کد خبر: ۵۰۷۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

آمار بیشتر اعضای کارگروه مبارزه با قاچاق دام استان کرمانشاه نشان می‌دهد که میزان قاچاق در سال ۹۸ سیر نزولی داشته است اما در عین حال همه اتفاق نظر دارند که در ماه‌های مرداد، مهر و آبان امسال نمودار قاچاق دوباره صعودی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه روز دوشنبه در جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق دام گفت: با تلاش همه اعضای کارگروه بویژه پیگیری و جدیت نیروی انتظامی و مرزبانی، قاچاق دام که در اواخر سال ۹۷ به یک مشکل حاد تبدیل شده بود، در سال ۹۸ کاهش یافته و کنترل شده است.

«دکتر امید حاج محمدی» با بیان اینکه نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی غیرقانونی و ممنوع است، افزود: این احتمال هم وجود دارد که گاهی از مجوزهای دامپزشکی سوءاستفاده شود که باید همزمان با تلاش برای سهولت در جابجایی دام‌های عشایر، موارد لازم در صدور مجوز جابجایی دام هم در نظر گرفته شود.

به گفته او، از ۳.۵ میلیون رأس دام سبک استان کرمانشاه یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس متعلق به عشایر استان است، بنابراین کمک و حمایت از این قشر زحمتکش ضروری است هرچند باید دقت و تلاش کرد که از قاچاق دام در پوشش عشایر جلوگیری شود.

آمار کشفیات دام قاچاق

حاج محمدی آمار کشفیات دام سبک در چهار ماهه نخست سال ۹۸ را ۸۰۸ رأس عنوان و اظهار کرد: از این تعداد ۴۲۵ رأس کشتار و توزیع شده و ۳۸۳ رأس هم رأی برائت خورده و به مالک آن تحویل شده است.

آنچنان که او بیان کرد: در این مدت ۴۷ هزار و ۴۶۷ رأس دام سبک و سه هزار و ۷۲۹ رأس دام سنگین با هدف دامپروری وارد استان شده و ۶۶ هزار ۲۱۸ رأس دام سبک و ۳۳ رأس دام سنگین از استان خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: طی ۴ ماه نخست امسال از این استان ۴۸ رأس تلیسه به کشور افغانستان و ۵۰ تن خوراک آبزیان به کشور عراق صادر شده است.

احتمال رشد قاچاق از مهر و آبان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به بارندگی‌های خوب بهار امسال و وجود علوفه خوب گفت: دامداران تا شروع فصل پاییز تمایلی برای فروش دام‌هایشان ندارند اما در مرداد به دلیل عید قربان و از مهر و آبان شاهد فروش گسترده دام و طبعاً تلاش قاچاقچیان برای قاچاق دام خواهیم بود که لازم است تدابیر لازم برای آن زمان صورت گیرد.

حاج محمدی همچنین درباره مشکلات ایجاد شده برای جابجایی تعداد محدود دام در سطح استان گفت: لازم است تا پیش از فصل فروش دام‌ها، سقف جابجایی دام که اکنون ۱۰ رأس است به ۱۷ یا ۱۸ درصد افزایش پیدا کند زیرا اکنون در یک وانت هم بیشتر از ۱۰ دام سبک جا می‌شود.

دلیل کاهش قاچاق دام

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه نیز با اشاره به روند کاهشی قاچاق دام از استان گفت: از بهمن سال ۹۷ تاکنون هیچ مجوزی برای انتقال دام در مناطق مرزی استان صادر نکرده‌ایم که دلیل اصلی کاهش قاچاق همین اقدام است.

«شاهرخ یارویسی»، همچنین بر ضرورت تعریف یک محدوده مرزی مشخص در مرزهای استان برای تردد عشایر و چرای دام‌ها تاکید کرد.

دام‌های کشف‌شده وزن‌کشی و پلاک‌کوبی شوند

در ادامه جلسه مدیرکل اموال تملیکی استان کرمانشاه هم آماری ارائه کرد که نشانگر روند نزولی قاچاق دام در استان بود.

«اردشیر رستمی» گفت: دام‌های بدون مالک یا دارای مالک ناشناخته تحویل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌شوند اما سایر دام‌های قاچاق کشف شده در سال ۹۷ که در اختیار اداره کل اموال تملیکی قرار گرفته‌اند سه هزار و ۵۳۹ رأس به وزن ۱۰۷ تن بود که این عدد در چهار ماه نخست امسال ۵۲۶ رأس با ۱۶ تن وزن و یک روند کاهشی ملموس را نشان می‌دهد.

رستمی همچنین تاکید کرد که دستگاه‌های کاشف، باید دام قاچاق کشف شده را بلافاصله در حضور مالک آنها وزن کشی سپس پلاک کوبی کنند تا اگر دادگاه رأی به استرداد دام‌ها داد، شائبه‌ای از طرف مالک بوجود نیاید.

مدیرکل اموال تملیکی استان کرمانشاه خواستار وزن‌کشی و پلاک‌کوبی همه دام‌های کشف‌شده شد

«سرهنگ علی نظری»، نماینده قرارگاه غرب ارتش نیز با اشاره به کشف ۲۰۰ رأس دام قاچاق در ۴ ماه اول سال ۹۸ توسط ارتش گفت: این دام‌ها در سومار و پاوه کشف و تحویل مراجع مربوطه شده است که تعداد کم آنها نشان دهنده روند نزولی قاچاق دام نسبت به سال گذشته است.

نظری پیشنهاد داد که در مناطق مرزی محدوده تردد عشایر روشن‌تر و عبور از این محدوده به معنی اقدام برای قاچاق دام تلقی شود.

به کاهش قاچاق دلخوش نباشیم

رئیس اداره نظارت بر گشت‌های مشترک تعزیرات استان کرمانشاه هم هشدار داد که نباید به کاهش آمار قاچاق در ۴ ماه اول سال ۹۸ دلخوش بود زیرا دامداران در این مدت تمایلی به فروش دام‌های خود نداشته‌اند که بخواهد به خارج از کشور قاچاق شود.

«گودرز فهیمی»، در عین حال آمار محکومیت پرونده‌های قاچاق دام از ابتدای سال ۹۸ را هم ۴۲۶ میلیون تومان اعلام کرد.

کمرگ: قاچاق ۲ برابر شده

نماینده اداره کل گمرکات استان کرمانشاه اما نظر متفاوتی داشت؛ «مهدی رمضانی» گفت: آمار ما نشان می‌دهد که ارزش کشفیات دام قاچاق در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲ برابری داشته است.

به گفته او در چهار ماه نخست امسال ۷۴۸ رأس بز و گوسفند برای ارزش گذاری به گمرک استان ارجاع شده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۳ رأس بوده است.

آنچنان که رمضانی بیان کرد: آن دسته از دام‌های قاچاق برای ارزش گذاری به گمرک ارجاع می‌شوند که پرونده آنها به مرحله تعزیرات رسیده باشد.

مشکل صدور بارنامه جابجایی دام

از دیگر مشکلاتی که در جلسه امروز مطرح شد محدودیت صدور بارنامه در سیستم راهداری بود که توسط رئیس اداره حمل و نقل کالای استان بیان شد.

«خدیجه رادپور» گفت: با توجه به اینکه نقل و انتقال دام حتی در فصل کوچ عشایر هم بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است صدور بارنامه برای رانندگان در این زمینه با محدودیت مواجه و لازم است زمان مشخصی برای نقل و انتقال بدون مجوز دام مشخص شود.

«ایرج کاکایی»، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه نیز درخواست کرد که با توجه به مشکلاتی که دریافت مجوز جابجایی دام به دنبال دارد لازم است جابجایی دام عشایر در داخل شهرستان کرمانشاه تنها با دفترچه عشایری صورت گیرد.

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه نیز خواستار لغو ضرورت دریافت مجوز در زمان و مسیر کوچ عشایر در شهرهای غیر مرزی شد.

«بهزاد محمدی» همچنین گفت: ما ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات یک ساله با نرخ سود ۱۰ درصد به عشایر استان در راستای ایجاد زنجیره گوشت قرمز در اختیار عشایر استان گذاشته‌ایم که همین موضوع سبب تمایل آنها برای پرورش و نگهداری بیشتر دام‌ها و طبعاً کاهش قاچاق آن در سال ۹۸ شده است.

اجباری شدن پلاک‌کوبی همه دام‌ها

«محمدی» همچنین اندازه و جنس پلاک دام‌ها را نامناسب و در مواردی سبب زخمی شدن و عفونت گوش دام‌ها دانست اما کارشناس مسئول دام سبک معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان این ادعا را رد کرد و افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران نصب پلاک در گوش دام‌ها اجباریست و همه دام‌های کشور باید تا پایان امسال پلاک دار شوند در غیر این صورت به عنوان دام قاچاق شناخته می‌شوند.

«خشایار منصوری» در عین حال با تأکید بر آزاد کردن صادرات دام تا پیش از افزایش قیمت گوشت گفت: تنها راهکار کنترل قاچاق صادرات برنامه ریزی شده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
United States of America
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
0
از مرز های شرقی و جنوبی با لنج و حتی اتوبوس دام قاچاق میشود .قاچاق دام به صورت سیستماتیک سازمان یافته و زیر نظر مستقیم مافیای داخلی انجام میشود و بیشتر شبیه صادرات قاچاقی است تا قاچاق !
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
0
با سباست های اشتباه و رانت آفرین جهادکشاورزی در اعطای
15 میلیارد یارانه دولتی به دلالان واردکننده به جای سهمیه اعنباری کالای پروتئینی سرپرستان خانواده ها، هرگز مشکل عدم صرفه اقتصادی تولیدات دامی، زیان اقتصادی دامداران و مرغداران، بیکاری، عدم قدرت خرید مردم برای گوشت قرمز و شیر و مشکل قاچاق به طور ریشه ای حل نخواهد شد.
نظر شما
ادامه