کد خبر: ۵۰۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
با ارسال رونوشتی از جوابیه به حکیم مهر:
در بخشی از این جوابیه آمده است: این خبر افترا به دامپزشکی و مسئولین آن بوده و همچنین با القاء ترس در مخاطب، موجب بی‌اعتمادی و تشویش اذهان عمومی شده است ...
 

حکیم مهر: در پی انتشار خبری با عنوان «انتقاد خزرآنلاین از اقدام دامپزشکی رودسر در دادن فرصت ۲۰ روزه به دامدار برای حذف دام‌های بیمار»، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان با ارسال جوابیه ای به این انتقادات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این جوابیه به شرح زیر است:

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری خزرآنلاین

با سلام،

در پی درج مطلبی با عنوان «قابل توجه نهادهای نظارتی؛ اقدام عجیب دامپزشکی رودسر و گوشت های آلوده ای که به خورد مردم داده شد!» با کد خبر: 221027 انتشار یافته در تاریخ  ۲۹ تیر ۹۸، این اداره کل جوابیه ای به شرح ذیل تنظیم نموده است؛ خواهشمند است برابر قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام شود.

در روتیتر این خبرآمده است «قابل توجه نهادهای نظارتی» و خبرنگار خزرآنلاین درحالی مسئولین دامپزشکی را به نهادهای نظارتی احاله داده و با تعجب و با ادبیات نامناسب اقدام دامپزشکی را محکوم می کند که خود اطلاعاتی از قوانین دامپزشکی ندارد.

لذا روابط عمومی دامپزشکی گیلان لازم می داند جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان موارد ذیل را به استحضار عموم برساند:

خبر مذکور با اشاره به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است آغاز شده، که احتمال شیوع این بیماری همزمان با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها وجود دارد و دامپزشکی در سراسر کشور همزمان با اقدامات فنی پیشگیرانه از قبیل سمپاشی جایگاه و بدن دام و با انجام اقداماتی نظیر نصب بنر، چاپ بروشور، درج اطلاعیه بهداشتی در پورتال، انجام مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی و هشدارهای بهداشتی به مخاطبین در سطوح  مختلف دامدار، قصاب و مشاغل مرتبط اطلاع رسانی انجام داده است.

در خبر گفته شد «14  نفر در گیلان مبتلا به تب کریمه کنگو شده و یک نفر هم متاسفانه جان خود را از دست داده است. قابل تامل آن که آن یک نفر هم از شهروندان رودسر بوده است»؛ البته بر کسی پوشیده نیست که هر بیماری می تواند جان قربانیان بی توجه و سهل انگار خود به مسایل بهداشتی را بگیرد و در مورد این بیماری نویسنده خبر، آن را به شهروندان رودسر نسبت داده تا به این ترتیب آتش خبر خود را داغ تر کند، حال آنکه بر اساس گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هیچ موردی از فوت بر اثر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان رودسر واصل نشده است.

در جایی دیگر خبرنگار با لحنی تمسخر آمیز می نویسد: «همین شهری که شبکه دامپزشکی اش علی رغم اطلاع از بیماری 5 راس دام، به دامدار فرصت 20 روزه برای حذف دام ها از گله می دهد...»؛ گفتنی است 5 راس دام بیماری که در خبر آمده، دام های مبتلا به بروسلوز (تب مالت) بودند که خبرنگار نا آگاه با برداشت شخصی خود از بیماری مشترک بین انسان و دام، آن را تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اطلاع رسانی می کند و یا اینکه عامداً و به قصد تشویش و القاء نگرانی به ذهن مخاطبان و مصرف کنندگان گوشت قرمز و نیز تخریب مسئولین دامپزشکی این کار را کرده است. «(اشاره به خبر خزرآنلاین) از اظهارات رییس شبکه دامپزشکی رودسر چنین برداشت می شود که یک دامدار 5 راس از دام های خود را که مبتلا به یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده (بیماری مشترک این روزها تب کریمه کنگو است!!)»

سازمان دامپزشکی کشور بر اساس ماده 5 قانون مصوب سال 1350 مکلف است به منظور مبارزه با بیماری های دامی و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها اقدام نماید. بر اساس ماده 9 آیین نامه اجرایی ریشه کنی بروسلوز، صاحب گاو و یا گله موظف است دام مبتلای خود را بلافاصله پس از تشخیص تحت‌نظر اداره ‌ریشه‌کنی در محلی کاملاً مجزا در دامداری خود نگهداری نموده و بر اساس زمان‌بندی که از طرف اداره مزبورتعیین می‌شود، به کشتارگاه اعزام نماید.

و همچنین بر اساس ماده 22 همین آیین نامه  چنانچه دامدار، دام مبتلا به بیماری را در وقت مقرر طبق ماده (9) این آیین‌نامه به کشتارگاه اعزام ننماید، دام مبتلا به بیماری پس از اتمام مهلت مقرر بدون پرداخت غرامت طبق ماده (12) قانون‌ سازمان با کمک نیروی انتظامی به کشتارگاه منتقل و کشتار خواهد شد.

با اشاره به قانون و آیین نامه فوق، در پاسخِ چرا به دامدار فرصت داده شده، پیداست که دامپزشکی رودسر دقیقاً وفق قوانین عمل نموده است.

همچنین بر اساس ماده 6 قانون سازمان دامپزشکی کشور اشخاصی که در مواقع بروز بیماری های واگیر دامی و اعلام لزوم رعایت مقررات قرنطینه ای برخلاف دستور سازمان اقدام نمایند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

نگارنده خبر پرسیده است «چرا مسئولان دامپزشکی راساً اقدام به انتقال این دام های بیمار و معدوم سازی آنان ننموده اند؟!»؛ پاسخ اینکه، دامپزشکی یک سازمان فنی، تخصصی و ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه دام بوده و برابر قانون هرگونه تخلف از مقررات و قوانین بهداشتی و قرنطینه ای سازمان متبوع می بایست از طریق مراجع ذیصلاح قضایی پیگیری شود.

در بررسی اجمالی خبر منتشر شده؛ به لحاظ اظهار نظر در مباحث فنی و نشر مطالب کذب درخصوص «گوشت های آلوده ای که به خورد مردم داده شد!» افترا به دامپزشکی و مسئولین آن بوده و همچنین با القاء ترس در مخاطب موجب بی اعتمادی و تشویش اذهان عمومی شده است. بدیهی است حق شکایت به مراجع قضایی برای اداره کل دامپزشکی استان گیلان محفوظ خواهد بود.

مطلب پایانی اینکه، ارتقاء بهداشت عمومی جامعه از اولویت های سازمان دامپزشکی است و به مردم توصیه می کنیم اخبار و مطالب اینچنینی را از منابع اصلی و معتبر پیگیری کنند یا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان جزئیات را طلب نمایند و تحت تاثیر خبرهای منفی و نگران کننده که از سایر سایت ها و یا منابع غیر تخصصی منتشر می شوند قرار نگیرید.

روابط عمومی دامپزشکی استان گیلان

رونوشت:

 - پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر جهت اطلاع و انتشار جوابیه

 - پایگاه خبری تحلیلی فاخته نیوز جهت اطلاع و انتشار جوابیه
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رودسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
1
4
جوابیه عالی
.........................
نظر شما
ادامه