کد خبر: ۵۰۷۰۳
دبیر انجمن دامپزشکان بالینی استان مازندران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سبحان متولی» افزود: خیلی از کلینیک‌های دامپزشکی باید معاف از مالیات باشند؛ در این زمینه لازم است که سازمان دامپزشکی با سازمان امور مالیاتی و دارایی وارد تعامل شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ «انجمن دامپزشکان بالینی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد دامپزشکی می‌شود، به خصوص در حیطه کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی، تاثیرگذاری بالایی داشته باشد و نظرات خوبی بدهد»؛ این را دبیر انجمن دامپزشکان بالینی استان مازندران به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر سبحان متولی» معتقد است که عرضه و فروش لوازم حیوانات خانگی یا خوراک بهتر است در کلینیک‌های دامپزشکی انجام گیرد. کمااینکه به گفته او مدیر دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی در تیر ماه ۹۶ نامه‌ای به ادارات ابلاغ کرده که بر اساس آن کلینیک‌ها با ۳ شرط می‌توانند لوازم حیوانات خانگی را ارائه کنند و برای انجام این کار نیاز به مجوز جداگانه ندارند. وی غیر از استناد به این نامه، ۵ دلیل دیگر هم برای انجام این کار می‌آورد.

حکیم مهر: آقای دکتر، هدف از تشکیل انجمن دامپزشکان بالینی استان مازندران چه بود؟

انجمن دامپزشکان بالینی استان مازندران در جهت حمایت از منافع دامپزشکان، پیگیری مطالبات آنها و دفع خطراتی که ممکن است آنها را یا مجموعه تحت مدیریتشان را تهدید و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند و درنهایت کسب نتایجی که بتواند به دامپزشکان کمک کند، فعالیت می‌کند.

حکیم مهر:‌ اعضای انجمن چند نفر و متشکل از چه قشری هستند؟

قریب به ۲۰۰ نفر نیروهای بسیار با کیفیت، با تجربه، متخصص و عموما کسانی هستند که در حیطه دامپزشکی کار می‌کنند. اکثر آنها سال‌های سال و بعضا شاید ۴۰ یا ۵۰ سال سابقه فعالیت در حوزه دامپزشکی دارند و عضو مجموعه ما هستند.

حکیم مهر:‌ انجمن از چه زمانی تشکیل شده است؟

هیات‌مدیره جدید انجمن تقریبا ۲ ماه است که فعال شده‌اند. انجمن از حدود ۷ سال پیش شروع به کرده اما در ۲ دوره قبلی، کمتر فعال بودند. هیات مدیره جدید بسیار فعال هستند و تا این لحظه کارهای خیلی خوبی انجام داده‌اند. انجمن‌های کلینیسین‌هایی که در استان و کشور فعال هستند، کانونی به نام کانون دامپزشکان بالینی تشکیل داده‌اند که می‌تواند یک حلقه رابط با سازمان دامپزشکی کشور باشد تا زمانی که قرار است در مورد مسائلی که مدنظر کلینسین‌های کشور است، تصمیم‌گیری ‌شود، از آنها کمک گرفته شود.

حکیم مهر:‌ ارتباط انجمن با اداره کل دامپزشکی استان به چه شکل است؟

در حال حاضر ارتباط خوبی با دکتر رضوانی مدیرکل دامپزشکی استان و همکارانشان داریم و در این زمینه خیلی خوب و با تفاهم مشترک کار می‌کنیم.

حکیم مهر: تعاملات شما با شبکه نظام دامپزشکی استان به چه شکل است؟

در مورد مسائل موجود حتما با دکتر گلپایگانی رئیس شورای نظام ارتباط داریم و صحبت می‌کنیم. ایشان خیلی به ما کمک کردند که از مجموعه کلینیک‌های دامپزشکی حمایت شود و این قطار روی ریل درستی قرار گیرد. جلسات مشترک زیادی به شکل ماهانه یا ۲ ماه یکبار داریم و مسائل و دغدغه‌های همکاران را منتقل می‌کنیم. همین داستانی که اخیرا در خصوص پروانه ایجاد شد، مسائلی که خود نظام مدنظر دارد، راهکارهایی که می‌توانیم برای برون‌رفت داشته باشیم یا رفتارهایی که ممکن است تخلف صنفی باشد مورد بحث قرار می‌گیرد. ما چون در حیطه کیلنیک‌ها کار می‌کنیم باید از منافع آنها دفاع کنیم. در این زمینه با آنها هماهنگ هستیم و سعی داریم که تعامل داشته باشیم.

حکیم مهر:‌ تمرکز اصلی انجمن روی چه مسائلی است؟

یکی از مسائل مدنظر ما این است که انجمن دامپزشکان بالینی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد دامپزشکی می‌شود، به خصوص در حیطه کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی، تاثیرگذاری بالایی داشته باشد و نظرات خوبی بدهد. امیدواریم که چنین نقشی را ایفا کند.

یکی دیگر از نقش‌های انجمن این است که می‌توانیم مطالبات خود را به مجموعه حاکمیت در دامپزشکی که همان سازمان دامپزشکی است، منتقل کنیم و با نظام دامپزشکی ارتباط بگیریم تا یک انتقال دو سویه شکل بگیرد. کمااینکه چند حوزه وجود دارد که مجموعه ما باید موثر واقع شود. دامپزشکانی که کار درمانی انجام می‌دهند، در خط مقدم دامپزشکی و به خصوص جزء دسته‌ای هستند که با مراجعه‌کنندگان تماس دارند. در واقع جامعه هدف دامپزشکی در درجه اول با کلینیسین‌ها و درمانگران ارتباط دارند، پس بهترین مرجع برای نظرخواهی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد دامپزشکی می‌شود، انجمن‌ دامپزشکان بالینی است. اعضای این انجمن شناخت کافی از مجموعه مخاطبان دامپزشکی دارند و می‌توانند در این زمینه کمک زیادی کنند.

حکیم مهر: مهمترین چالش‌های دامپزشکی استان مازندران چیست؟

یکی از چالش‌های مهم بحث تداخلات حرفه‌ای است. برخی داروخانه‌های دامپزشکی وجود دارند که مشاوره درمانی می‌دهند، گاهی اوقات ویزیت می‌کنند و با انجام این کار غیر قانونی مشکلات دیگری را به وجود می‌آورند. مثلا اگر یک حیوان با بیماری واگیردار به آنجا منتقل شود، می‌تواند بیماری را به سایر کیس‌ها نیز منتقل کند. همانطور که اگر کلینییک‌ها بخواهند دارو در حجم عمده بفروشند، قطعاً داروخانه‌ها متضرر می‌شوند. از آنجاکه نمی‌پذیرند که کلینیک به تعداد بالا دارو بفروشد، پس باید از هر دوی این تخلفات جلوگیری شود.

یکی دیگر از مشکلات ما در داروخانه‌ها این است که آنها داروهای بیهوشی می‌فروشند. این مساله غیر از اینکه می‌تواند در جایی که نباید استفاده شود، مشکل امنیتی ایجاد کند، عملاً راهی شده برای پرورش‌دهندگان یا کسانی که دامپزشک نیستند تا بتوانند کار درمانی انجام دهند. حتی شنیده شده که از این طریق خودشان جراحی انجام می‌دهند، در صورتی که اصلا تخصص دامپزشکی و اجازه کار ندارند و باید از این‌ها جلوگیری شود.

یکی از مسائل دیگر در حیطه تداخلات، پت شاپ‌ها هستند. خیلی از آنهایی که در این حوزه ورود می‌کنند، تحصیلات دامپزشکی ندارند. از یک صنف مجوز گرفته و به ادعای خودشان ویزیت می‌کنند، واکسیناسیون انجام می‌دهند و حتی برخی ممکن است جراحی کوچک هم انجام دهند که قطعا این فرایند باید متوقف شود، چون تداخل ایجاد می‌کند.

یکی از مسائل مزمن دیگر بحث درمانگران غیرمجاز است؛ کسانی که طبق قانون اجازه فعالیت درمانی ندارند. باید فکری برای آن بکنیم که این مساله مهار شود. همکاران ما مالیات می‌دهند، درس خواندند و بابت فعالیت کاری خود هزینه دادند و می‌دهند، لذا شایسته نیست کسی که این هزینه‌ها را نداده، همان کار را بکند. دامپزشکان ما نیازمند حمایت قانونی هستند.

مساله دیگر بحث مالیات‌ها است. خیلی از کلینیک‌های دامپزشکی باید معاف از مالیات باشند. ما این را در جلسات مطرح و در مورد آن رایزنی کردیم. در این زمینه لازم است که سازمان دامپزشکی با سازمان امور مالیاتی و دارایی وارد تعامل شود که خیلی از کلینیک‌هایی که باید معاف شوند، معاف شوند.

یکی دیگر از خواسته‌های ما ایجاد ساختاری برای خدمات‌دهی با قیمت مصوب است. تعرفه‌هایی که تصویب شده چه در زمینه قراردادهایی که بسته می‌شود و چه خدمات درمانی که انجام می‌شود، ممکن است بعضی از همکاران رعایت نکنند. یکی از مسائلی که انجمن مدنظر دارد این است که با نظام دامپزشکی ساختاری را ایجاد کند که فعالیت زیر قیمت مصوب محدود شود. همچنین در مورد بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی نیازسنجی شود تا به میزانی که نیاز دارند، پروانه صادر شود تا رقابت ناسالم شرایط اقتصادی همکاران ما را به خطر نیندازد.

حکیم مهر‌: چند روز پیش جلسه‌ای را با مدیرکل دامپزشکی استان مازندران برگزار کردید. در جلسه چه گذشت؟

آن جلسه چند هدف داشت. برخی مسائل وجود داشت که دوستان در آن سردرگم شده بودند. مثلا اینکه مجوزها را نظام صادر می‌کند یا اداره کل دامپزشکی؟ یکی از سرفصل‌هایی که آنجا مطرح شده بود این بود که آیا عرضه و فروش لوازم حیوانات خانگی یا خوراک در کلینیک‌های دامپزشکی مجاز است یا خیر؟ مدیر دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی در تیر ماه ۹۶ یک نامه به ادارات ابلاغ کرده بوده که با ۳ شرط ارائه و عرضه لوازم حیوانات خانگی بلامانع بوده و نیاز به مجوز جداگانه ندارد. ما غیر از اینکه به این نامه استناد کردیم، ۵ دلیل دیگر هم آوردیم که چرا باید این اتفاق ادامه پیدا کند.

خیلی از اقلامی که همکاران عرضه می‌کنند، اقلام تولید ملی است که باعث اشتغالزایی می‌شود. کارگاهی اینها را تولید و توزیع می‌کند. بحث دیگر اینکه تولید و توزیع اقلامی که ارائه می‌شود، زیر نظر مراجع دامپزشکی است. یعنی با مهر دامپزشکی اتفاق می‌افتد پس بهتر است زیر نظر دامپزشکی باشد تا اینکه آنها را به حیطه پت شاپ‌ها یا جاهای دیگر ببریم؛ اصلا مراجع دامپزشکی روی آن نفوذ ندارند. نیاز به این اقلام در سطح جامعه وجود دارد و نیروهایی در آنجا فعالیت می‌کنند که می‌تواند به اشتغالزایی دامپزشکان کمک کند. اگر ما اختلالی در روند قانونی ارائه این اقلام زیر نظر سازمان دامپزشکی ایجاد کنیم، به صورت یک ارائه زیر پله‌ای در می‌آید که خودش مخاطراتی دارد. کسی که تخصص و اطلاعاتی در این کار ندارد، غیر از اینکه اخلاق حرفه‌ای را ممکن است رعایت نکند، مسلما در زمینه بیماری‌ها هم اطلاعاتی ندارد. اگر اینها نباشد، می‌توان اینطور در نظر گرفت که مثلا در حیطه خوراک، قسمت‌هایی از فراورده‌های دامی که استفاده نمی‌شود را به حیوانات خود بدهد که این مساله باعث انتقال بیماری‌های مشترک و واگیردار و مسائل این شکلی می‌شود که خودش می‌تواند دردسر زا باشد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

طبق قوانین کسانی که پروانه درمانی به هر فرمی اعم از درمانگاه تمام‌وقت، بیمارستان و اشتغال به امور درمانی دارند، می‌توانند در انجمن ما عضو شوند. اما موردی مشاهده شده که انجمن دیگری البته به صورت محدود نسبت به دریافت حق عضویت از اعضای انجمن ما اقدام کرده که این شائبه عضوگیری را ایجاد می‌کند و خلاف قوانین موجود است. از نظر انجمن ما این یک تخلف صنفی است. البته در این مورد ریاست شورای نظام استان آقای دکتر گلپایگانی فورا وارد عمل شدند و دستور توقف این رویه ناصواب را صادر کردند.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

نظر شما
ادامه