کد خبر: ۵۰۵۹۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
رئیس اسبق سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عباسعلی مطلبی» افزود: اگر یک هیات عالی تحت عنوان هیات امنا در رأس سازمان دامپزشکی قرار گیرد، شرایط بسیار بهتر از این خواهد بود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ رئيس اسبق سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، ضمن تاکید بر لزوم تشکیل شورای عالی دامپزشکی، گفت: «بنده سال‌های طولانی در عرصه‌های مختلف مدیریتی دامپزشکی حضور داشته‌ام و امروز اعتقاد دارم که اگر یک هیات عالی تحت عنوان هیات امنا در رأس سازمان دامپزشکی قرار گیرد، شرایط بسیار بهتر از این خواهد بود.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر عباسعلی مطلبی» توضیح داد: «سازمان استاندارد که مشابهت زیادی به سازمان دامپزشکی دارد، از شورای عالی استاندارد که در راس آن تعریف شده، برخوردار است. در سازمان دامپزشکی نیز با توجه به ارتباط فعالیت‌های آن به حوزه‌های علوم پایه، پزشکی و اقتصاد ملی کشور، چه بسا برخی مسائل اجتماعی و امنیتی حل و فصل شود.»

وی با تاکید بر اینکه از طریق اصلاح قانون سازمان، می‌توان یک شورای‌عالی در رأس سازمان دامپزشکی قرار گیرد، تصریح کرد: «این شورا با مسئولیت متولی بخش و عضویت وزرای دیگر اداره می‌شود و چه بسا جایگاه آن به قدری اهمیت دارد که با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش را در حوزه‌های مختلف اجرایی، آموزشی و پژوهشی تصویب و ابلاغ نماید. تنها در این صورت است که ما می‌توانیم از دامپزشکی کشور انتظار ارائه خدمات و اثرگذاری بیشتر داشته باشیم.»

مطلبی به ارائه راهکار برای دست‌یابی به شورای عالی دامپزشکی پرداخت و خاطرنشان کرد: «از طریق یک لایحه در دولت می‌توانیم تشکیل شورای عالی دامپزشکی را در قالب اصلاح قانون سازمان دامپزشکی در مجلس پیگیری کنیم.»

در سمینار چه گذشت؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری سمینار راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی مجموعه دامپزشکی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: «مباحث مختلفی در آن سمینار مطرح و نتایج خوبی گرفته شد. متولیان با صراحت امور دامپزشکی، مسائل و مشکلات و چالش‌های پیش‌روی بخش دامپزشکی کشور را مطرح کردند که بخشی از این مسائل و مشکلات درون سازمانی بود.»

مطلبی ادامه داد: «مشکلات درون سازمانی با توجه به وضعیت سازمانی، ساختارهای سازمانی، نیروی انسانی، منابع مالی و اعتباری و نهایتا انتظاراتی که جامعه و کشور در انجام مسئولیت‌ها و رسالت‌های این نهادها و سازمان‌ها داشت بیان شد.»

وی ضمن اشاره به اهمیت بحث هم‌افزایی تصریح کرد: «ما هیچ راهی نداریم جز اینکه هم‌افزایی و هماهنگی داشته باشیم و امکانات و داده‌ها را کنار هم قرار دهیم که بتوانیم با یک هماهنگی و هم‌سویی مسائل و مشکلات را پیش ببریم.»

ضرورت تجدیدنظر در جذب دانشجو از سوی دانشکده‌های دامپزشکی

رئيس اسبق سازمان دامپزشکی کشور در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید فناوری‌های جدید را وارد عرصه دامپزشکی کشور کنیم، خاطرنشان کرد: «تذکری به مجموعه افراد حاضر داده شد که باید یک تحول جدی در امر پژوهش و همچنین آموزش دامپزشکی داشته باشیم. به این معنا که در جذب دانشجو از سوی دانشکده‌های دامپزشکی و همچنین حذف یا محدود کردن دانشکده‌های دامپزشکی اتفاقات جدی با استناد به قانون افزایش بهره‌وری که در ماده ۲۱ قانون به آن صراحت شده بیفتد.»

وی با یادآوری اینکه اصولا وقتی قانونی وجود دارد باید اقدامات به تبعیت از قانون انجام شود، اظهار کرد: «مقوله اشتغال دامپزشکان و مسائل و مشکلات عدیده‌ای که در این حوزه وجود دارد، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت؛ کمااینکه بالغ‌بر ۱۷ هزار نفر دامپزشک فارغ‌التحصیل وجود دارد که باید برای آنها کاری کرد.»

مطلبی به کمبود یا نبود برنامه‌های جامع و استراتژیک در بخش دامپزشکی اشاره و تصریح کرد: «این مساله در سمینار تذکر داده شد که در حوزه‌های مختلف چه در آموزش و چه در پژوهش، بحث اجرا باید تامین می‌شده است. همچنین با نگاه به شرایط اقتصاد مقاومتی و شرایط روز، تاکیداتی شد که متولیان امر همه پتانسیل‌ها را کنار هم قرار دهند.»

مخاطراتی که می‌تواند در اثر شرایط تحریم به وجود آید

وی افزود: «در سمینار مباحث تامین واکسن‌ها و نهاده‌های مورد نیاز در بخش دامپزشکی و مخاطراتی که می‌تواند در اثر شرایط تحریم به وجود آید، واردات بی رویه در بحث نهاده‌های دامی مثلا دام زنده یا فراورده‌های دیگر، هوشیاری و هوشمندی دامپزشکی در کنترل و جلوگیری از ورود بیماری‌ها در بحث دام زنده و ... مطرح شد که طرح این مسائل می‌تواند به مثابه فتح بابی برای ورود به موضوع باشد. امید است متولیان امر مخصوصا سازمان دامپزشکی کشور در نشست‌های بعدی به صورت جزئی‌تر به مشکلاتی که مطرح شد، بپردازند.»

ساختار فعلی دامپزشکی، پاسخ‌گوی شرایط فعلی کشور نیست

مطلبی در پایان به برخی مسائل زیرساختی اشاره کرد و گفت: «موضوع ساختارها و تشکیلات از حالت تعارف گذشته و ساختار فعلی سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و ساختار حاکم بر تحقیقات و آموزش دامپزشکی پاسخ‌گوی شرایط فعلی کشور نیست. باید اقدامات لازم دراصلاح قانون، ارتقای قانون و تغییر جایگاه‌ها انجام گیرد که امیدواریم با جمع‌بندی‌هایی که گروه دامپزشکی فرهنگستان می‌کند، بتوان این مسیر را پیش برد.»

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
2
8
با سلام و ادب خدمت رييس طلايي ترين دوران سازمان دامپزشكي بعد از انقلاب.
جناب دكتر فرمايشات شما سراسر پختگي، تجربه و آگاهي است. فقط يك عرض كلي در خصوص تمام فرمايشات شما دارم:
شرايط اسف بار فعلي حاصل آرايش زير است:
-سازمان دامپزشكي در يك وزارتخانه
- موسسه تحقيقاتي رازي در همان وزارتخانه ولي كالا ناهماهنگ با سازمان دامپزشكي
-آموزش دامپزشكي در يك وزارتخانه ديگر
- بررسي ومبارزه با بيماريهاي مشترك با همكاري يك وزارتخانه سوم
بنابراين حتي يك "شوراي عالي دامپزشكي قانوني و قوي" با اين كثرت وزارتخانه اي و سازهاي ناهماهنگ و مستقل نمي تواند كاري از پيش ببرد.
به نظر جنابعالي "شوراي عالي دامپزشكي" مي تواند در زير سايه سنگين منويات وزارتخانه متبوع تصميمي اساسي و كاري خاص انجام دهد؟
به تصور بنده بايد يك شوراي عالي دامپزشكي با مصوبات نافذ بر بخش هاي اجرايي ، آموزشي و تحقيقاتي دامپزشكي تشكيل شود.

با احترام
دكتر نكته بين
*دامپزشک*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
3
1
با درود سخنان جناب دکتر مطلبی بسیار درست کارشناسانه و کاربردی می باشد.جناب دکتر مطلبی بهترین رییس سازمان از بعد انقلاب می باشد و کارهای وی هنوز هم زبانزد دامپزشکان می باشد. با آرزوس موفقیت روز افزون خدمت استاد بزرگوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
2
سابقه نهادهایی که با الگوی "شورای عالی" اداره می شوند به دلیل اینکه جمع کردن وزرا و معاونان ریاست جمهور در یک جا و مشکلات ایجاد هماهنگی بین آنها سابقه تلخ و شکس خوردا است.
مثلا مشاهده می شود که مدت ها می گذرد و رئیس جمهور در جلسات شورای انقلاب فرهنگی شرکت نکرده است یا اینکه شورای عالی اقتصاد یا شورای عالی ارتباطات با وقفه های طولانی برگزار می شوند و این برای سازمان دامپزشکی که نیازمند مدیزیت کارآمد فعال، چابک و با واکنش سریع با توجه به بروز روزافزون بیماری های خطرناک نوپدید و بازپدید مثل آنفلوانزای پرندگان، یا بیماری بومی و استراتژیک تب برفی است می تواند با پیامدهای خطرناک برای منافع تولیدکنندگان و سلامت عمومی جامعه همراه باشد!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
2
درست است که جناب آقای دکتر مطلبی باعث شدند که طرح ......... دکتر زالی وزیر اسبق کشاورزی در دهه 1360 برای نابودی و اضمحلال ادارات دامپزشکی و هضم آنها به عنوان زیر مجموعه اداره خدمات روستایی عقیم بماند و از این نظر دامپزشکی ایران مدیون آقای دکتر مطلبی است ولی واقعیت این است که حتی خود ایشان هم تصور نمی کردند که پیوستن سازمان دامپزشکی به وزارت جهادسازندگی و وزارت جهادکشاورزی چنین عواقب شوم حال و امروز را در پی داشته باشد!
به طوری که سازمان دامپزشکی به بله قربان گوی آقای حجتی در امر واردات تبدیل شده است و یارای به فرجام رسانیدن طرح های حمایتی خود از دامداران را به دلیل کمبود شدید اعتبارات و بودجه را ندارد و برای جهادکشاورزی هم هیچ اهمیتی ندارد که یک کارگر ساده در دامداری ها به تجویز داروهای خطرناک دامپزشکی بپردازد یا یک بک دکتر آموزش دیده واجد صلاحیت دامپزشک!
عدم امنیت شغلی دامپزشکان و حقوق تحقیر کننده آنها با سکوت توام با رضایت وزیر جهادکشاورزی روبرو می شود و از پذیرش نجومی دانشجوی پولی با لبخند ..... به دلیل کاستن از هزینه غیر ضروری؟؟! عملا استقبال هم می شود.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
1
جناب آقای دکتر عباسعلی مطلبی مدت 8 سال تمام در فاصله سال های 1372 تا 1380 برای استقلال دامپزشکی از چنگال معاندان دامپزشکی واقعا جنگیدند ولی با ادغام وزارت جهادسازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهادکشاورزی در سال 1379 و شروع به کار آن در سال 1380، عملا بیشتر رشته های جناب آقای دکتر مطلبی پنبه شد!

این فرد صادق و دلسوز متاسفانه فریب وعده و وعیدهای سراب گونه را به امید آینده ای بهتر برای رشته و حرفه دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی خوردند و در زمان ریاست خود شدید با الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت مخالفت کردند. که ایکاش چنین نمی کردند و هم اکنون شاهد اوج بی اعتباری دکترای دامپزشکی در کنکور با رتبه 150 هزار نفری در حد شاید یک کاردان، بی پولی شدید سازمان دامپزشکی، تزلزل شغلی دامپزشکان و پرداخت های معوقه سازمان دامپزشکی به کارکنان تلاشگرش نبودیم!
حداقل اینکه وضع ما در وزارت بهداشت به این وخامت امروز نبود و رشته دامپزشکی به دلیل نظارت شدید وزارت بهداشت و مقاومتش در مقابل آزمندی و سودطلبی بی پایان دانشگاه آزاد، کماکان جزو رشته های تاپ علوم تجربی قرار داشت و اینچنین پذیرش مغول وار دانشجو و بیکاری دردآور و گسترده دامپزشکان را نمی دیدیم.

لذا از این دکتر دامپزشک فرهیخته انتظار می رود که با عبرت گیری از گذشته تلخ و مرارت بار طولانی در وزارت های کشاورزی، جهادسازندگی و جهادکشاورزز سراغ طرح هایی با آینده نامعلوم مثل "شورای عالی مدیریت بر دامپزشکی" نروند و الگوی توصیه شده موکد سازمان بهداشت جهانی دام OIE را که به صورت جامعیت کلیه ساختارهای بهداشتی انسان و دام البته با رعایت مرزبندی های تخصصی تحت عنوان مدیریت بهداشت و سلامت غذایی Heath and foid safety در اتحادیه فدرال اروپا بر مبنای اصل بهداشت واحد One Health به شکل کاملا موفقیت آمیزی پیاده شده است با استفاده از سالها تجارب مثبت و کلان مدیریتی خود تحقق بخشند.

و با توجه به آشنایی دقیق خود با زیر و بم های نظام حقوقی اداری کشور نسبت به الحاق عزتمتدانه سازمان دامپزشکی مستقل از سازمان غذا و دارو به وزارت بهداشت در سطح "معاون وزیر" همت بگمارند و همچون مرحوم دکتر عبدالله حامدی بنیانگذار پزشک-دامپزشک سازمان دامپزشکی در موسسه پاستور در سال 1303 که چند بار دامپزشکی و موسسه رازی را از خطر فروپاشی کامل توسط اهریمنان نجات دادند به قول استاد تاجبخش در کتاب خود یکی بودن پزشکی و دامپزشکی را در قالب پیشرفته و کاملا تخصصی اصل بهداشت واحد One Health عینیت ببخشید و نام نیک و ماندگاری در سپهر تاریخ دامپزشکی در راستای حفظ سرمایه دامی و بهداشت و سلامت عمومی مردم بر جای بگذارید.

سرمایه دامی که با کمال تاسف با سیاست های رانت پرور جهادکشاورزی در حال از دست دادن آن هستیم و آمار دروغ تولید 850 هزار مصرف گوشت قرمز در سال و عدم توان تهیه سالی حتی یک کیلوگرم گوشت قرمز گرم داخلی توسط هر ایرانی و وابستگی شدید 90 درصدی کشور به واردات ذرت و سویای دامی به روشنی پیش روی ماست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
1
از شخصیتی همچون جناب آقای دکتر مطلبی بعید است که سازمان دامپزشکی کشور و در کل مجموعه عظیم دامپزشکی را که شامل دانشکده های دامپزشکی سرتاسر کشور، سازمان نظام دامپزشکی، موسسه تحقیقاتی رازی، دامپزشکان بخش خصوصی، دامپزشکی نیروهای مسلح، دامپزشکان وزارت بهداشت، موسسه پاستور محیط زیست و شهرداری ها می شود با سازمان استاندارد که در حقیقت وظیف اش تدوین یک سری دستورالعمل و کنترل کیفی آرمایشگاهی اعطا مجوز است، مقایسه نماید؟؟!

به خصوص که سازمان استاندارد چشم طمع به بخش کنترل بهداشتی آزمایشگاه های مرجع دامپزشکی سازمان دارد و قصد دارد این بخش را همانطور که توانست از سازمان ظاهرا قدرتمند غذا و دارو بخش نظارتی فرآورده های بهداشتی اش را علی رغم مخالفت های شدید وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس و حتی شورای نگهبان به کمک مجمع مصلحت نظام غصب کند، به بهانه استانداردهای تجهیزات، داروها و واکسن های دامپزشکی و خوراک دام از سازمان دامپزشکی جدا سازد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
2
با کمال احترام برای جناب آقای دکتر مطلبی عزیز،
طرح شورای عالی مدیریت دامپزشکی از هم اکنون شکست خورده و اشتباه محض است و بیراهه ای جدید همانند اشتباه فاجعه بار، نابخشودنی و وحشتناک الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت جهادکشاورزی است که سالها بعد و پس از هدر رفت فرصت های سرنوشت ساز، عواقب زیان بار و جبران ناپذیر آن مشخص خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
قانون تشکیل سازمان دامپزشکی در سال 1350 توسط مرحوم دکتر ارشدی با تلاشهای بی وقفه دامپزشکان کشور در آن زمان تصویب شده است که کاری بس ارزشمند بوده و سطح تشکیلات دامپزشکی در کشور را از اداره کل به سازمان ارتقا داد ودر این قانون که کماکان بدون تغییر حتی در کلمه ای از آن همچنان ادامه دارد جایگاه سازمان دامپزشکی در وزارت کشاورزی بوده است و صرفا در سال 69 به وزارت جهاد سازندگی و بعد به وزارت جهاد کشاورزی تغییر نام داده است .به مفهوم دیگر وزارت جهاد کشاورزی همان وزارت کشاورزی است که در قانون از آن نام برده شده است . اینکه گفته ایدالحاق به وزارت جهاد کشاورزی اشتباه بوده است آیا منظورتان این است که مرحوم دکتر ارشدی کار اشتباهی در سال 1350 کرده است؟ چون از سال 1350 در وزارت کشاورزی بوده و هم اکنون نیز در همین وزارتخانه است . لازم به ذکر است وزارت کشاورزی در این سالها نامهای مختلفی از جمله وزارت کشاورزی و عمران روستایی داشته است و اگر روزی بنا باشد از این وزارتخانه منتزع و به وزارتخانه دیگری برود نیازمند به تصویب مجلس و تغییر قانون سال 1350 است .لذا بیان جنابعالی مفهوم نیست به چه اشتباه فاجعه باری اشاره دارد.برخی همکاران تشکیلات آموزشی دامپزشکی را با بخش اجرا که همواره دو مقوله جدا بودند اشتباه می گیرند .در حوزه آموزشی رشته دامپزشکی و دانشکده های دامپزشکی همراه رشته های پزشکی تا اوایل دهه شصت در وزارت علوم و ودر گروه آموزش پزشکی بودند .پس از تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ،کلیه رشته های گروه پزشکی به جز دامپزشکی از وزارت علوم منفک و به وزارت تازه تاسیس رفتند و دامپزشکی در همان وزارت علوم به عنوان تک رشته ماند.لذا پیشینه حضور تشکیلات اجرایی (نه آموزشی )دامپزشکی در وزارت کشاورزی حدود 90 سال است که در آن زمان بنام وزارت فلاحت نامیده می شد.در این مدت تشکیلات دامپزشکی هرگز خارج از وزارت کشاورزی نبوده است. لذا نباید به پیش کسوتانی که از بدو شکل گیری تشکیلات اجرایی دامپزشکی در وزارت فلاحت تا سال 1350 که توانستند آن را به سازمان دامپزشکی ارتقا دهند و قانون 1350 را برای آن تصویب کنند و تلاشهای طاقت فرسای بعد از آن تا سال 71 که تشکیلات استانی آن را به عنوان شبکه های دامپزشکی و در سال 76 به عنوان ادارات کل دامپزشکی استانها ارتقا دهند خرده گرفت .اگر قدر دان نیستیم حداقل خرده نگیریم. نکته مهم آن است که اکنون با اطلاعات درست و با اتکا به تجربه گذشته و با همکاری همه بخش های دامپزشکی در زمینه جایگاه دامپزشکی در بخش اجرایی و بخش آموزشی اقدامات متناسب با شرایط روز جهانی صورت گیرد تا آیندگان بر ما خرده نگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
2
این پیشنهاد ، وضعیت را وخیم تر خواهد کرد
متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
1
1
چرا بعضی ها فکر میکنند اگر دامپزشکی در وزارتخانه دیگری قرار داشت داشت وضع فرق میکرد؟.دامپزشکی یک رشته مرتبط با تولید است در هر جای دیگر هم قرار میگرفت مورد هجوم دلالان واقع میشد. میتواند در یک وزارت خانه کشاورزی ملی باشد و نظیر تمام نقاط دنیا خوش بدرخشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
دوست ما ظاهرا یا خبر ندارند یا به روی خود نمی آورند که در دهه 1360 دکتر زالی وزیر اسبق کشاورزی با وجود همین قانون 1350 که در آن زمان شاهکار مرحوم دکتر ارشدی بود، توانست با کینه توزی شدید کاری کند که ادارات دامپزشکی شهرستان ها زیر مجموعه ادارات کشاورزی و خدمات روستایی شود به طوری که دیگر حتی نامی از آن در میان نباشد! و اگر نبود تلاش های جناب آقای دکتر مطلبی دامپزشکی به دلیل ضعف قانونی مضمحل شده بود.

در ضمن وزارت کشاورزی تا سال 1379 به موازات و جدای از وزارت جهادسازندگی که متولی دامپزشکی هم بود فعالیت می کرد.
در همان زمان ها هم تقاضاها برای الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت وجود داشت و بنابرابن وقتی دو وزارت جهادسازندگی و وزارت کشاورزی ادغام شدند و به وزارت جهادکشاورزی تغییر یافتند می شد که با تصویب مجلس سازمان دامپزشکی هم در سطح معاون وزیر به وزارت بهداشت منتقل شود.

چرا واقعیات را کتمان می کنید!

دائره دفع آفات حیوانی و سرم سازی در 95 سال و نه 90 سال پیش در سال 1303 به دلیل سنخیت شدید و ماهوی دامپزشکی و پزشکی توسط یک دانشجوی پزشکی سال سوم به نام مرحوم عبدالله حامدی به عنوان یکی از شاخه های موسسه پاستور به ریاست مرحوم دکتر ابوالقاسم بهرامی پزشک و استاد دانشکده دامپزشکی که چند سال بعد تاسیس شد، شکل گرفت و در آن موقع وزارت فوائد عامه وجود داشت که اداره فلاحت زیر مجموعه آن بود و موسسه پاستور هیچ گونه ارتباط سازمانی با وزارت فوائد عامه نداشت. پس از انحلال وزارت فوائد عامه وزارت اقتصاد ملی شکل گرفت و پس از آن وزارت کشاورزی در حدود 1320 تشکیل شد.

بنابراین 95 سال است که از تشکیل سازمان دامپزشکی توسط پزشکان می گذرد و در آن زمان فقط این پزشکان بودند که به طبابت بیماری های دامی به دلیل قرابت شدید علمی و عملی با دامپزشکی اشتغال داشتند و برای شاربن واکسن می ساختند و با گاومیری یا همان طاعون گاوی از طریق سروابنفکشن مبارزه می کردند. در سال 1305 به دلیل کمبود بودجه دائره دفع آفات حیوانی و سرم سازی از موسسه پاستور به وزارت اقتصاد ملی منتقل شد و مرحوم عبدالله حامدی درس دکترای پزشکی خود را نیمه کاره رها کرد و به آلفور فرانسه رفت ولی متاسفانه وقتی سال 1310 با مدرک دکترای دامپزشکی به وطن برگشت مشاهده کرد که دائره دفع آفات حیوانی و سرم سازی منحل شده و به اصطلاح خاک آن را به توبره کرده اند و محل موسسه فعلی رازی در حصارک کرج به انبار سموم ضد آفات گیاهی و ملخ؟؟! تبدیل شده است!

نتیجه اینکه ایران عزیز به قول استاد دکتر حسن تاجبخش در کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی با عینیت بخشیدن به یکی بودن دامپزشکی و پزشکی در سال 1303، عملا بنیانگذار بهداشت واحد (One Health) در جهان است و دهها سال پس از آن ایتالیا و اخیرا اتریش و نظام فدرال اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) به شدت بر این اصل برای حفظ هم زمان سرمایه دامی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه تاکید می کنند و می بینیم که با وجودی که وزارت ایتالیا دهها سال است که با افتخار سیستم بهداشت واحد را با معاونت دامپزشکی خود به رخ جهانیان می کشد از موفق ترین کشورهای جهان در عرصه دامپروری و کشاورزی است و مقر FAO یعنی سازمان کشاورزی و خواربار جهانی هم در رم پایتخت ایتالیا قرار دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
بد نیست جنابعالی نیز بی غرض در این دوران طلایی دسترسی به اطلاعات تاریخچه دامپزشکی در ایران را مطالعه فرمایید . و تفاوت ربط و بی ربط را مد نظر قرار دهید .
اینکه اولین مدرسه دامپزشکی در ایران در ژاندارمری تاسیس شده و اینکه در کشوری که هیچ نوع تشکیلات دامپزشکی و دامپزشک ندارد و در شرایط رخ دادن بحران شیوع طاعون گاوی، طبیعی است که موقتا" از سازمانی تحقیقاتی و علمی مربوط به علوم بهداشتی بهره گیری شود و جالب آنکه برخلاف تصور شما این موضوع در همان زمان هم مربوط به اداره فلاحت بوده و هم انستیتو پاستور و هم اداره فلاحت در یک وزارت خانه یعنی فوائد عامه بوده اند و اداره صحیه ( بهداری ) در وزارت داخله بوده و جدای از انستیتو پاستور .
همان زمان نیز در انستیتو پاستور بخشی جداگانه با پرسنلی مجزا و امکانات و بودجه مجزا برای مبارزه با طاعون گاوی بوجود آمد و در نهایت همین بخش بود که در طول زمان تبدیل به موسسه رازی شد .
اینکه دانشجوی پزشکی که تغییر رشته داد و دامپزشک شد دلیل بر تایید جایگاه رشته دامپزشکی در وزارت بهداشت نمی شود .
در همان زمان در تمام دنیا دامپزشکی در وزارت کشاورزی بود و با بوجود آمدن تشکیلات رسمی دامپزشکی ، بسیار طبیعی در وزارت کشاورزی مانند تمام دنیا در آن زمان ، قرار گرفت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
مجلس شورای اسلامی در 18 اسفند 1397 یک قانون تاریخی و انقلابی را تصویب کرد که بر مبنای آن وزارت ....... جهادکشاورزی می بایستی به جای پرداخت 15 میلیارد دلار ارزان دولتی به دلالان واردکننده نهاده های دامی مثل خوراک دام، واکسن و داروهای دامپزشکی و نیز گوشت قرمز و دام زنده،
دست از سر تولیدکنندگان با تحمیل قیمت های فرمایشی بردارد و مابالتفاوت آن را به خانواده های ایرانی برای افزایش قدرت خرید بدهد که متاسفانه وزارت جهادکشاورزی زیر بار آن نمی رود!
اگر واردات به قیمت دلار آزاد باشد به قول آقای دکتر مطلبی، شیرینی و حلاوت دادن مجوزهای واردات نهاده های دامی از بین می رود و دیگر جذابیت؟؟! دامپزشکی برای دلالان واردکننده کم فروغ خواهد شد!

بنابراین تا موقعی که سازمان دامپزشکی در وزارت خانه ای مانند جهادکشاورزی است .......... نمی تواند به فعالیت نظارت بهداشتی خود عمل کند!

در ضمن وزارت کشاورزی ملی یعنی چه؟

وزارت جهادکشاورزی همچنان متولی کشاورزی و دامپروری است و در اتحادیه 28 کشوری اروپا، امور فدرال دامپزشکی از دمدیریت امور دام به کلی مجزا هستند و اولی در مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی است و دومی در مدیریت کل کشاورزی اتحادیه اروپا اداره می شود.
ج.م.
|
United States of America
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
جناب دکتر مطلبی با سلام
ای کاش از همون اول به دنبال استقلال سازمان دامپزشکی میبودید و این اتفاق تا کنون افتاده بود که حالا به دنبال تشکیل شورای عالی دامپزشکی نمیفتادید. همین الان هم دیر نشده است و اگر میخواهید خدمتی به دامپزشکی کنید و اشتباهات گذشته را جبران کنید به دنبال مستقل شدن دامپزشکی کشور باشید. نظیر سازمان محیط زیست که یک سازمان مستقل است و زیر نظر مستقیم دولت فعالیت میکند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
سازمان محیط زیست یک سازمان مستقل زیر نظر ریاست جمهوری است و به دلیل اینکه یک وزیر مقتدر و با بودجه 15 هزار میلیارد تومانی مثل وزیر بهداشت در هیات دولت پشت آن نیست کارکنان آن را شکارچیان می کشند ولی نمی تواند از حقوق آنها دفاع کند!
و سازمان محیط زیست از نظر مالی از ضعیف ترین عملکرد اداری-مالی برای تامین حقوق بگیران و طرح هایش برخوردار است.
بودجه 15 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت را با بودجه حدود 3 هزار میلیارد تومانی وزارت جهادکشاورزی و بودجه ناچیز و مضحک حدود 200 میلیارد تومانی سازمان دامپزشکی در وزارت خانه جهادکشاورزی برای تامین مالی مسئولیت ها و وظایف اش که به جز تب برفکی مستقیما همجون آنفلوانزای پرندگان، سل، بروسلوز، هاری، شاربن، مشمشمه، CCHF و سلامت غذایی از خوراک دام تا سفره انسان، همگی با بهداشت و سلامت عمومی جامعه مرتبط است، مقایسه کنید!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
1
آیا کسی فاجعه بارتر از اوضاع کنونی سازمان دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی که نه خبری از پاک باختگی، اخلاص حقیقی و جهادی بودن واقعی اوایل انقلاب اسلامی در آن هست و نه مختصات وزارت کشاورزی سابق،
سراغ دارد؟:

1- عدم امنیت شغلی شدید چه برای دامپزشکان طبیب و چه مسئولان فنی بهداشتی واحدهای تولیدی آن هم با حقوق شرم آور در حد یک کارگر ساده برای دکتر دامپزشکی که 6 تا 7 سال از عمر گران بهای خود را با صرف هزینه های سنگین از دست داده است

2- بیکاری گسترده دانش آموختگان دامپزشکی

3- سقوط بی سابقه ارزش و اعتبار مدرک دامپزشکی تا رتبه های 150 هزار در مقایسه با شرایطی که تا پیش از جدا شدن رشته دامپزشکی از کمیته پزشکی شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی دامپزشکی و عدم پیوستن به وزارت بهداشت در ستل 1365جزو برترین رشته های کنکوری بود و میزان انصراف دانشجویان دانشجویان پس از پذیرش در کنکور سراسری ناچیز بود

4- تبدیل سازمان دامپزشکی به یک بله قربان گو و توجیه کننده سیاست های تشویق واردات و مخرب تولیدات دامی
وزارت جهاد کشاورزی

5- بی تفاوتی عجیب و غریب وزارت جهاد کشاورزی در مقابل فعالیت درمانی بر روی دامها توسط هر شخص غیر دکتر
دامپزشک

6- اهمیت نداشتن به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم به دلیل تجویز انواع داروهای خطرناک دامپزشکی برای جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی تحت امرش

7- پذیرش نجومی افراد برای فروش مدرک دکترای دامپزشکی و رضایت عملی وزارت جهادکشاورزی از این موضوع

8- بر زمین ماندن بسیاری از طرح های بهداشتی کنترلی سازمان دامپزشکی به دلیل فقدان بودجه و اعتبار کافی تخصیص یافته توسط وزارت جهادکشاورزی

9- ضعف و تحلیل شدید پتانسیل اداری پرسنلی تجهیزاتی سازمان دامپزشکی به ویژه در شرایطی که برادران نورچشمی شبه جهادی؟؟! بدون شایستگی علمی و داشتن بهترین رزومه دانشگاهی معتر کشور به سازمان دامپزشکی تحمیل شده و می شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
سفسطه و تشکیک در ماهیت صد در صد پزشکی موسسه پاستور که در اوایل 1300 هیات امنایی اداره می شد با ذکر کلمه "موقتا"، مشکلی را حل نمی کند و تاریخ به خوبی از جمله صفحه 693 کتاب مستند جناب آقای دکتر تاجبخش بیان می کند که این پزشکان بودند که به دلیل سنخیت علمی با دامپزشکی به شکل تشکیلاتی و سازمان یافته نخستین ساختار اداری دامپزشکی را در ایران بنیان گذاشتند و به گفته ایشان یکی بودن پزشکی و دامپزشکی را که بارها استاد تاجبخش در کتابش به اثبات رسانیده بود، عینیت عملی بخشیدند.

اگر مهندسان کشاورزی خودشان می توانستند سازمان دامپزشکی را راسا بنیان گذاری کنند که می کردند. ولی له ولیل عدم درک دامپزشکی و عدم سنخیت علمی بر عکس آن را در زمان غیبت دکتر حامدی در سفر فرانسه حتی منحل هم ساختند!

برخی متاسفانه هنوز هم متوجه نیستند که تفاوت از زمین تا آسمان بین ماهیت یک علم و بهره گیران از خدمات آن وجود دارد!!!:

همان طور که هیچ کس این سخن سخیف و مضحک را در مورد پزشکان شاغل در وزارت صنعت و معدن به دلیل کمک آنها در حفظ سرمایه انسانی کار تولیدی بر زبان نمی آورد که پس "پزشکان از جهادگران عرصه تولید و سرمایه انسانی هستند و بایستی پزشکی زیر مجموعه کاربرانش در وزارت صمت باشد"؟؟!

سخنی که جهان قرن 21 با تاکید شدید کمیته مشترک WHO و OIE بر ایجاد یکمارچگی بین ارکان بهداشتی انسان و دام بر اساس اصل مترقی بهداشت واحد (One Health) مدتهاست که از آن عبور کروه است!

در ضمن این حقوق بگیران وزارت ....... حهادکشاورزی هستند که به دلیل ...................... و عدم امکان درک عملی مشکلات دامپزشکی دولتی و خصوصی در مظان ذی نفع بودن و غرض ورزی بی منطق هستند!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
بین پزشکی و دامپزشکی،
هیچ خطوط تقسیمی وجود ندارد.
و نباید وجود داشته باشد!

رادولف ویرشو:

پدر علم پاتولوژی سلولی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
⭕️⭕️⭕️چرا سلامت یکپارچه؟

Why One Health?

Worldwide, nearly 75 percent of all emerging human infectious diseases in the past three decades originated in animals.Environmental health may affect human and animal health through contamination, pollution and poor conditions that may lead to new infectious agents.The world population is projected to grow from 7 billion in 2011 to 9 billion by 2050.To provide adequate healthcare, food and water for the growing global population, the health professions, and their related disciplines and institutions, must work together.The human-animal bond beneficially impacts the health of both people and animals.

Definition of One Health

One Health is the collaborative effort of multiple health science professions, together with their related disciplines and institutions – working locally, nationally, and globally – to attain optimal health for people, domestic animals, wildlife, plants, and our environment.

Scope of One Health

Convergence of human, animal, and plant health and the health of the environmentHuman-animal bondProfessional education and training Research, both basic and translationalEnsuring a safe food and water supply that is high quality, available and affordableAgricultural production and land useNatural resources and conservationDisease surveillance, prevention and response, both infectious and chronic diseasesCommonality of diseases among people and  animals, such as cancer, obesity, and diabetesClinical medicine demand for interrelationship between the health professionsEnvironmental agent detection and responseDisaster preparedness and responsePublic policy and regulationGlobal trade and commerceCommunications and outreach

Potential Outcomes from the One Health Approach

More interdisciplinary programs in education, training, research, and established policy More information sharing related to disease detection and diagnosis as well as education and research More prevention of diseases, both infectious and chronic diseasesNew therapies and approaches to treatment for unmet needs

 
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
صفحه 693 کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تالیف جناب آقای دکتر حسن تاجبخش:

"اولین اداره دامپزشکی ایران که "دائره دفع آفات حیوانی و سرم سازی" نامیده می شد در سال 1303 ش تحت نظارت انستیتو پاستور (به کفالت دکتر ابوالقاسم بهرامی پزشک و استاد بعدی دانشکده دامپزشکی) و به تصدی و مدیریت دکتر عبدالله حامدی که در آن زمان دانشجوی پزشکی بود، تشکیل شد. به عبارتی دیگر یکی بودن پزشکی و دامپزشکی که آن را بارها در این کتاب نشان داده ایم در تشکیلات نوین دامپزشکی ایران عینیت پیدا کرد."

سند فوق برای کسی که حتی ذره ای هم وجدان و انصاف داشته باشد برای روشن شدن حقیقت کافی است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
0
انصافا این سند تاریخی جناب آقای دکتر حسن تاجبخش و نحوه نگارش ایشان مبنی بر اینکه بارها در کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران خود، "یکی بودن پزشکی و دامپزشکی را نشان داده است" چیزی جز بهداشت واحد یا همان One Health است؟؟!
نظر شما
ادامه