کد خبر: ۵۰۷۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر این‌که «علل شیوع بیماری تب کریمه کنگو کمبود واکسن نیست»، گفت: مشکل اصلی در شیوع و پیدایش این بیماری به سمپاشی و بهداشت محیط زندگی دام باز می‌گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی ابراهیمی» با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص عدم تامین واکسن از سوی وزارت کشاورزی برای جلوگیری از گسترش بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: تب کریمه کنگو در اثر کنه‌ها و گزش حشرات انتقال پیدا می‌کند و با واکسن به طور کلی قابل پیشگیری نیست. در دام علائم این بیماری وجود ندارد و فقط در انسان این بیماری خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: به محض شناسایی کانون بیماری باید سمپاشی انجام شود و ترددها در آنجا کنترل گردد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه تصریح کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری وارداتی است و بیماری بومی در کشور نبوده است. متاسفانه ما نتوانستیم آنطور که باید با آن مبارزه کنیم و اکنون در حال بومی شدن است که یک خطر بالقوه برای کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: علت گسترش این بیماری در عدم وجود واکسن نیست بلکه به سم پاشی و بهداشت محیط زندگی دام باز می‌گردد. کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی این موضوع را دنبال کرده و به دولت توصیه می‌کنیم اعتبارات لازم برای مبارزه و ریشه کن کردن این بیماری در نظر بگیرد.

وی در پایان گفت: باید به محض شناسایی این بیماری کانون آن سمپاشی شده تا بیماری ریشه کن شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
3
این بیماری در حال بومی شدن نبود وقتی بعضی از اقا زاده ها بدون در نظر گرفتن بیماری های شایع هر منطقه و بدون داشتن اندکی تخصص یا گرفتن مشورت ازمتخصصین دام از کشور های دیگه بدون پیمودن ضوابط بهداشتی وارد میکنند ب بهونه تامین گوشت داخلی نتیجش میشه شیوع بیماری هایی ک تا قبل نبود و بومی شدنشون نتیجش میشه از بین رفتن جمعیت دامی کشور
مجید
|
United States of America
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
2
تا قبل از افزایش نرخ ارز روزانه دهها راس دام سبک به صورت قاچاق از مرز ها وارد کشور میشد که باعث ورود صدها راس گوسفند بیمار به کشور گردید بعد از تغییر نرخ ارز روند معکوس گردید و قاچاق به سمت کشور های عربی جنوب خلیج شدت گرفت خلاصه اینکه با این حجم فراوان قاچاق عجیب نیست این ویروس بومی شود . در مورد مشمشه هم قاچاق همین مشکل را ایجاد کرد .
دکتر xy
|
United States of America
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
2
وقتی سازمان دامپزشکی سهمی از بودجه سلامت کشور نداره نتیجه همین میشه. سازمان دامپزشکی با کمبود اعتبار و نیرو مواجه شده . طوری که شایعه شده نیروهای طرحی رو میخوان اخراج کنند. در بعضی استان ها اعتبار برای خرید سم برای سمپاشی دامداریها با کمبود مواجه شده. جهاد گشادورزی رو چه به بهداشت و پیشگیری از بیماری ها . وزارت جهاد گشادورزی اصلا مفهوم بیماری رو نمیفهمه. بهترین کار الحاق دامپزشکی به بهداشت هستش. حجتی ........ شده رئیس وزارتی که دامپزشکی عضوش هست.
نظر شما
ادامه