کد خبر: ۵۰۵۰۰
 

دامپزشک کشتارگاه صنعتی دام ایلام از کشتار غیرمجاز دام در برخی نقاط حاشیه شهرهای استان ایلام خبر داد و گفت: کشتار غیرمجاز، شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی ازجمله بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، با شروع فصل گرما و افزایش برخی حشرات، انواع بیماری‌هایی که حشرات ناقل آن‌ها هستند، شیوع می‌یابند، تب کریمه‌کنگو بیماری است که به وسیله کنه منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است.

در استان ایلام، بر اساس یک باور غلط، مردم بیشتر از مراکز و قصابی‌های غیرمجاز گوشت خریداری می‌کنند و این کار خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش داده است، این باور باعث شده در سال‌های اخیر تعداد مراکز غیرمجاز عرضه گوشت قرمز در مناطق مختلف استان زیاد شود و اراده‌ی برخورد با آنها کم شود، مراکزی که به‌شکل کاملا غیربهداشتی دام‌ها را ذبح کرده و در اختیار مردم قرار خواهند داد.

«دکتر بهادر منصوری» دامپزشک کشتارگاه صنعتی دام ایلام و مدرس دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: کشتار غیرمجاز دام در برخی نقاط حاشیه شهرهای استان ایلام از جمله در مبادی اصلی ورودی استان به یک معضل بهداشتی تبدیل و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و ایجاد مخاطرات بهداشتی شده است.

وی با بیان اینکه تولید و عرضه گوشت در شرایط غیر‌بهداشتی تهدید علیه بهداشت عمومی است، افزود: از جنبه روانشناسی ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم اطفال و کودکان تاثیر منفی بر روح و روان آنان می‌گذارد، کشتار دام که گاه با خشونت همراه است آثار زیانبار روانی در کودکان ایجاد و زمینه‌ساز رفتارهای خشونت بار آنان در آینده را فراهم می‌کند.

دامپزشک کشتارگاه صنعتی دام ایلام بیان داشت: ریختن فضولات و امحا و احشا حاصل از ذبح دام در محیط زیست و عدم وجود سیستم فاضلاب و چاه دفن فضولات علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی باعث تجمع حیوانات ولگرد، حشرات و جوندگان ناقل بیماری در این مناطق شده که نقش مهمی در شیوع و انتقال بیماری‌های عفونی دارند.

کشتار دام خارج از کشتارگاه، خلاف است

وی خاطرنشان کرد: از نظر قانونی کشتار دام خارج از کشتارگاه، خلاف است و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و مواد چهار و ۱۲ قانون سازمان دامپزشکی کشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.

مدرس دانشگده پیرادامپزشکی دانشگاه ایلام با بیان اینکه برخی بیماری‌ها مانند هاری، کزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت‌ها فقط قبل از کشتار در دام زنده قابل تشخیص است، تاکید کرد: باید دام‌ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری‌ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند تا در صورت مشاهده علایم بیماری‌زا در این دام‌ها از چرخه کشتار حذف شوند.

وی ادامه داد: همچنین دام‌هایی که دارای سابقه مصرف دارو باشند به‌علت وجود باقی مانده‌های دارویی در لاشه، تا زمان گذراندن دوره پرهیز از مصرف دارو (withdrawal time) اجازه کشتار و مصرف ندارند، در مراکز غیر‌مجاز کشتار دام، دام‌ها بدون هیچ نظارت و بازرسی کشتار و عرضه می‌شوند که در این بین مخاطره عرضه دام‌های بیمار و آلوده به‌عوامل عفونی و انگلی وجود دارد.

منصوری بیان داشت: دام‌های سالم و فاقد بیماری نیز به‌صورت شرعی و حلال زیر نظر ناظر ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه ذبح شده و سپس بعد از ذبح نیز دام مجدد توسط دامپزشک مورد بازرسی کامل سر، کبد، ریه، غده‌های لنفاوی پیش کتفی و پیش رانی و سایر اندام‌ها قرار می‌گیرد و در بازرسی ازاین اندام‌ها در صورتی که ضایعه یا عامل بیماری تشخیص داده شود آن عضو از چرخه کشتار حذف و معدوم می‌شود.

دام‌های دارای سابقه مصرف دارو، زمینه‌ساز سرطان‌ها و بیماری‌های لاعلاج هستند

وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد، لاشه دام‌های دارای سابقه مصرف دارو با توجه به اینکه زمان پرهیز از مصرف دارو را نگذرانده‌اند، حاوی باقیمانده‌های دارویی این دام‌ها زمینه ایجاد سرطان‌ها و بیماری‌های لاعلاج را در مصرف کنندگان فراهم می‌سازد.

مدرس دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه ایلام اظهار داشت: بیماری‌های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهور جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری انگلی کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل‌های پوستی و جلدی، انواع قارچ‌ها از جمله مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند.

منصوری تاکید کرد: مردم استان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی تهیه کنند و گوشت‌هایی را بخرند که مهر دامپزشکی دارند زیرا کشتار غیرمجاز شیوع بیماری تب کریمه و کنگو را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: در فصل گرما از مصرف گوشت قرمز به صورت تازه خودداری شود و نگهداری گوشت قرمز در یخچال به مدت حداقل ۲۴ ساعت، به‌خاطر فعل و انفعالات شیمیایی که در آن صورت می‌گیرد، ویروس عامل بیماری از بین‌ نخواهد رفت.

موردی از ابتلا به تب کنگو در ایلام مشاهده نشده است

«محب رستم زاد» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است اما لازم است همه افراد توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت کنند.

وی افزود: افراد در صورت مشاهده هرگونه بیماری پس از گزش کنه یا در صورت تماس با خون و ترشحات دامی و مصرف گوشت و بافت‌های حیوان ذبح شده در سریع‌ترین زمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

نظر شما
ادامه