتباه هست
درسته یکهزار و ۱۰۰زنبوردار در استان فعالیت دارن ولی این منوط میشه به پرورش و در فصول تولید به لحاظ گرمای زیاد تعداد این پرورش دهنگان از یکهزار و ۱۰۰به حدود فقط۵۰نفر اون هم نه با کل زنبورستان با حدود نصف زنبورستان اقدام به برداشت عسل کنار میکنن اونم بخاطر تلفات زیادی که داره

دوما این درخت فقط مال بوشهر نیست سراسر قسمت جنوب کشور محل رویش این درخت هست در ضمن فقط نوع بومی که میوه ریز داره مد نظر زنبورداران هست چون نوع هندی یا پیوندی به لحاظ شهد فقیر هست

در ضمن این عسل قبلا در کشورهای حوزه خلیج فارس مورد اهمیت خاصی قرار گرفته بود و در همون کشورها از اهمیت تولید خاصی برخوردار بود حدود ۲۰سال پیش حالا ما تازه پی به اهمیت این محصول بردیم بهتره خودمونو اذیت نکنیم اختلاس و رانت راحت تره مثل اون نماینده مجلس که رفت لکسوز عوض کنه در گیر شد شما هم فشار ب خودتون نیارید زنبور داری دیگه چیزی ازش نمونده که بخاید سرمایه گزاری کنید انشالله بعد شما که اومدن از اولش به فکر این قشر بد بخت خواهند بود
نظر شما
ادامه