کد خبر: ۵۰۴۶۷
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
نگاه شما:
تعداد واحدهای دکترای عمومی دامپزشکی حدود ۲۳۰ است که از کارشناسی ارشد کشاورزی و دامپروری که تمام واحدهای آنها از دیپلم تا پایان مدرک فوق‌لیسانس به ۱۸۰ واحد هم نمی‌رسد، بسیار بیشتر است ...
 

حکیم مهر: یکی از خوانندگان محترم حکیم مهر در یادداشتی نوشت:

یکی از استادان محترم که همراه با تعدادی از دامپزشکان برای اخذ مدرک PhD به انگلستان رفته بودند خاطره جالب توجهی را نقل می کردند که در ارتباط با بحث ماست. ایشان می گفتند: «وقتی که خدمتکاران دانشکده در انگلستان می دیدند که ما دامپزشکان ایرانی در هنگام مکالمه با یکدیگر دائما به هم "دکتر"، "دکتر" خطاب می کنیم با حالت تمسخر و استهزا تمام می خندیدند و می گفتند اگر شما دکتر بودید که برای اخذ دکترا به انگلستان نمی آمدید؟؟!»

توضیح اینکه در انگلستان مدرک دامپزشکی عمومی همانند مهندسان زراعت و علوم دامی BSc  یعنی Bachelor of Science (لیسانس) است و از لفظ دکتر فقط برای PhD استفاده می کنند.

وزیر کشاورزی اسبق (دکتر کلانتری) هم می گفت که «عنوان دکتر نبایستی برای دامپزشک عمومی به کار رود! زیرا من که برای اخذ دکترا به غرب رفته بودم از عنوان دکتر واقعی فقط برای متخصصین استفاده می شد.»

سر مخالفت و عناد شدید رشته های کشاورزی و علوم دامی با دامپزشکی در همین است که چون در غرب مدرک دامپزشکی معادل لیسانس است، بایستی مدرک دکترای دامپزشکی ایران هم همانند کشورهای خارجی لیسانس باشد.

در حالی که مدرک دامپزشکی عمومی ایران از اول که تشکیل شد با تقلید از دکترای عمومی پزشکی یک رشته طولانی مدت 6 تا 7 ساله با مدرک معادل حداقل فوق لیسانس نه لیسانس بود و تعداد واحدهای آن حدود 230 و پزشکی حدود 300 است که از کارشناسی ارشد فعلی کشاورزی و دامپروری که تمام واحدهای آنها از دیپلم تا پایان مدرک فوق لیسانس به 180 واحد هم نمی رسد، بسیار بیشتر است.

یکی از دلایل تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در سال 1365 ضمن هدف گذاری برای حل مشکل واردات شرم آور پزشک بنگلادشی و هندی و اعزام گسترده بیماران به خارج از کشور به دلیل کمبود شدید پزشک عمومی، خلاصی از بحث و جدل های بی پایان بین استادان دانشگاهی پزشک و استادان غیر پزشک رشته های فنی مهندسی و کشاورزی و دامپروری بود که تازه از خارج برگشته بودند و اصرار داشتند که نظام آموزشی متعارف جهان بعد از دیپلم شامل یک دوره لیسانس حدود 3.5 ساله، فوق لیسانس دو ساله و یک دوره سه ساله تخصص (PhD) است و مدرک دکترای عمومی گروه پزشکی شامل پزشکی، دامپزشکی، دندان پزشکی و داروسازی یک مدرک غیر قابل قبول است که با این الگوی جهانی هم خوانی ندارد!

در دهه 1370 که تعدادی از دامپزشکان عمومی به هندوستان برای اخذ PhD  اعزام شده بودند، دانشگاه های هند نمی پذیرفتند، زیرا استدلال می کردند که DVM  طبق عرف جهانی یک مدرک حرفه ای معادل لیسانس (BSc ) است و بایستی به طور منطقی پس از آن فوق لیسانس (MSc ) و دکترا (PhD ) گذرانده شود. تا اینکه هیاتی به سرپرستی استاد مرحوم دکتر بابا مخیر و استاد دکتر سید مهدی کیایی به هندوستان اعزام شدند تا توضیح دهند که با وجود تشابه شکلی، مدرک DVM  ایران با DVM  آمریکا و فرانسه به دلیل مدت زمان دو سال بیشتر و واحدهای اختصاصی افزون تر، متفاوت است و دامپزشک ایرانی می تواند بلافاصله دوره PhD  را بدون گذراندن MSc  هم شروع کند و از آن زمان هم بر خلاف پیش از انقلاب، وزارت علوم دیگر اجازه نداده است که دامپزشکان ایرانی برای اخذ مدرک فوق لیسانس (MSc ) به خارج اعزام شوند و فقط اعزام برای اخذ PhD را می پذیرد!

برای روشنی بیشتر اذهان نسل جوان به استحضار می رساند که بسیاری از استادان خارج رفته نظیر دکتر بازرگانی (انگلستان)، دکتر راد (آمریکا)، دکتر نوروزیان (آمریکا)، دکتر نورمحمدزاده (فرانسه)، دکتر هورشتی (آمریکا) و دکتر طباطبایی (آمریکا) با مدرک فوق لیسانس (MSc ) به ایران برگشتند نه با مدرک PhD؟؟! یعنی که در آمریکا معمولا مدرک دامپزشکان ایرانی را بر طبق نظام خودشان معادل لیسانس ارزیابی می کنند!

در اینجا ممکن است برخی از افراد نا آشنا با سیستم آموزشی آمریکا تلاش کنند که بدون توجه به محتوای آموزشی دوره های پیش دامپزشکی (PriVet ) و پیش پزشکی (PriMed ) آمریکا و اینکه استثنائا به دلیل اهمیت بسیار زیاد این دو رشته از نظر نظام سلامت ممکن است گذراندن لیسانس زیست شناسی هم برای اخذ مدرک لیسانس دامپزشکی (BVSc ) و پزشکی (BMSc ) به عنوان پیش شرط مطرح شود، به صورت ساده انگارانه سنوات آنها را با هم جمع بزنند و بگویند پس مدرک ایران و آمریکا همسان هستند! در حالی که نمی دانند که بر طبق معیارهای وزارت علوم ایران، مدارک دامپزشکی و پزشکی ایران کارشناسی ارشد و دامپزشکان آمریکایی کارشناسی ارزیابی می شود. ضمن اینکه دوره پیش دامپزشکی (PriVet) آمریکا که حدود 20 واحد است شامل دروس غیر تخصصی و عمومی همچون ادبیات، فیزیک، شیمی و تاریخ آمریکاست.

 

انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مهدی ر
|
Canada
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
2
25
خوب دکترهای داروساز که کلا طول تحصیلشان ۱۰ ترم است چی ؟ پس آنها هم دکتر نیستند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
5
11
بیخیال شو حکیم جان ،همه رو خودمون میدونیم نکته اینجاس به اندازه تعداد واحدهای گدرانده شده و همون فوق لیسانس و سختی شعل ،دریافتی متناسب نداریم
دکتر xy
|
United States of America
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
2
25
پس از این به بعد خطاب به پزشک و دندانپزشک و داروساز هم یه سوت بزنیم بگیم هی یارو .
وزیر قبلی ...........................
بجای این حاشیه ها به مشکلات دامپزشکی برسید . چرا حالا چیزای خوب رو از غرب و امریکا یاد نمیگیرید. فقط دنبال حاشیه هستید واسه دامپزشکی.
پاسخ ها
اسکندر مقدونی
| France |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
مثلا به جای پزشک یا داروساز یا دندانپزشک بگیم مهندس! آهای مهندس لطفا دندان منو بی حس کن و بکش!( احمقانه است ). واقعا چه بی سوادهایی در این کشور مسئولیت دارند.
اسکندر مقدونی
|
France
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
5
20
وزیر سابق ................! همین ندانم کاری های آن ها باعث شده که دامدار بیچاره فرق مهندس دام پرور و دامپزشک را نداند و هر دو را دکتر یا مهندس خطاب کند!
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
3
23
جناب عیسی کلانتری در کل زمان مسئولیتشان چه در جایگاه صدارت کشاورزی و فلاحت و چه اکنون در معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست چه گلی بر سر این مملکت زده اند که هنوز خود را دانش آموخته ی آمریکا دانسته و به مدرک دامپزشکان گیر داده اند؟ من دقیقا تو برنامه ی رادیو ایران از زبان خود جناب کلانتری شنیدم که فرمودند : من از محیط زیست شاید ۵ درصد هم نمیدانم فقط برای مدیریت و هماهنگی مدیران رده بالا و میانی سازمان محیط زیست این مسئولیت رو قبول کردم.اینم میشه آخر و عاقبت کار.مثل اینکه من به عنوان یه دامپزشک ،وزیر نفت شده ام.دقیقا پاشنه آشیل مدیریت و عواقب ناشی از سوء مدیریت در کشور عزیزمان همینجاست که هیچ کس جای خودش نیست و جالبتر اینکه از پست و مقام هم دست بردار نیستند واینست حال و روز امروز وطمن ما : ایران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
4
18
لفظ دکتر خطاب به حرفه نیز میباشد
و معادل پزشک می باشد
دامپزشک، پزشک و ...
ضمن آنکه مشکل در این موارد نیست و بهتر است ایشان(آقای کلانتری و هم ........هاشان )حسادت را کنار بگذارند و ایشان به فکر کار و تلاش باشند
نیکلاس مادورو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
7
مشکل کشور ما این نیست دانشمند در ایران به هر کی یه آچار دست بگیره میگن مهندس و به هر کی آمپول زدن بلد باشه میگن دکتر حتی آبدارچی و راننده ادارات دکتر خطاب میشن دنبال حاشیه نباشید مشکلات کشور و دامپزشکی خیلی بیشتر از اینهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
14
هرکسی را که بخت برگردد اسبش اندر طویله خر گردد
گر عروسی کند به شهر زنان شب اول عروس نر گردد
بخت دامپزشکی توی مملکت ما همچون خیلی از رشته های تولیدی برگشته کارش هم نمیتواانیم بکنیم. یک روز میگن دامپزشک دکتر نیست روز دیگر میگن مگر دامپزشک مطب داره که دنبال حق مطب هستن و هرروز یک چیز دیگه. برای من دامپزشک مهم نیست که یک وزیر نا اگاه من را چه خطاب کند برای من مهم است که دنیا به من و شغل من چگونه نگاه میکند. همین که یک روز را به نام روز جهانی دامپزشک اختصاص داده اند آن مهم است.آن وزیر اگر تدبر داشت واز طریق استعدادش به وزارت رسیده بود یک کشور با این همه استعداد تولیدی را به یک وارد کننده از ارمنستان ،هند و افقانستان تبدیل نمیکرد.
دامپزشک عمومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
17
..........! (خودم سه نقطه گذاشتم)
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
24
ما دو مدل نظام عمده در سیستم آموزشی طب (پزشکی دامپزشکی دندانپزشکی) جهان داریم:
1.نظام لیسانس و فوق لیسانس
2.نظام دکترای حرفه ای و رزیدنسی

فقط کشورهای انگلستان و استرالیا و نیوزلند افریقای جنوبی نظام اول را دارند
و باقی کشورها مثل: امریکا کانادا فرانسه سوئد دانمارک برزیل ژاپن ایران و.. نظام دوم را دارند
حتی دامپزشکانی که بین این کشورها جابجا میشوند هم گاهی گیج می شوند

در خصوص ذکر نام دکتر کسی که لیسانس پزشکی و دامپزشکی و.. را در گروه اول میگیرد رسما عنوان دکتر را نخواهد داشت اگر چه مردم عامه به او دکتر میگویند. ولی در گروه دوم عنوان رسمی دکتر اطلاق میگردد.

نکته دیگر این که حتی اگر یک دکتر عمومی از ژاپن به انگلستان برود و در آنجا پروانه کار بگیرد، عنوان رسمی دکتر قبل از اسمش ذکر میشود!!

در این گزارش کشورهای گروه اول را کل دنیا فرض کرده اند که ابدا این طور نیست و حتی آنجا هم ما دکتر هستیم!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
3
5
ولی DVM در ایران با توجه دوره حدود زمان 6 سال پس از دیپلم و واحدهای بسیار بیشتر آن، کارشناسی ارشد ارزیابی می شود.
در حالی که DVM آمریکا و کانادا با احتساب شروع دروس آناتومی و بافت شناسی به عنوان نخستین واحدهای اختصاصی دوره ای چهار ساله و هشت نیمساله، بدون پایان نامه (Dissertation) و حدود 140 واحد درسی است و با وجود عنوان دکترای "حرفه ای (Professional)" باز هم لیسانس ارزیابی می شود. به طوری که با یک لیسانس دامپزشکی انگلیسی که به آمریکا مهاجرت کرده باشد همانند DVM برخورد می شود و نام وی هم "داکتر" است

و این سخن که دوره بلافصل DVM آمریکا همیشه رزیدنسی است کاملا اشتباه است!

زیرا یک دکتر عمومی دامپزشک در آمریکا بسته به نوع رشته از جمله علوم پایه یا بالینی، کاربردی و یا تحقیقاتی صرف، می تواند مسیرهای رزیدنسی، MSc و سپس PhD یا DSc یا DVSc را طی کند.

البته در صورت سطح بالای یک فرد دارای مدرک DVM و تایید کفایت علمی و عملی وی توسط سوپر وایزر بخش، این امکان هم هست که مستقیما وارد دوره های PhD و DVSc شود.

همچنانکه می بینیم در مراکز دانشگاهی آمریکا، اکثریت دامپزشکان و پزشکان پس از ذکر مدرک عمومی DVM و MD خود حداقل مدرک MSc را هم دارند یا اینکه MSc و PhD را می نویسند و یک دامپزشک می تواند در حوزه پزشکی انسان ادامه نحصیل بدهد و کاملا راه باز است.
و نکته دیگر، رزیدنسی صرف، ارزش آکادمیک ندارد!!! مگر اینکه
حداقل MSc را هم کسب کرده باشد یا دوره به شکل PhD-Residensy یا DVSc باشد که هر دو از نوع Doctoral Residensy هستند یعنی هم زمان با گذراندن واحدهای تخصصی و تز تخصصی ملزم به حضور در فعالیت های عملی یا آزمایشگاهی بخش هم هستند و یک آزمون جامع پایانی (برد تخصصی) را هم بایستی بگذرانند.

از طرف دیگر فقط انگلستان و دو سه کشور دیگر مدرک لیسانس دامپزشکی را ندارند بلکه هند، پاکستان، ایرلند، عراق و تقریبا تمام کشورهایی که زمانی مستعمره انگلستان بودند هم دارای مدرک لیسانس پزشکی و دامپزشکی هستند و اصطلاح Surgeon در آنجا به شکل رسمی به جای عنوان "داکتر" استفاده می شود و منظور از آن فقط جراح نیست!

جالب است که مدرک دامپزشک عمومی در کشور همسایه "حکیم" نام دارد که با وجودی که (همانند DVM بلژیک و هلند)
در کشور خودشان کارشناسی ارشد یعنی معادلMSc ارزیابی می شود، ولی یادم هست که وزارت علوم مدرک "حکیم" چند نفر دامپزشک عمومی را که در ترکیه تحصیل کرده بودند ناقص تشخیص داد و آنها را موظف به گذراندن تعدادی از واحدهای درسی تخصصی، عملیات بالینی کارورزی و پایان نامه برای اخذ مدرک DVM در دانشگاه های خودمان کرد.

بسیار جالب است که مرحوم Blood مولف ارزشمند کتاب مشهور Veterinary Medicine فقط دارای مدرک لیسانس دامپزشکی (BVSc) بود!

سخن آخر اینکه، تا چند سال پیش در ترجمه انگلیسی سازمان دامپزشکی ایران همانند American Veterinary Medical Associaton که برای تاکید بر جنبه های مبارزه با بیماری ها زئونوز و ضوابط طبابت حرفه ای دامپزشکی واژه Medical وحود داشت.
یعنی عنوان انگلیسی آن Iranian Veterinary Medical Association یا IVMO بود. ولی متاسفانه پس از انتقال به وزارت جهادسازندگی، با این توجیه واقعا اشتباه و مضحک که واژه Veterinary به تنهایی معنای دامپزشکی را می دهد نام دامپزشکی ایران را از IVMO به IVO تغییر دادند؟؟!
در صورتی که این نوابغ! توجه نداشتند که اگر این استدلال سخیف درست می بود بنابراین نام دکتر دامپزشک و دانشکده های دامپزشکی هم بایستی به جای DVM و Faculty of Veterinary Medicine، به ترتیب به DV و Faculty of Veterinary تبدیل می شد؟؟!
دامپزشک 83
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
21
1
ارزیابی باید بر اساس درآمد باشه واقعا دامپزشک عمومی یا phd در ایران در حد دکتری است؟ لفظ دکتر به دامپزشکان تنها دست و پای ما را بسته و مشکلات فراوانی هم برای ما پیش آورده
پاسخ ها
اسکندر مقدونی
| France |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
باشه. شما درست میگین.حالا که اینطوره همه ی ما مهندس دامپزشکی! هستیم و از این به بعد هر همکاری به همکار دیگری رسید، بهتره بگه سلام مهندس! حالت خوبه مهندس!
حیف از عمری که توی این مملکت ... گذشت تا هر روز با آدم های مریض تری سر و کله بزنیم.
شیلا شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
اگر دامپزشک هستید لطفا کمی همیت شغلی داشته باشید .
شیلا شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
3
19
من واقغا برای سایت شما که عنوانش حکیم مهر دامپزشکی است متاسفم که بزرگانی مثل دکتر طباطبایی و دکتر بازرگانی را فوق لیسانس خطاب می کنید و احترام اساتیدی اینچنینی که چشم و چراغ نظام دامپزشکی این کشور هستند را نگه نمی دارید . من به حرفهای آن آقایی که مدرک دامپزشک را زیر سوال برده کاری ندارم چون بعضیها اصولا حرف زیاد میزنند روی سخنم با شما است که چرا چنین صحبت های توهین آمیزی را نشر می دهید . در سایت های مربوط به پزشکان کوچک ترین توهینی چاپ نمی شود و اگر هم چاپ شود با عکس العمل شدید پزشکان مواجه می شوند . ضمنا خوب است پیش از نشر این صحبت ها کمی راجع به دامپزشکی در امریکا و اروپا سرچ می کردید و بعد این حرف ها را به شکل بولد نشر می دادید . اگر تعصب شغلی ندارید لااقل با مطالعه مطلب چاپ کنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
15
3
ببینید وقط ارزشمندتان را سر بخث روی چه موارد بی ارزشی میگذارید. چه فایده ای برای ما دارد که در آمریکا به دامپزشکی چه میگویند ودر انگلیس چه.آنچه که مهم است آن کشور ها علم دامپزشکیر را در چه راهی بکار بردند و ما در چه راهی.آمریکا نزدیک 110 میلیون تن شیر در سال تولید میکند و انگلیس با لیسانس دامپزشکی با وسعتی به اندازه یک استان ما 12 میلیون تن و ما با داشتن حدود 30 دانشکده دامپزشکی داریم از افغانستان گوشت وارد میکنیم.کیفیتی که لیسانس 4.5 سال دامپزشکی در انگلیس یا استرالیا دارد بسیار بالا تر از اینPhD هاییست که بعد از نزدیک 10 سال دست یک دانشجو بدهند. بگذار به فارغ التخصیلان دانشگاه ما از روز اول بجای دکتر بگویند سوپر پرفسور وقتی یک واکسیناسیون را بخوبی بلد نیست این تییتر چه کارآیی دارد؟. بنظرم بیایید بجای این بحث های بیهوده ببحث دلیل نا کارآمدی دامپزشکی از جنبه های مختلف بپردازیم.
پاسخ ها
شیلا شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
اولا دوست عزیز شما که از سواد و کارایی داد سخن دادید ( وقت ) را به این شکلمی نویسند و دوم اینکه دو نفر مثل شما موافق دامپزشکی داشته باشیم دیگه نیاز به دشمن نداریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
20
5
دامپزشکی نخون بدرد نمیخوره دکتر هم بگن برای مسخره میگن
پاسخ ها
شیلا شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
متاسفم برای شما با این طرز فکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
21
1
تعصبات خشک همیشه عامل درجا زدن و فلاکت ملت ها بوده است. به خصوص وقتی که توسط افرادی که ظاهرا تحصیل کرده هم باشند!!!

مطابق با تمام معیارهای جهانی، ترجمه مدرک Master of Science یا به اختصار MSce، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس است.

مدرک نویسنده کتاب دامپزشکی هم لیسانس دامپزشکی

آیا به معنای توهین است؟؟!

این لجاجت ها و زیر بار واقعیت ها نرفتن است که توهین به شعور عمومی مخاطبان محترم محسوب می شود.

در اینجا صمیمانه از حکیم مهر بابت ایجاد فضای مثبت تبادل افکار و تضارب آرا تشکر می شود.
پاسخ ها
شیلا شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
اتفاقا دقیقا مشخصه که شما تعصب خشک روی مدرک خود دارید و عناد با دامپزشکی از لحن شما مشخص است که غیر دامپزشک هستید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
2
14
درجهان هرکس که درامر طبابت اشتغال دارد باین لحاظ با تیر دکترا معرفی میشود وبطورکلی کسیکه یجویز دارو میکند ونسخه مینیوسد عنوان دکتر خودرا میتواند بیان کند ولی حتی دربدست آوردن مدرک phd داشته باشد کلمه دکترا را اگر نسخه نویسی نکند وتچویز دارو نکند عنوان نمیکنند بخصوص درجهان غرب پس بهتر است باعنوان کردن این نوع مسایل انیقدر دامپزشکی را روی انتن بجهت عنوان کردن مطالب بیمورد نبریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
4
2
متاسفم برای شما که به اشکال چاپی ایراد میگیرید و بشتر متاسف هستم که از واقعیت فرار میکنید. دانسته های خودرا از دانشکده ای که فارغ التحصیل شده اید با یک دندانپزشک و یک پزشک مقایسه کن و بعد با یک دامپزشک که از یک دانشکده دامپزشکی اروپایی یا حتی عراق مقایسه کن آن متوجه خواهی شد که منظور من چی هست. لطف کن اگر رفتی بغداد دانشکده دامپزشکی آنجا را با دانشکده دامپزشکی تهران مقایسه کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
11
2
خانم شهر زاد فکر نمیکنم توهینی شده باشد استاد دکتر بازرگانی داراردکترای حرفه ای دامپزشکی از دانشگاه تهران و دارای Mscدر داخلی دامهای بزرگ فکر میکنم از بیرمنگام انگلستان هستند و استاد دکتر طباطبایی دارای Mscاز دانشگاه کا لیفرنیا میباشند که هر دو مداراک بسیار معتبری میباشند. آخر پزشکان مشکلات آموزشی ما را ندارند که شما آنها را با ما مقایسه میکنید. پزشکی در مقایسه با دامپزشکی واقعی شغل ساده تری است.. دامپزشکی کارآ احتیاج به آموزش خیلی بیشتری دارد. یک پزشک حداقل را در دانشکده فرا میگیرد ولی یک دامپزشک نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
2
1
شما هم که به این شکل مینویسید را سر هم نوشته ای. این عجله در نوشتن است ایراد نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
1
9
متاسفانه دکتر زالی و دکتر کلانتری دو وزیر دهه شصت وزارت کشاورزی نظر خوبی به دامپزشکی نداشتند به ویژه دکتر زالی که تمام تشکیلات دامپزشکی و استقلال آن را نابود و آن را زیر مجموعه ادارات کل کشاورزی و مراکز خدمات روستایی کرد و ضربه سختی به دامپزشکی زد.لذا به اظهارات آن ها در خصوص سطح مدرکی دامپزشکان نباید اهمیت داد.در حال حاضر کارشناسی تمامی رشته ها حدود 130 تا 160 واحد است.کارشناسی ارشد تمامی رشته ها در حدود 28 تا 33 واحد و دکترا ی تمامی رشته ها حدود 36 واحد است که اگر کسی از کارشناسی تا دکترا بخواند بین 194 تا 228 واحد می گذراند .در حالیکه واحد های درسی دامپزشکی و رشته های پزشکی و دندانپزشکی و دارو سازی در دوره عمومی 225 تا 290 واحد درسی است.حالا با این تعداد زیاد واحد درسی که بصورت پیوسته ارائه می شود به یک فارغ التحصل پزشک و دامپزشک ودندانپزشک و داروساز چه باید گفت .فکر میکنم اگر هوای نفس و حسادت نباشد همان دکتری که اطلاق می شود . منصفانه ترین وبهترین گزینه است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
2
6
دقیقا

احسنت!

غرض از تمام این بحث ها این است که علت موفقیت دانش آموختگان دکترای عمومی دامپزشکی ایران در آمریکا و اروپا لز جمله مرحوم استاد نقشینه، مرحوم استاد مخیر، استاد بازرگانی، استاد طباطبایی و استاد نوری ها
همین است که اگر این دوره DVM پر محتوای ایران به خوبی ارائه شود عزیزان چنانچه بدون پارتی بازی، و سهمیه بندی و با گذراندن سخت ترین آزمون ها، انتخاب باشند به راحتی می توانند در بهترین مراکز تحقیقاتی، بالینی و دانشگاهی جهان پذیرفته شوند و بایستی با توجه به تفاوت برجسته محتوایی، سطح مقطع، زمان و تعداد بسیار بیشتر واحدهای تخصصی دامپزشکی DVM ما فکری برای معرفی این رشته های با سابقه بسیار طولانی دکترای عمومی دامپزشکی و پزشکی ایران کرد.

فکر می کنم باعث افتخار همه ما دامپزشکان است که استاد مرحوم دکتر رضا نقشینه پاتولوژیست بزرگ ایران خودشان می فرمودند که وقتی برای ادامه تحصیل به آمریکا با مدرک DVM ایرانی تشریف برده بودند، سوپروایزر بخش تدریس آسیب شناسی به دانشجویان آمریکایی را به زبان انگلیسی به ایشان سپرده بودند و برای تشخیص های هیستوپاتولوژی استاد نقشینه ارزش زیادی قائل می شدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
1
2
هم دکتر زالی هم کلانتری و هم آقای مهندس حجتی همه یک راه را میروند مبارزه با تولید داخلی و کمک به امر واردات توسط دلال های خاص.آقایانی که فکر میکنند چون آقای مهندس حجتی دکترای کشاورزی ندارند وضع کشاورزی خراب است باید آگاه باشند که اینطور نیست هیچکدام از دولت ها تمایلی بهتوسعه تولید ندارند واین مسئله دلال باز ی از زمان آقای رفسنجانی باب گردید.
علی
|
United States of America
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
5
سلام. بکارگیری مهره‌های‌سوخته‌‌وامتحان‌پس‌داده‌‌در‌مدیریت اشتباه‌بزرگی‌بوده‌وهست‌.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
9
0
وزیر بودن یک پست سیاسی است اگر دانشمند هم باشد چون پست سیایستپس نباید بفرمایشات یک نفر بصرف اینکه وزیر بودن.نیاید استناد کرد خلاصه هماطور که قبلا"عنوان کردم از ازمنه قدیم قبل از اینکه در جه علمی پزشکی ودامپزشکی رایج شود بطبیب چه طبیب دام چه طبیب انسان میگفتند حکیم بعدا در اول که مدرک دانشگاهی رواج شد کفتن دکتر پزشک ودکتر دامپزشک ولی بقیه رشته های غیر طبیب را مبگفتن دارای مدرک پی اچ دی حال اگر این افراد قرار است چه در داخل مثل تازه بدوران رسیده های عنوان دکترا را برای خود بانحصار بکشن چیزی من در اوردی است وبس اصلا نباید توجه کرد از هر مدرک دانشگاهی باید دید چه بازدهی نیاز اجتمایی زا بر طرف میکند والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
19
5
بنظرم نهایت لطفی که به شما باید بشه اینه که شما رو "دامیار" یا "دامدوست" یا "دامنگر" و یا حتی دامولوژی صدا کنن نه بیشتر. :)))
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
سکوت لطفا"
شیلا شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
عزیزم شما بهتره بخاطره کمپلکسی که داری به روانپزشک یا روانشناس مرجعه کنی .
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
عزیزم شما هم دکی صدات کنن بهتره نه دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
1
21
به نظر میرسه مسئولین حکیم مهر نسبت به دامپزشکی جدیداً دشمنی خاصی پیدا کردند که اینگونه در مورد دامپزشکی در خارج از کشور و مسایل دیگر بحث راه اندازی می کنند،چه هدفی دنبال می کنید،لازمه بدونید دکترای عمومی دامپزشکی در آمریکا همان DVM یا doctor veterinary medicine می باشد،یا قبلا که بحث کارشناس بهداشت مواد غذایی را ناظر بر کشتارگاه ها ی خرج از کشور راه انداختند،متاسفانه دارید دانسته برعلیه دامپزشکی و به ضرر آن بحث های بی خودی راه اندازی می کنید که شان و ارزش دامپزشکی رو پایین بیاورید،واقعاً برای سردبیر مجله حکیم مهر متاسفم....
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
3
21
واقعا نمیدانم رشته دامپزشکی چه خاری به چشم بعضی ها هست که تحمل دیدنش را ندارند. دوست عزیز ، پزشک و دامپزشک و دندانپزشک و داروساز با توجه به تعداد واحد های گذرانده شده و فلسفه کاری و قانون کشور و .... صلاحیت عنوان پیشوند دکتر را دارند و بقیه حرفها بحث اضافی و از روی دل درد است. و قشر دامپزشک کشور از باسوادترین تحصیل کردگان هستند.
دکتر علی گیلانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
17
2
با عرض سلام و ادب خدمت همه بزرگواران،
دکترای حرفه ای دامپزشکی یا همان دکترای عمومی (DVM = doctor of veterinary medicine) و همچنین دکترای پزشکی عمومی از نظر قانونی معادل کارشناسی ارشد (M.Sc = master of science) سایر رشته ها از جمله مهندسی علوم دامی در ایران است.
همچنین دکترای تخصصی گرایش های مختلف دامپزشکی (DVSc = doctor of veterinary science) معادل دکترای تخصصی (PhD = doctor of philosophy) بقیه رشته های دانشگاهی است.
در برخی کشورها مدارج و عناوین با ایران فرق دارند مثلا یکی از دوستانم در هندوستان مدرک کارشناسی (B.Sc = bachelor of science) دامپزشکی دارد ولی عنوان دکتر به او تعلق نمی گیرد، اگرچه دامپزشک خبره ای است.
در مجموع آنچه جامعه امروز کشور عزیزمان نیاز دارد دغدغه عنوان و لقب حاصل از مدرک تحصیلی نیست. همه رشته های مرتبط در حوزه دام و طیور باید دست به دست هم دهند و به بهبود امور کمک کنند. اساساً بعضی از مرزبندی های سنتی بین رشته های مرتبط دیگر در دنیای امروز وجود خارجی ندارد ولی متاسفانه در جامعه ما همچنان از پذیرش مقاله برای بعضی همایش ها و مجلات و یا جذب استاد برای دانشکده ها گرفته تا حتی انتخاب مدیر توانمند برای سازمان ها، سخت گیری افراطی در عنوان گرایش مندرج در مدرک و اصرار بر تفکیک نابخردانه علوم مختلف وجود دارد. باید توجه داشت که الان در بسیاری از کشورها از جمله در همسایگان ما هم دانشکده و هم مجله های علمی veterinary و animal science با هم فعالیت دارند، مثل TURKISH JOURNAL OF VETERINARY AND ANIMAL SCIENCES
پاسخ ها
امید
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
دوست عزیز
سایر رشته ها مثل علوم دامی بدون کنکور، که قبلا اسمشم دامپروری بوده و با تغییر نام، تغییری در ماهیتشم ایجاد نمیشه تو هیچ جای این دنیا با پزشکی و دامپزشکی قابل قیاس نیست،
به لحاظ قانونی در ایران این رشته ها(دامپزشکی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) در مقاطع دکتری حرفه ای یا عمومی و بالاتر تدریس میشن و یک رشته کارشناسی از یک شاخه مشخص در حد و اندازه رشته های پزشکی نبوده و نخواهد بود
تنگ نظری و ناکامی یک عده تاثیری در واقعیت نخواهد داشت
شما بهتره به وبسایت کالج های معتبر دنیا هم ی سری بزنین تا با مفهوم Dvm وMdو دوره های 6ساله عمومی و 4ساله رزیدنسی وفلوشیپ و.. آشنا بشین تا متوجه یکسان بودن نظام آموزشی در خیلی از کشوره بشین ودست از این مقایسه عبث بردارین، هرچند نظام آموزشی خیلی از کشوره هم با هم متفاوت اما به قوانین موجود در هر جامعه باید احترام گذاشت
تجربه دوست شما هم فقط مربوط به دوست شماست
مثال ازهمسایه و عمه و... زدن در مسائل علمی کار شایسته ای نیست
ی بار دیگه به مخفف Dvmتوجه کنید حساب کار دستتون میاد
هرکسی در جایگاه خودش و حدود تعریف شده و آموزشی که بنا بر شایستگی دیده باید عمل کنه
وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد با موازی کاری و تلاش انسان ها و حوزه های متفاوت علم بی معنا خواهد شد
همونطوری که امروز معضل عاشقان روپوش سفید و محتاجان شنیدن پیشوند دکتر و درمان های غیر علمی و غیر مجازشون یکی از معضلات جامعه دکترهای دامپزشک.
یک نفر که پذیرفته و آموزش دیده رشته ای برای پرورش چطور انتظار تدریس برای عده ای که کارشون بهداشت و درمان رو باید داشته باشه
یا مدیریت در سیستم درمان
توصیه بنده به شما و بقیه دوستان در صورت علاقمندی به حوزه بهداشت و درمان، تلاش و برنامه ریزی مجدد برای کنکور سراسری سال های آتی
با آرزوی موفقیت
خطاب ب امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
سطح سواد ی عطار از شما دکترها که ملتو خفه کردید با عنوانتون بخدا بالاتره. نمیتونید ی سرماخوردگی و از کرونا تشخیص بدید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
2
2
نویسنده این مطلب حداقل راجع به دامپزشکی در آمریکا کوچکترین اطلاعی ندارد و مطالب کاملا پرت و پلا در مورد آمریکا مرقوم نموده است! اساتیدی که به آمریکا آمدند در بهترین حالت دوره MPVM را گذرانده اند که با این مدرک در آمریکا به شما اجازه اینکه کف کلینیک را هم جارو بزنید نمیدهند چه برسد به اینکه کار درمانی انجام شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
17
1
برای من وخیلی از دوستان واقعا جای سوال داره که چرا رشته هایی امثال ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور که کاملا مربوط به دامپزشکی است متاسفانه عضو نظام دامپزشکی نباید محسوب بشه؟؟؟؟ از کاردانی دامپزشکی با کلی امید در مقاطع بالاتر مثل ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور ادامه تحصیل دادیم اونوقت الان کارت نظام در حد کاردانی است و ارتقا نمیدن .وافعا باید دراین امر تجدیدنظر شود و یکسری رشته ها عضو نظام دامپزشکی محسوب گردند
Phdاصلاح نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
15
0
دوست عزیز لطفا مجدد بررسی کنید بعد دوباره همین پست را با منابع علمی تر بگذارید.
برای یک سایت در پیت هم زشته اینقدر مطالب بی پایه و اساس بذار بعد سایت شما که نماینده رشته دامپزشکی می دونه خودشو آبروی دامپزشکان را هم می برید .براتون متاسفم.
اولا اون معیار واحد درسی را یک تحصیلکرده عنوان نمی کنه وگرنه منی که تو ایران phdگرفتم یک phd اروپایی را در حد کارشناسی هم نمی بینم .چون واحد درسی اونا تا phdاز ما خیلی کمتره.
دوما عزیز دلم کارشناسی ۴ سال زمانیه که طول می کشه ارشد بهترین حالت ۲ سال و phdرا بهتره از وزارت علوم استعلام بگیری بعد اعلام کنی ، نمی دونم شما تحصیلکرده اید یا ... بگذریم phdحداقل ۳.۵ سال طول می کشه که اونم اگر از وزارت علوم استعلام بگیرید در رشته های دامپروری سر جمع شاید به ۲۰ نفر نرسند کسانی کا توانستند ۷ ترمه phdدریافت کنید و بعضا دوستانی را دیدم تا ۱۸ ترم هم phdمخصوصا در شاخه تغذیه یا اصلاح کمی یا مولکولی طول کشیده .
لطفا آبروی دوستان و همکاران دامپزشک عزیزمون را با مطالب بی پایه و اساستون نبرید من بخوام می تونم تک تک جملاتتون را اثبات کنم که از روی جهل و نادانی نویسنده بی سواد و جاهل بوده است .
البته به دامپزشکان واقعا دوستان من هستند و براشون ارادت خاصی قائلم ، لطف کنید این تفرقه افکنی را تمام کنید و کمک به تولید علم و بهینه سازی کنید .
منصور
|
Germany
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
16
3
چ جالب با وجودی ک دانشجوی علوم دام هستم هیچ وقت ب من تیکه نپروندن نمیدونستم دامپزشک های عزیزمون اینقدر اذیتن. جالبه بدونید همه جاندراران موجود روی کره زمین نیاز ب طبیب دارن و هرطبیب ایشون پسوند یا پیشوند خاصی داره مثل پزشک عمومی یا دامپزشکی و یا گیاه پزشکی . بهتره اونقدر خودخواه نباشیم ک فقط خودمونو جوندار ببینیم همونطور ک اگر ی دامپزشک نباشه جون شما انسان ها هم در عذابه چون نمیدونیم گوشت غذاتون سالمع یا ن و رشته منم خیلی مهمه کافیه ب بشقاب های غذاتون و حتی عسل های صبحانتون توجه کنید.لطقا کوتاه فکر و خودخواه نباشیم
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
1
14
دوستان و عزیزان و کارشناسان و ارشد های عزیز یک بار برای همیشه برید یک سرچ ساده بزنید تا ببینید در دنیا چ خبره.
قابل توجه اینکه چه طبق مصوبه کالج سلطنتی بریتانیا، چه در بسیاری از کشور های اروپایی ( در باقی کشور ها مثل آمریکا و کانادا، مانند ایران دامپزشکی دکترا حرفه ایست و دامپزشکان دکتر حقیقی اند ) علی رغم اینکه دامپزشکی یک مدرک دکترا نیست ( مگر ادامه تحصیل تا پی اچ دی) اما دامپزشکان اجازه دارند از عنوان دکترا استفاده کنند. عنوانی که حتی داروسازان از اون محرومن در این جوامع. دلیلش هم این هست که این رشته یک رشته ی professional هست دوستان عزیز. بفرمایید سرچ کنید.
ناشناس
|
France
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
1
11
من رشتم ریاضیه، ولی به عنوان یک نفر خارج از رشته دامپزشکی و پزشکی بنظرم باید حداقل به دامپزشکی نگاه جدیتری داشت، واقعاً چرا سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزیه، این رشته با این وسعتش به جهاد کشاورزی محدود شده. توی یه فیلم کره ای نشون میداد طرف تو بخش جراحی یه بیمارستان ضعیف عمل کرده بود ازش تو بخش جراحی حیوانات همون بیمارستان استفاده کردند. حالا شاید این جابجاییش در حد شوخی باشه چون آناتومی حیوان کاملاً متفاوت با انسان میتونه باشه. ولی باید در هر بیمارستان یه کلینیک حیوانات بسازند و از تجربیات هم استفاده کنند نه اینکه، هم دیگه رو بزنند و وهم برشون داره اینا چون پزشکی خوندن برتری مطلق دارند بر بقیه رشته‌ها. نمونش همین پیوند قلب از خوک به انسان که جدیداً انجام شد که اگرچه نتیجه موفقیت‌آمیز نبود ولی حرکت رو به جلو بود، تازه تو این زمینه رشته ژنتیک مهمتر از بقیه بوده. اصلاً باید دامپزشکی هم جزو رشته‌های پزشکی قرار بگیره تا باعث جدیت بیشتر تو این رشته بشه. بنظر من دامپزشکی خیلی وسیعتر از پزشکیه ولی نگاه جدی بهش وجود نداره و از اون مهمتر دامپزشکی میتونه خیلی به پزشکی کمک کنه
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
8
با سلام و عرض ادب
حکیم مهر بجز سرکوب دامپزشکان در مورد موضوع دیگری بحثی ندارد .
نظر شما
ادامه