کد خبر: ۵۰۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

استقبال هنردوستان از نمایشگاه "رقصِ قلم" همکار هنرمندمان که از اول تا هفت تیرماه سال جاری در نگارخانه آبگینه شیراز برگزار شد، موجب شد تا به این مناسبت نیم‌نگاهی داشته باشیم به هنر او و انگیزه‌های این همکار خوش‌ذوق از هنرنمایی خاصّ‌اش و حس‌و‌حالی که از این اقدام در ارتباط با همکارانش در اداره کل دامپزشکی استان فارس گرفته و می‌گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «محسن مهران» مسئول دفتر «دکتر یعقوب مهندس»، مدیرکل دامپزشکی استان فارس که اندی از سال‌های عمرش را در خدمت به مجموعه بزرگ سازمان دامپزشکی کشور گذرانده و می‌گذراند، در کنار کارش توانسته قطره ای از دریای هنر را در ذائقه و هنردوستی را که از بزرگ‌ترین هدایای خلقت اوست در خود دریابد؛ چرا که معتقد است هنر در بطن همه مخلوقات تعبیه شده و فقط کافیست آن را پیدا و پرورش داد.

علاقه اصلی او به نقاشی سیاه قلم، پاستل، مداد رنگی و نهایتا خودکار است. لذا نخستین نمایشگاه او که در اردیبهشت 94 برگزار شد، شامل 30 تابلو در تکنیکهای مختلف بود که با توجه به تجربه کسب شده از سوی بازدیدکنندگان اهل فن بر آن شد که نسبت به تخصصی کردن کار در یکی از تکنیکها  فعالیت خودش را ادامه دهد.

مهران، در ارتباط با انگیزه استفاده از تکنیک خودکار به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: "ضمن آشنایی با نقاشی با خودکار که طی پرسه زدنها در شبکه‌های مجازی نظرم را جلب کرده بود، انگیزه ای شد تا این شیوه را بطور جدی در پیش گرفته و در حین کار تجارب مربوطه را کسب و به اجرا درآورم. از جمله اهداف بنده در انتخاب این تکنیک و برگزاری نمایشگاه این بود که به بازدیدکنندگان ثابت کنم با خودکار هم میشود نقاشی کرد؛ چرا که در اذهان عامه خودکار فقط سمبل نوشتن بود."

دستخط‌های بازدیدکنندگان در دفتر ثبت یادگاری محل نمایشگاه شاهد تعجب و کاری جدید در نقاشی بود البته در استان فارس. به هر حال حاصل تلاش 3 ساله مهرانِ هنرمند، باعث فراهم شدن 22 تابلو با موضوعات اجتماعی شد که در یک مجموعه نخستین نمایشگاه نقاشی با خودکار در استان فارس را به خود اختصاص داد.

وقتی از محسن مهران درباره تاثیر هنرورزی بر روحیه‌اش می‌پرسیم، با گویش شیرین و مثبتش می‌گوید: "کلا هنر و به ویژه نقاشی بجز بیان احساس، تسکین و تخلیه افکار منفی، آرامش روح را با خود به ارمغان می‌آورد که خود عامل و معلمی است برای خودشناسی و خودیابی و همچنین کسب آسوده‌ترین راه برای سپری کردنِ اوقات زندگی." او یکی از بزرگترین درسهایی که نقاشی با خودکار به شخص میدهد را صبر و حوصله بر می‌شمارد و دلیل آن را هم چنین توصیف می‌کند:" نقاشی با خودکار مستلزم سپری‌کردن اوقات زیادی است که بتوان موضوع مورد نظر خود را با هاشورهای حاصل از ردِ پای نوکِ کوچک خودکار با زوایای مختلف بر روی زمینه کار هویدا و آشکار کرد."

و از یک هنرمند اهل اندیشه، چه انتظاری بالاتر می‌توان داشت جز هدیه‌ای آغشته به عطرِخوشِ هنر...!

محسن مهران، متن زیر را به تمام همکارانش در سازمان دامپزشکی کشور و هر آنکس که این مطلب را می‌خواند اهدا می‌کند تا آنچه را در ژرفای سینه اش نهفته است، به همکارانش اعطا کرده باشد:

"بنام خدا، خدایی که ما را آفرید، خدایی که هنرمندانه زیبایی ها را خلق کرد و در  مخلوقاتش گرایش به زیبایی‌ها را نهادینه کرد، او که قدرت خود را در آفریدن جذابیتها به نحو احسن نشان داد و نقش هنر و هنردوستی را به بشر هدیه داد تا خوب ببینند، عمیق حس کنند و با آنها به آرامش برسند.

او که یاور من بود تا بودش را در ژرفای سینه باور کنم تا به یاریش ذره ای از توانش را به کمک قلم به گونه ای به مردم دیدگان طالبان هنر هدیه نمایم.

هنر را مادرش عشق است و امید                پدر را باشــدش ایمان و توحید

به عشق پیــرایه گرداند ضمیرت                   به امیدت  دهد کوپــال جمشید

بوَد فخر هنرمنــــــــدان عاشق                 رفیع شوکت و هم نام جـــاوید

محک ار می زنی خیـــل بتان را                هنر باید که در  عشــاق سنجید

هنــــر تاج و نگین خلقت اوست                بود آن رحمتــی کز دوست بارید"



 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مبینی راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
جناب مهران از همکاران بسیار شریف و محترم اداره کل دامپزشکی فارس هستند.برای ایشان بهترینهارو از درگاه حق خواهانم.انشالله همیشه سالم و موفق و بهروز باشند.
نظر شما
ادامه