کد خبر: ۵۰۷۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیر‌کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی:
«دکتر امرالله قاجاری» افزود: برای فصل پرورش سال آینده پیگیر ارسال مولد SPF و SPR برای پرورش در مراکزی که ریسک بالایی دارند از جمله مجتمع گمیشان هستیم ...
 

حکیم مهر: مدیر‌کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری لکه سفید در مجتمع پرورش میگوی گمیشان قابل کنترل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امرالله قاجاری» ظهر امروز در جلسه کارگروه فنی تولید و تکثیر میگو اظهارداشت: بیماری لکه سفید میگو که در بعضی از مزارع پرورش میگو گمیشان دیده شده، قابل کنترل و مدیریت است و پرورش‌دهندگان می‌توانند در کنار کنترل بیماری به کار پرورش خود ادامه دهند.

وی افزود: وقتی با موجود زنده سر و کار داریم، اگر به بیماری این موجودات فکر نکنیم در واقع به خطا رفته‌ایم. بنابراین باید آمادگی کامل را برای مواجه با بیماری در هر زمانی داشته باشیم.

قاجاری افزود: در زمان وقوع بیماری 80 درصد کار باید در مزارع انجام شود. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به کم کردن گاز استخرها اشاره کرد. مدیریت استخرها باید بهبود بخشیده شود، به طوری‌که باید استخر به استخر برای پاکسازی پیش برویم.

وی با اشاره به مساعدت دولت برای پرداخت 50 درصد از حق بیمه آبزی‌پروران تصریح کرد: با رایزنی‌های سازمان دامپزشکی کشور بیمه اجباری دام در برنامه ششم توسعه قرار گرفت و ابلاغ شد. 50 درصد این حق بیمه نیز توسط دولت پرداخت می شود و پرورش‌دهندگان می‌توانند تنها با پرداخت 50 درصد باقیمانده مزارع خود را بیمه کنند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی ایران گفت: وظیفه سلامتی و بیماری دام با دامپزشکی است. سلامت تک تک استخرها برای ما مهم است و پاک بودن تمام آنها توسط کارشناسان ما بررسی خواهد شد.

وی در خصوص عوامل مختلفی که در بروز بیماری لکه سفید نقش دارند، گفت: بیماری لکه سفید یک بیماری پایه در صنعت پرورش میگو است. از عواملی که می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند می‌توان به پست لارو آلوده، وجود آلودگی در استخر از سال قبل، آلودگی سخت افزارها و غیره اشاره کرد که برای یافتن دلیل اصلی باید تمامی جوانب کار سنجیده شود.

قاجاری اظهار داشت: برای فصل پرورش سال آینده پیگیر ارسال مولد SPF  و SPR برای پرورش در مراکزی که ریسک بالایی دارند از جمله مجتمع گمیشان هستیم. تیمی تحت عنوان تیم طغیان در سازمان دامپزشکی کشور تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت بیماری و علل وقوع آن در مجتمع پرورش میگو گمیشان است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
1
همه استخرها رو داغون کرده ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
0
قابل کنترل است

مدیران سازمان ، چشم بسته غیب می گویند. مگر قرار بود بگویید که غیر قابل کنترل است؟
از نظر علمی ، همه بیماریها قابل کنترل اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
1
با وضعیت به وجود آمده باید فاتحه میگو را امسال در استان گلستان خواند
نظر شما
ادامه