کد خبر: ۵۰۴۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی دو کانون سیاه زخم در دام‌های این استان خبر داد و گفت: این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امید جمشیدی» در نشست کمیته بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سال گذشته 8 کانون دامی بروسلوز (تب مالت)، 11 کانون سل گاوی و دو کانون شاربن (سیاه زخم) در دام‌های این استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون بر علیه شاربن و تب مالت در تعداد زیادی از دام‌های استان انجام گرفت، عنوان کرد: سیاه زخم یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات بوده که توسط باکتری باسیلوس آنتراسیس ایجاد می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست افزود: بیماری‌های تب مالت، حیوان گزیدگی، هاری، سیاه سرفه، تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو و بیماری سالک مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان در این استان است.

«ظفر پریسایی» خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت یکی از بیماریهای بومی استان بوده که میزان بروز شناسایی شده این بیماری در استان 17 در هر 100 هزار نفر جمعیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیویه بویراحمد نیز در این نشست با تشریح ضرورت آشنایی با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 61 درصد بیماری‌های عفونی و 75 درصد بیماری‌های نوپدید مشترک بین انسان و حیوان هستند.

«دکتر ابراهیم نعیمی» تصریح کرد: این بیماری‌ها به دلیل وجود مخازن، ناقلین و عوامل بیماری‌زای متعدد خطر انتقال بیمارستانی (تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو) توانایی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در سیستم مراقبت بهداشتی اهمیت ویژه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: بدون همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی پیشگیری و کنترل موثر این بیماری‌ها وجود ندارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
همه بیماریهای قدیمی دارند بر می گردند.
خدا به دادمان برسد.
مدیران هم که اغلب خبری ندارند و یا از کاهش 70 درصدی خبر می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
من نفهمیدم
میشه پاراگراف ذیل را معنی کنید

«دکتر ابراهیم نعیمی» تصریح کرد: این بیماری‌ها به دلیل وجود مخازن، ناقلین و عوامل بیماری‌زای متعدد خطر انتقال بیمارستانی (تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو) توانایی ایجاد می‌کند.
نظر شما
ادامه