کد خبر: ۵۰۷۸۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
سرویس دامپزشکی ارتش ایالات متحده آمریکا متشکل از بیش از ۷۰۰ دامپزشک، ۸۰ افسر ارشد و ۱۸۰۰ سرباز می‌باشد ...
 

حکیم مهر: لشکر دامپزشکی ارتش ایالات متحده آمریکا شامل گروهی از کارکنان ویژه غیر‌ رزمی دپارتمان پزشکی ارتش (AMEDD ) بوده که متشکل از افسران دامپزشک و دانشجویان دامپزشکی مشمول برنامه بورسیه تخصصی بهداشتی (HPSP ) می‌باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، لشکر دامپزشکی ارتش آمریکا بر اساس قانون کنگره در سوم ژوئن سال 1916 (1295 هجری شمسی) تاسیس شد. نیاز به حضور متخصصین دامپزشکی در ارتش، از سال 1776 زمانی‌که «ژنرال واشنگتن» دستور گسترش هنگ اسب‌ها به همراه مراقبین بهداشت آنها را صادر نمود، احساس شد. این افراد شامل بازرسین بهداشت مواد غذایی و متخصصین سلامت حیوانات می‌شد.

لشکر دامپزشکی ارتش آمریکا توسط یک افسر ارشد پشتیبانی می‌شود و از پرسنل داوطلب خدمت سربازی نام‌نویسی به‌عمل می‌‌آورد. افسران ارشد دامپزشکی، محور خدمات بازرسی بهداشتی مواد غذایی را تشکیل می‌دهند. پرسنل ثبت‌نام شده می‌توانند به عنوان متخصص بازرسی مواد غذایی و تکنیسین مراقبت از سلامت حیوانات خدمت نمایند. این افراد لباسی همانند پزشکان پوشیده و نشان V  بر روی یقهشان قرار دارد.

سرویس دامپزشکی ارتش ایالات متحده آمریکا متشکل از بیش از 700 دامپزشک، 80 افسر ارشد و 1800 سرباز می‌باشد. رییس ستاد دامپزشکی به عهده فرمانده تیپ (سرتیپ) می‌باشد. دامپزشکی ارتش 400 شخص غیر‌نظامی را نیز استخدام نموده است.

شرح وظایف

ماموریت لشکر دامپزشکی ارتش آمریکا محافظت از کارکنان رزمی ارتش و حمایت از استراتژی نظامی ملی است. آنها این کار را توسط قابلیت‌های بهداشت عمومی دامپزشکی و از طریق به‌کارگیری مراقبت‌های دامپزشکی، جراحی، بهداشت مواد غذایی و تحقیق و توسعه زیست‌پزشکی انجام می‌دهند.

علاوه بر این، افسران دامپزشکی ارتش در زمان وقوع بلایای طبیعی و موارد اضطراری، تخصص دامپزشکی خود را ارائه می‌نمایند. در جریان این بحران‌ها، با وجود اینکه عملیات بازسازی جزو شرح وظایف این لشکر نمی‌باشد اما پرسنل فوق در این ماموریت‌ها نیز دخیلند.

لشکر دامپزشکی ارتش آمریکا بازرسی، ایمنی و بهداشت مواد‌ غذایی را برای تمامی خدمات نیروی مسلح فراهم می‌نمایند. همچنین این تیم مسئولیت مراقبت از سگ‌های نظامی، اسب‌های ارتش، حیوانات مورد استفاده در سایر بخش‌ها و حیوانات خانگی اعضای ارتش را نیز بر عهده دارند.

شرایط استخدام

برنامه بورسیه تخصصی بهداشتی (HPSP ) در ارتش به واجدین شرایط اجازه می‌دهد که یک بورس کامل تحصیلی به همراه کمک‌هزینه ماهیانه را برای ثبت‌نام در یکی از دانشکده‌های معتبر دامپزشکی آمریکا دریافت نمایند.

تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر دامپزشکی که شهروند این کشور باشند، می‌توانند به استخدام دامپزشکی ارتش درآیند. حداکثر سن در زمان نام‌نویسی 42 سال می‌باشد.

ارتقاء درجه

افسران دامپزشکی ارتش می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه و دریافت گواهی‌نامه، تقاضای ترفیع درجه نمایند. دوره‌های تخصصی از یک تا سه سال اجرا می‌شود و شامل آموزش در موسسات نظامی و غیر‌نظامی می‌باشد. پرداخت کامل هزینه در حین گذراندن دوره صورت می‌پذیرد. برنامه‌ها و دوره‌های رزیدنتی شامل موارد ذیل است:

 - آسیب‌شناسی دامپزشکی

 - علوم حیوانات آزمایشگاهی

 - خدمات تحقیقی اپیدمیولوژی (EIS ) به عنوان فلوشیپ در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC )

 - PhD در رشته‌های فیزیولوژی، فارماکولوژی، سم‌شناسی، میکروبیولوژی، پاتولوژی و یا بهداشت عمومی

- کارشناسی ارشد در رشته‌های داخلی، جراحی، رادیولوژی، تغذیه حیوانات، طب پیشگیری و اورژانس، بهداشت عمومی، فناوری غذا و پیوند بین انسان و حیوان

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
1
3
ارتش ایران هم دامپزشکای زیادی داره الان فقط ی پادگان تو مشهد حدود ۱۰تا دکتر دامپزشک داره
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
1
باز هم عده ای کم اطلاع بر خلاف اصل جهانی بهداشت واحد One Health بگویند که رشته دامپزشکی یک رشته تولیدی؟؟! است تا دامپزشکی را کما کان اسیر دست مهندسان کشاورزی و دامپروری نگهدارند و نگذارند که رئیس سازمان دامپزشکی با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان معاون وزیر به وزارت بهداشت منتقل شود.

آنها توجه ندارند که هیچکس جامعه پزشکی کشور را به دلیل درمان کارکنان بیمار و حفظ سرمایه انسانی تولیدکننده زیر مجموعه وزارت تولیدی صمت نمی کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
3
با سلام. ارتش آمریکا حدود 65سال پیش کمکهای تخصصی بسیاری به ارتش ایران در زمینه دامپزشکی داشته. انواع ستهای جراحی چشم اسب جراحی عمومی ستهای دندانپزشکی و کالبد گشایی اسب، داروهای ضد تریپانوزوم شتر و حتی دفترچه ویژه درمان حیوانات شاغل در ارتش که کاربن سر خود بودند را در آمادگاه 502 ایلخی مراغه با آرم ارتش امریکا به چشم خود دیده ام.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
2
در آمریکا مدیریت بیماری های انسانی و دامی تحت یک مدیریت مشترک به نام CDC یا Center for Disease Control قرار دارد که بر اساس اصل بهداشت واحد One Health است.
البته در ایران منفعت عده ای بر این است که کشور را از تحولات جهانی عقب نگهدارند و از رویه رو به گسترش یکپارچگی نهادهای بهداشتی و دامپزشکی مطابق با نظر سازمان بهداشت جهانی دام OIE جلوگیری کنند.
دکتر مسعود عربشاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
3
نقش افسران دامپزشک در زمان جنگ ایران وعراق خیلی برجسته واشکار بود افسران دامپزشک علاوه تامین بهداشت عمومی مناطق عملیاتی نظارت دقیقی بر مواد غذایی مورد مصرف رزمندگان نطامی را بعده داشتن بطوری که در طول جنگ هیچگونه مسمویت غذای در خطوط عملیاتی و خطوط دوم وسوم حتی پادگان‌های دور از مناطق جنگی نداشتن کار بزرگی که افسران دامپزشک بدقت کنترل میکردن نظارت بر آب شرب مصرفی یگان‌های در گیر را داشتن اگر مناطقی در جنگ آزاد میشد افسران دامپزشک جز اولین گروهای بودن که به این مناطق خودشان را می‌رساندمن تا سلامت بهداشتی از جمله آب مصرفی تایید گردد علاوه بر مطالب فوق درمان دوآب موجود در یگان ها که عمدتا تر‌کش میخوردن بعهده دامپزشکان بود بحث جدی دیگری که دنبال میشد همکاری تنگاتنگ با پزشکان نظامی بود بخصوص در اپیدمیها و بیماری‌های زونوزو...........
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
از موفعی که با تشکیل وزارت بهداشت آموزش دکترای عمومی از دکترای عمومی پزشکی جدا شد این جدایی هر چند برخی از ذی نفعان تلاش می کنتد که آن را نادیده بگیرند متاسفانه اثر مستقیم خود را بر حرفه دامپزشکی از جمله ارزش و شان افسران دامپزشک در نیروهای مسلح گذاشته است!!!
به طوری که دیگر دامپزشکی آن احترام و اعتبار زمان ........ را در آن قلمرو ندارد.
نظر شما
ادامه