کد خبر: ۵۰۷۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به تنوع و وسعت کاری وظایف این نهاد در جامعه گفت: دامپزشکی مازندران نیازمند حداقل یکصد نیروی کاردان دامپزشکی و عملیاتی برای پیشبرد اهداف خود است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین رضوانی» روز سه شنبه با اشاره به کمبود نیرو در این اداره افزود: تنها در سال گذشته ۱۶ نفر بازنشسته شدند و این درحالی است که نیروی جایگزین آنها نشد و نیروی انسانی موجود جوابگوی فعالیت این مجموعه نیست.

وی ادامه داد: نیروهای این اداره با وجود کمبود نیرو با تمام توان تلاش دارند تا خدمت رسانی به عموم مردم و بهره برداران مرتبط با دامپزشکی به صورت مطلوب انجام شود ولی با این حال برخی از کارها همچون واکسیناسیون در مناطق جلگه‌ای با تعرفه‌ دولتی بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از پایش کامل غرب مازندران به عنوان کانون تب کریمه کنگو در استان خبر داد و گفت: امسال همچون سال گذشته با بسیج نیرو از شهرستان‌های  نوشهر چالوس و کلاردشت و سم پاشی اماکن دامی و دام ها انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ براثر این بیماری چهار نفر فوت کردند، افزود: سال گذشته در غرب مازندران یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه فوت کرد و امسال تلاش شده از شیوع این بیماری در منطقه جلوگیری شود.

رضوانی با اشاره به نقش سامانه پیش سردکننده کشتارگاه‌ها در مقابله با انتقال بیماری‌ها مشترک بین دام و انسان گفت: با گشایش این سامانه، لاشه‌های گوشت ۲۴ ساعت قبل از توزیع در دمای ۴ تا ۵ درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد که موجب از بین رفتن زمینه بیماری تب کریمه در لاشه گوشت و بیشتر میکروب‌های آن می‌شود و به دنبال این هستیم تا کشتارگاه های سنتی جایشان را برای استفاده از این سامانه به کشتارگاه های صنعتی بدهند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران به پیگیریهای جدی برای تجهیز سامانه پیش سردکننده در کشتارگاه‌ها، خودرو حمل زنجیره سرد و محصول بهداشتی تاکید کرد و افزود: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه نسبت به سال گذشته پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم و امروز تمامی کشتارگاه‌های صنعتی استان از این سامانه برخوردار هستند.

رضوانی به قاچاق دام اشاره کرد و افزود: به هیچ عنوان مجوز خروج دام از کشور داده نمی‌شود و انتقال دام در داخل کشور تنها با داشتن مجوز انجام می‌شود.

وی به ضرورت پیش گیری در برابر بیماری‌های دام و طیور اشاره کرد و گفت: امسال با جدیت پی گیر هستیم تا واحدهای پرورشی به ویژه تخم گذار و مادر واکسن زده شوند تا شاهد این بیماری در واحدهای صنعتی استان نباشیم.

رضوانی ادامه داد: دامداران نیز باید همکاری لازم را در سم پاشی و واکسن زدن دام سبک و سنگین برای مقابله با تب کریمه کنگو و تب مالت راداشته باشند و واحدهای آبزی پروری نیز کلاس آموزشی پیش گیری از بیماری و بازدیدهای مکرر در دستور کار است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یکی از اولویت کاری امسال در حوزه نظارت را درجه بندی مرغ‌ها و کشتارگاه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال اجرایی کردن ارائه مرغه های با کیفیت از کشارگاههای طیور هستیم و در این راستا مجوز به راه اندازی خط ۲ با ۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره که دارای دستگاه مکش اندرونی مرغ‌ها به صورت کامل و درجه بندی آ به بازار است.

رضوانی گفت: با تکمیل ۲ کشتارگاه صنعتی در مرزن آباد و در نشتارود با حداقل ۵۰ رأس دام سنگین و ۵۰۰ رأس دام سبک که قابلیت ارتقا تا ۱۰۰ دام بزرگ و یک هزار دام سبک را دارند تا سال آینده تمامی ۷ کشتارگاه‌های سنتی فعال آمل، نوشهر، چالوس، مرزن آباد و کلاردشت و رامسر و تنکابن بسته خواهند شد.

وی افزود: کشتارگاه صنعتی ساری و بابل تمامی شرق استان را جوابگو هستند که با بهره برداری ۲ کشتارگاه‌های صنعتی در غرب مازندران در مرزن آباد و نشتارود که دارای سامانه سرد کننده خواهند بود از انتقال این بیماری جلوگیری می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، مازندران ۲۰ کشتارگاه صنعتی با ظرفیت بیش از یکهزار و ۳۰۰ تن در روز دارد.

این استان همچنین با داشتن ۴۰ کارگاه جوجه کشی، ۲۲۰ واحد پرورش مرغ مادر و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری گوشتی از قطب‌های صنعت طیور کشور است.

سالانه ۲۱۵ هزار تن گوشت مرغ در مازندران تولید می‌شود که معادل ۱۲ درصد گوشت سفید تولیدی در کشور است.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
0
ميزان پيشرفت فيزيكي كشتارگاههاي غرب كمتر از سي درصده اونوقت تا سال ديگه بهره برداري ميشود؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
0
كاردانها همه رفتند دكتراي اقتصاد و كشاورزي گرفتند الان دست چپ و راست شما هستند
نظر شما
ادامه