کد خبر: ۵۰۵۱۴

رئیس اداره محیط‌زیست آرادان از دستگیری عامل زنده‌گیری بز وحشی دریکی از معادن این شهرستان خبر داد و گفت: پارس‌های متوالی سگ نگهبان معدن در اتاق کارگری باعث کشف یک رأس بزغاله وحشی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «جواد شاه‌حسینی» از دستگیری عامل زنده گیری بز وحشی دریکی از معادن آرادان خبر داد و ابراز داشت: مأموران محیط‌زیست هنگام گشت و کنترل شبانه مناطق زیستگاهی حیات‌وحش در اطراف یکی از معادن شهرستان به پارس‌های متوالی سگ نگهبان معدن در کنار یکی از اتاق‌های کارگری مشکوک شدند.

وی همچنین افزود: در بررسی موضوع، مأموران یک رأس که دریکی از اتاق‌ها محبوس شده بود را مشاهده و پس از هماهنگی با مقام قضائی و دریافت حکم ورود به اتاق، یگان حفاظت نسبت به بازگشایی درب و خارج کردن بزغاله وحشی اقدام کردند.

رئیس اداره محیط‌زیست آرادان بابیان اینکه برای مشخص شدن عامل و یا عاملینی که در زنده‌گیری حیوان دست داشتند خواستار حضور مالک معدن در محل می‌شوند، ابراز داشت: درنهایت یکی از کارگران به زنده‌گیری حیوان وحشی اعتراف می‌کند.

شاه‌حسینی در ادامه تصریح کرد: بزغاله وحشی مکشوفه که برای ادامه حیات به تغذیه از شیر مادر خود محتاج بود به دلیل زنده‌گیری و حبس در اتاق و عدم تغذیه از زمان زنده‌گیری تا کشف حیوان (در حدود ۱۷ ساعت) دچار ضعف و بی‌حالی شده بود که برای درمان به اداره دامپزشکی منتقل و علی‌رغم تلاش‌ها برای بهبودی حال حیوان متأسفانه بعد از گذشت ۲۴ ساعت بزغاله وحشی جان باخت.

وی افزود: طبق ماده ۲ آئین‌نامه اجرائی قانون شکار و صید متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به یک سال حبس تعزیری و به‌منظور اقدامات تأمینی و تربیتی پیشگیری از وقوع جرم، وی به مطالعه دقیق کتاب صید (شکار حیوانات) امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و تقریر مطالب و مسائل این کتاب و تحویل به اجرای احکام کیفری دادگاه آرادان محکوم شد.

رئیس اداره محیط‌زیست آرادان اضافه کرد: بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر راس کل یا بز وحشی معادل یک‌صد میلیون ریال تعیین‌شده است که متهم می‌بایست این مبلغ را به‌حساب دولت واریز کند.


نظر شما
ادامه