کد خبر: ۵۰۷۹۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، مصرف شیر غیر پاستوریزه، فرآورده‌های لبنی تولید شده بدون نظارت، تماس مستقیم با دام و واکسینه نکردن دام‌ها را از جمله عوامل بروز بیماری تب مالت معرفی کرد و از ابتلای ۱۶ هزار و ۶۳۲ مورد به بیماری تب مالت در سال گذشته خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر بهزاد امیری» تب مالت را یک بیماری عفونی باکتریال معرفی کرد و گفت: تب مالت جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که عامل بروز آن باکتری به نام بروسلا است. این بیماری از طریق مصرف فرآورده‌های دامی غیر پاستوریزه، انتقال ترشحات دامی آلوده از طریق جراحات روی پوست بویژه دست‌ها، استنشاق ذرات افشانه‌ای شده آلوده در هوای آغل و از طریق تماس این ذرات با مخاط دهان و چشم به انسان منتقل می‌شود.

وی استان‌های غربی، شمال غربی و شمال شرقی را در صدر آمار شیوع تب مالت معرفی کرد و افزود: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۳۲ مورد ابتلا به بیماری تب مالت گزارش شد. برای کنترل این بیماری اقدامات مختلفی از جمله اطلاع رسانی و آموزش به مردم بویژه به دامداران ارائه کرده‌ایم. همچنین واکسیناسیون دام‌ها را با جدیت در حال پیگیری هستیم. البته با وجود اینکه اقدامات صورت گرفته از میزان انتظار ما کمتر است، اما گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

وی علت برآورده نشدن تمام انتظارات درباره کنترل این بیماری را محدودیت‌های مالی دانست و افزود: با وجود این محدودیت‌های مالی نمی‌توان انتظار واکسیناسیون تمامی دام‌های واجد شرایط را داشت. به همین دلیل هم به انتظارات خود به طور کامل دست نیافته‌ایم. اما خوشبختانه اقدامات نسبت به سالیان گذشته در حال پیشرفت است.

امیری با یادآوری آمار ابتلاء به تب مالت در سال ۶۸ که حدود ۹۰ هزار مورد بوده است، بر لزوم مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه تاکید و تصریح کرد: کنترل رعایت ضوابط در مراکز نگهداری شیر و فرآورده‌های دامی به ویژه در دامداری‌های سنتی، نظارت بر مواد غذایی تهیه شده از فرآورده‌های دامی، بهسازی آغل‌ها و محیط نگهداری دام و شناسایی و درمان به موقع بیماری تب مالت از اقدامات مؤثر ما در این زمینه بوده است تا بتوانیم از آمار یاد شده در سالیان گذشته تا حد زیادی فاصله بگیریم، اما همچنان نیاز به فعالیت‌های جدی در این زمینه است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
1
1
برای مبازه با بیماری تب مالت درانسان لازم است دامداریهای صنعتی که بادقت واکسینه وتست میشود دامداریهای سنتی هم دراین مورد بطور کامل این مبارزه انجام گیرد ودر زمانیکه تست انجام میشود ومورد مثبت تشخیص دادمیشود باید اعتبار لازم موجود باشد تا از عهده غرامت صاحب دام دامپزشکی براید پس تما م جوانب لازم است لحاظ شود ومدیریت بهداشت ئپیشگیری بیماریهای مشترک وزارت بهداشت بعد اظهار نظر مربوطه را بیان فرمایند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
1
خب مگر چه گفته است؟ که به غبای غبعب شما بر خورده است؟؟!

پز عالی جیب خالی!!!

بنده خدا فقط گفته است که اعتبار مالی کافی برای واکسیناسیون تمام دام ها در اختیار سازمان دامپزشکی نیست!

آیا شکی هم وجود دارد که سازمان دامپزشکی به دلیل عدم پرسنل و بودجه کافی عملا بروسلوز نشخوارکنندگان کوچک را به امان خدا رها کرده است و اگر نبود کاهش چشمگیر جمعیت گوسفند و بز کشور خدا می داند که چه بلایی بر سر بهداشت و سلامت مردم می آمد!
مجید
|
United States of America
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
0
وزارت سیب زمینی و زراعت جای دامپزشکی نیست فکر میکنید مبارزه با بیماریهای مشترک اصلا اهمیتی برای وزارت جهاد که وزارت تولید محور است دارد ؟ در استان ما برخی از گله ها از روز اول تا روز ارسال به کشتارگاه هیچ واکسنی دریافت نمیکنند (شاید به غیر از آنتروتوکسمی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
1
در متن فوق ، آذربایجان غربی راآلوده ترین استان اعلام کرده اند.
در صفحه 33 پروتکل بیماریهای دامی 97 سازمان دامپزشکی نیز درج شده که بيشترين آلودگي مربوط به استان آذربايجان غربي است.
فکر می کنید چرا؟
الان بیش از 5 سال هست که در آذربایجان غربی پول واکسیناسیون ، چندین ماه قبل از ورود واکسن پرداخت می شود. در نتیجه هیچگونه کنترلی بر واکسیناسیون انجام نمی شود.
حکیم مهر لطفا یک مصاحبه در این خصوص ترتیب بدهید
نظر شما
ادامه