کد خبر: ۵۰۷۱۴

انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ قابل عرضه در قصابی ها و فروشگاه های بزرگ همدان به زودی در پنج دسته درجه بندی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی همدان روز سه شنبه در بازدید از یک واحد بسته بندی گوشت در جمع خبرنگاران گفت: درجه بندی ها بر اساس استاندارهای جهانی از ای تا درجه دی دسته بندی می شوند.

«آرش سامی» افزود: در حال حاضر برچسب هایی از مشخصات گوشت شامل نوع، جنس و عضو حیوان بر روی گوشت نصب می شود که شهروندان می توانند با مشاهده آن ها گوشت مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی اظهار داشت: قصاب ها موظفند مهر و برچسب زده شده بر روی لاشه گوشت را به مشتریان خود نشان دهند و شهروندان نیز از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

سامی بیان کرد: ۲ واحد یزرگ بسته بندی گوشت در همدان فعال هستند که یکی از سال ۸۰ با ظرفیت بسته بندی ۶ تن گوشت قرمز در روز و دیگری از سال ۸۸ با ظرفیت روزانه پنج تن کار می کنند.

وی با اشاره به روند کشتار تا بسته بندی گوشت قرمز اظهار داشت: دام زنده پس از ۲۴ ساعت استراحت، از نظر داشتن بیماری های خاص بررسی و در کشتارگاه ذبح شرعی می شود.

وی ادامه داد: لاشه برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد قرار می گیرد تا PH و اسیدیته گوشت کاهش یافته و در نتیجه ثابت شود.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه با این روش بیماری هایی همچون تب کنگو  حذف می شود، عنوان کرد: پس از نظارت دامپزشک، گوشت به واحد های توزیع و بسته بندی منتقل می شود.

وی افزود: نشانه گذاری های دامپزشکی به صورت مهر و با استفاده از رنگ های خوراکی و به شکل مثلث، دایره و مربع صورت می گیرد.

سامی تاکید کرد: برچسب نشانه گذاری گوشت ها نیز بسیار مهم است که شامل نظارت اداره کل دام پزشکی در قبل، هنگام و بعد از ذبح می شود.

وی ادامه داد: در بسته بندی های صنعتی، عمر ماندگاری گوشت گاو از تاریخ صدور پنج روز و گوشت گوسفند سه روز تخمین زده شده است و شهروندان به مشخصات درج شده بر روی گوشت توجه کنند تا گوشت ها سالم سازی و نظارت بهداشتی شده باشند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه تمام مسئولیت گوشت ها نظارت شده بر عهده اداره کل دامپزشکی است، اظهار داشت: از مردم می خواهیم نکات بهداشتی ذبح را رعایت کنند و قربانی های خود را در کشتارگاه های دامپزشکی انجام دهند.

وی گفت: پنج کشتارگاه صنعتی در سطح استان فعال هستند و برخی شهرستان های استان های همجوار را نیز پوشش می دهند.


نظر شما
ادامه