کد خبر: ۵۰۴۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

اداره کل شیلات گلستان اعلام کرد: در پی ارسال گزارشی مبنی بر وجود تلفات مشکوک به بیماری ویروسی لکه سفید در یکی از مزارع مجتمع میگو گمیشان، مبارزه و معدوم سازی کانون آلودگی در این مزرعه آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شیلات گلستان، تصمیمات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری و تلفات احتمالی ناشی از آن اتخاذ شد و ملاحظات فنی و بهداشتی مورد نظر مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین از نظر اقدامات قرنطینه ای نیز هرگونه تبادل تجهیزات، غذا، تردد کارکنان بدون هماهنگی و اطلاع دامپزشکی ممنوع است.

برای انجام اقدامات کنترلی و نظارتی، اکیپی متشکل از کارشناسان دامپزشکی و شیلات تا پایان دوره تولید به صورت مستمر در سایت مستقر خواهند شد و برای پایش لحظه ای بیماری و پیشرفت آن، برنامه ریزی خواهند کرد.

در حال حاضر تامین نیازهای ترکیبات ضدعفونی کننده توسط دامپزشکی و شیلات مورد بررسی قرار گرفته و تلاش برای تامین اعتبارات و انتقال و بهره برداری مواد در مزارع آلوده ادامه دارد و بخشی از عملیات ضدعفونی در کانون آلودگی تا مرز ۸۰ درصد با موفقیت انجام شده است.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان روز پنجشنبه شیوع بیماری لکه سفید در تعدادی از مزارع پرورش میگوی گمیشان را تایید کرد و به ایرنا گفت: با مثبت شدن نتایج نمونه برداری اولیه، شیوع بیماری لکه سفید در ۶ مزرعه سایت گمیشان محرز است و از این تعداد دو مزرعه در حال اضطرار قرار دارد.

بیماری لکه سفید بعنوان جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.

هر چند ۲۲ سال پیش در اثر شیوع بیماری لکه سفید افزون بر ۸۰ درصد از میگوهای پرورشی مزارع ژاپن و چین را از بین برد اما گفته شده لکه سفید میگو درقاره کهن آسیا جنبه اپیدمی دارد.

این درحالیست که کارشناسان پرورش میگو با افزودن عصاره گیاهان داروئی، ویتامین ها، مشوق های ایمنی زا به غذا و همچنین اصلاح باکتریایی به موفقیت هایی دست یافته اند.

از آنجایی که میگوهای آلوده به این ویروس پلاکهای سفید رنگی را از خود به جای می گذارند که دلیل آن رسوب و عدم جذب کلسیم است؛ این بیماری لکه سفید نامیده می شود.

سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان تنها مجتمع تولید میگو در شمال ایران است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در مجتمع پرورشی گمیشان از گونه 'وانامی' است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز در این منطقه پرورش و به وزن ۱۵ گرم می رسد، از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طور متوسط سه و نیم تن در هکتار می توان میگو برداشت کرد.

هم اینک سطح زیرکشت ۳۲ مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان افزون بر ۶۵۰ هکتار است، طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا ۴۰ هزار هکتار، تولید ۷۵ هزار تن میگو و ۲۵ هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.

این ظرفیت در مجموع برای ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترشریمپ
|
United States of America
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
لطفابرخلاف نام بیماری دنبال لکه های سفید بروی کاراپاس نباشید.دراغلب مواردفرم حادوفوق حاد بیماری بروز میکند که این علامت تیپیک مشاهده نخواهدشد.البته میگوهای زنده مانده درچنین استخرهایی باانجام سایرتست های تخصصی بهترین مولد خواهند بود جهت تولید مولد SPR
دکتر
|
United States of America
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
2
وقتی که دامپزشکان و متخصصین ابزیان کشور در سایت های مشابه وجود نداشته باشه و مهندسین شیلات پرچم دار باشن نهایت همین میشه
نظر شما
ادامه