کد خبر: ۵۰۷۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

چند روز پیش در یکی از کانال های مربوط به شهرستان اسدآباد در فضای مجازی خبر تلفات غیرعادی ماهیان سد نعمت آباد این شهرستان منتشر شده بود اما اینکه علت تلفات آن سوالی بود که شاید ذهن بسیاری از مخاطبان را درگیر خود کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در بازدید از سد نعمت آباد این شهرستان اظهار کرد: رهاسازی ماهی در این سد بدون اطلاع و هماهنگی با دامپزشکی شهرستان بوده و آنالیز آب برای پرورش صورت نگرفته است.

«دکتر عادل بصیری محمد پور» افزود: از خرداد تا مهرماه، کمبود اکسیژن یکی از دلایل مرگ ماهیان گرمابی پرورشی بوده و این قضیه در حالتی رخ می دهد که میزان اکسیژن مصرفی بیش از تولید آن باشد.

وی با اشاره به اینکه گونه های موجود از نوع ماهی گرمابی بوده اند، خاطرنشان کرد: با توجه به تجمع ماهیان در سطح آب و خروجی سد، افزایش تعداد ماهیان و  رشد جلبک ها که به صورت مضاعف سبب کاهش اکسیژن و افزایش گازهای دفعی از جمله آمونیاک می شود، این امر موجب تلفات و مرگ ماهی ها شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد پمپاژ آب از عمق به سطح که باعث جابجایی آب می شود را به متولیان امر توصیه و تصریح کرد: این اقدام علاوه بر تخلیه گازهای مضر، باعث اکسیژن رسانی سطوح زیرین آب شده و سبب شکسته شدن لایه گرمایی تشکیل شده می شود.

به گزارش ایسنا، اینکه چه کسانی به عنوان متولی امر این ماهی ها را در سد نعمت آباد رهاسازی کرده اند، مشخص نیست به طوریکه حتی مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم اطلاع از رهاسازی ماهی در سد نعمت آباد ندارد.

«سقراط بیرنگ» درگفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: بر اساس استنباط ما احتمال اینکه بعد از سیلاب این ماهی ها از رودخانه ها به این سد آمده باشند، وجود دارد

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد نیز از بحث رهاسازی ماهی در سدنعمت آباد اظهار بی اطلاعی کرد و یادآور شد: تا جایی که اطلاع داریم امور آب منطقه ای در شهرستان تنها در ترخین آباد رهاسازی ماهی انجام داده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر شهبازیان- سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
0
با سلام
لطفا مرقوم بفرمائید عکس مربوط به این تلفات نمی باشد و یا تصویر را حذف نمایید. با تشکر
نظر شما
ادامه