کد خبر: ۵۰۷۰۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: بیماری «آبله گاوی» که در بین دامپزشکان با نام «لمپی اسکین» نیز شناخته می شود، بیماری دامی پوستی خطرناکی است که هر چند نشانه های شیوع آن در کشور گزارش شده، اما مدیران سازمان دامپزشکی می گویند که این بیماری به دلیل انجام اقدامات به موقع در کنترل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، نگرانی از تبعات شیوع بیماری «آبله گاوی» در آذربایجان شرقی زمانی بروز کرد که «دکتر یوسف داودی» نماینده مردم سراب و نایب رییس کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ۲ روز قبل نسبت به شیوع وسیع این بیماری در میان جمعیت گاوی کشور هشدار داد و مدعی شد این بیماری در آذربایجان شرقی بیش از استان های دیگر شایع شده و هزاران دام را مبتلا کرده است.

«داودی» هشدار داد که اگر این بیماری به همین منوال شیوع پیدا کند، خسارت مالی آن به چندین میلیارد تومان در کشور خواهد رسید؛ این در حالی است که مسوولان دامپزشکی استان، شرایط این خطه از نظر شیوع بیماری آبله گاوی را نامتعارف نمی دانند و به گفته آنها این بیماری تحت کنترل است.

داودی گفته است؛ "ادامه تعلل در تهیه واکسن آبله گاوی سبب شیوع بیشتر این بیماری خطرناک می‌شود، پایین آمدن تولید، زاد و ولد دام و کاهش وزن دام سنگین را به دنبال دارد؛ البته با توجه به گسترش این بیماری در بدن دام درمان آن نیز زمان‌بر خواهد بود".

در همین حال سازمان دامپزشکی اعلام کرده است که شیوع بیماری های دامی از جمله آبله، موضوعی کشوری بوده که بحران آفرین نشده است، زیرا واکسیناسیون به موقع و سم پاشی دامداری ها از ایجاد تلفات غیرقابل پیش بینی جلوگیری کرده و پیشگیری و درمان به موقع دام های سنگین نیز انجام شده است.

کاهش ۳۵ تا ۷۵ درصدی بیماری های راهبردی دامی

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با وضعیت شیوع بیماری های دامی از جمله آبله گاوی گفت: میزان شیوع بیماری های راهبردی دامی با اقدامات موثر و به موقع این سازمان بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.

«دکتر علیرضا رفیعی پور» اظهار کرد: در حوزه بیماری های طیور نیز در سال ۹۷ به میزان ۹۷ درصد با کاهش بیماری ها مواجه بودیم که در مجموع از نظر کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی و طیور سال ۹۷ الگوی موفقی به شمار می رود تا در سال ۹۸ نیز از اقدامات آن الگو گرفته شود.

وی افزود: در حوزه بیماری های راهبردی دامی با بیماری هایی همچون تب مالت، آبله گاوی (لمپی اسکین)، سیاه زخم، تب مالت، هاری و آبله مواجه هستیم که با اقدامات موثر و به موقع با کاهش میزان این بیمارها مواجه خواهیم بود که اقدامات پیشگیرانه است.

در همین حال مدیرکل اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی نیز در خصوص وضعیت داروی بخش دام کشور گفته است که بر اساس نیازهای برآوردی، در زمینه تامین دارو و واکسن، تدابیر خوبی صورت گرفته که البته در صورت پیشامد شرایط خاص، باید با مدیریت داشته ها، از بروز معضل حاد جلوگیری کنیم.

«سیدبهمن نقیبی» درباره تاثیر بروز بیماری های دامی بر اقتصاد کشور گفت: آبله گاوی یکی از بیماری ها است که بر گوشت و پوست دام تاثیر می گذارد و درصورت شیوع در مقیاس زیاد، می تواند در اقتصاد موثر باشد، اما مشکل حادی از این بابت وجود ندارد.

رد خبر شیوع بالای آبله گاوی در آذربایجان شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز با رد آمار بالای این بیماری در استان و با اشاره به اینکه شیوع بیماری لمپی اسکین (آبله گاوی) نگران کننده نیست، به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۴۵ هزار و ۴۱۰ راس گاو در این استان علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شده اند و اقدامات پیشگیرانه موثری در این زمینه انجام شده است.

«دکتر امیرحسین بهداد» اظهار کرد: بیشترین واکسیناسیون علیه بیماری آبله گاوی در شهرستان تبریز انجام شده و تاکنون ۱۵۷ کانون بیماری در آذربایجان شرقی شناسایی شده که تمام دام های سنگین این مناطق واکسینه شده اند.

وی ادامه داد: در مجموع ۳۷۰ راس گاو در آذربایجان شرقی مبتلا به بیماری لمپی اسکین شدند که تاکنون ۶ راس آن تلف و سه راس نیز کشتار شده است؛ در مجموع وضع نگران کننده ای از این بابت نداریم.

وی افزود: بیماری لمپی اسکین (آبله گاوی) جزو بیماری های نوپدید بوده که از سال ۱۳۹۳ از راه مرزهای غربی یعنی کردستان و آذربایجان غربی وارد آذربایجان شرقی شده و طبیعی است که شدت آن پایین تر از استان های مجاور باشد، ولی به هر حال تزریق واکسن در استان به خصوص شهرستان های آذرشهر و ملکان که مبادی ورودی این بیماری دامی می باشند، انجام شده است.

بهداد بیان کرد: درصد تلفات بین دام های دچار بیماری آبله گاوی ۱۰ درصد است که البته از بین بردن عامل انتقال بیماری آن، که پشه معمولی می باشد، بسیار آسان بوده و با سم پاشی ساده نابود می شود.

وی یادآوری کرد: به لحاظ تامین واکسن لمپی اسکین در آذربایجان شرقی مشکلی وجود ندارد و علاوه بر استفاده از واکسن های تولید موسسه رازی ایران، واکسن وتال هم که علیه این بیماری استفاده می شود، به استان وارد شده تا مشکل احتمالی کمبود این واکسن وجود نداشته باشد.

بهداد با بیان اینکه برای ریشه کنی کامل بیماری آبله گاوی، همکاری دامداران نیاز است، تاکید کرد: واکسیناسیون در کانون های بیماری انجام شده و در سایر نقاط آذربایجان شرقی نیز در حال انجام است، به طوری که هر دامداری درخواست واکسیناسیون علیه این بیماری را داشته باشد همکاران اداره کل دامپزشکی نسبت به واکسینه دام های مورد نظر اقدام می کنند.

به گزارش ایرنا، بیماری لمپی اسکین یا (LSD ) نوعی بیماری عفونی حاد تا مزمن ، عموماً با ضایعات پوستی در گاو ها است که عامل آن ویروسی از خانواده «Pox virus» است؛ این بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.

لمپی اسکین یک بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات (پشه) و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.

تب بالا، آب ریزش چشم و بینی، مشکلات حاد تنفسی، برجستگی خاص در پوست دام، کاهش شیر، سقط جنین و عدم توانایی حرکت به دلیل تورم پاها در دام از جمله علایم بیماری لمپی‌اسکین در بین دام‌ها است.

بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
1
1
انکار و آمار غلط دادن دادن جهت حل بحران کار درستی نیست ولی متاسفانه در کشور ما به وفور انجام میشود من خودم یک ماه پیش دو تلیسه آبستن سنگین خودمو بخاطر لمپی اسکین از دست دادم این بیماری قسمت وسیعی لز کشور را در گیر کرده و خسارت های سنگینی به دامدار در وهله اول و سپس به اقتصاد دامی کشور وارد کرده انکار و یا تایید دامپزشکی مشکلی رو حل نمیکنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
1
0
تو گیلان متاسفانه به سرعت در حال پخشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
1
0
اولاً لمپی اسکین بیماری آبله گاوی نیست آبله گاوی یک بیماری است لمپی اسکین یک بیماری دیگر دوم برای واکسیناسیون از آبله گوسفند و بز استفاده میشود البته فعلاً در ایران اینطور هست و واکسن اختصاصی بیماری هنوز وارد نشده و وقتی در مورد ابتلا ۳۸۰ راس آماری که خودشان میدهند و صد البته آمار بالاتر از اینهاست و به ادارات گزارش نشده یا گزارش شده ثبت نشده حرف زده میشه یعنی چقدر افت تولید و چقدر ضبطی در کشتارگاه در مورد مبارزه با بیماری سو مدیریت کاملاً مشهود است از واکسیناسیون بگیر تا بعد این را یک دکتر دامپزشک شاغل در اداره میگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
0
سازمان دامپزشكي با جعبه اسرار آميزي به نام GIS هم جودش را مسخره كرده هم داره ريشه به تيشه دام و دامداري كشور ميزنه .در حالي كه ده برابر تلفات اعلام شده به علت لامپي اسكين دام تلف شده فقط در حاشيه رودخانه آجي چاي قابل شمازش است اين جعبه انرا 6 راس اعلام مي كند و مسئولين هم به ان استناد مي كنند . انگار كه مردم كور تشريف دارند . وقتي فقط يك دامدار بيش از 6 راس تلفات داده است با ديدن اين امار چه فكري خواهد كرد . ابله گاوي زمين تا اسمان با لامپي اسكين فرق دارد .
نظر شما
ادامه